جمع بندی هیدر و اگزوسیتوزها | نکات کنکوری هیدر و اگزوسیتوزها | اموزش نکات ترکیبی زیست

جمع بندی هیدر و اگزوسیتوزها | نکات کنکوری هیدر و اگزوسیتوزها | اموزش نکات ترکیبی زیست

جمع بندی هیدر و اگزوسیتوزها | نکات کنکوری هیدر و اگزوسیتوزها | اموزش نکات ترکیبی زیست : با نام یاد خدا . در ادامه اموزش رایگان نکات ترکیبی زیست در این قسمت قرار است تا با یک سری نکاتی که در کنکور های سراسری پر تکرار بوده است اشنا شویم. از همین الان بدانید که هر چه بتوانید در درس زیست شناسی به صورت ترکیبی درس بخوانید ، ذهن شما برای ترکبی درس خواندن بیشتر اماده شده و توانایی شما در پیشرفت درصد های زیست و موفقیت در کنکور بیشتر خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید و تمامی نظرات و انتقادات خود را برای سامانه کلاس من ارسال کنید. قبل از شروع مبحث نیز لازم است تا بدانید که تمامی نکات ترکیبی زیست شناسی در سایت کلاس من در دسترس شما قرار خواهد گرفت.هیدر و اگزوسیتوز یکی از مباحث مهمی خواهد بود که بسیاری ان ها را نادیده خواهند گرفت و متاسفانه کم و بیش به صورت جزئی در سوالات زیست شناسی کنکور وجود خواهند داشت. پس نمی توان بدون دانستن اطلاعات کامل از ان ها این سوالات را حل کنیم. کلاس من قصد دارد تا تمامی نکات ترکیبی را به صورت مبحثی به شما اموزش دهد. همراه ما باشید.

جمع بندی هیدرجمع بندی هیدر و اگزوسیتوزها | نکات کنکوری هیدر و اگزوسیتوزها | اموزش نکات ترکیبی زیست

همانگونه که می دایند هیدر جانوری است به مهره که با استفاده از سیستم کیسه مانند خود به تغذیه خواهد پرداخت. نوعی کیسه تن به حساب امده و بافت های اساسی که در مهره دارن یافت می شود در این جاندار وجود ندارد. همانگونه که می دانید کیسه تنان فقط یک راه خروج و ورود دارند. اخه کیسه که نمیشه دو طرفه باشه ؟ میشه؟ حرف از کیسه شد !!! هیچی بگذریم!! . راه ورود و خروج مواد به کیسه تنان همان دهان ان جانور به حساب می اید. دقت داشته باشید که راه خروج و ورود را با جهت حرکت مواد غذایی اشتباه نگیرید. چرا که جهت غذا در هیدر دو طرفه خواهد بود. یک طرف برای ورود و یک طرف برای خروج .بدن هیدر از دو لایه سلولی تشکیل شده که مکانیسم تجزیه غذا و جذب ان ها در این قسمت رخ خواهد داد. جالب است بدانید که هیدر به این لطافتی ، سخت پوستان را شکار می کند. پس هیدر صیاد است و هتروتروف .واسه سوالات ترکیبی سخت پوستان ، به شما می گویند شکار هیدر کدام از یک از خصوصیات زیر را نمی تواند داشته باشد. پس دقت کنید. هیدر می تواند با استفاده از نیش های روی بازوی شکاری خود که زهری نیز هستند صید خود را از پای در اورند. هیدر توانایی بلعیدن ذرانت بسیار بزرگتر از سلول های خود را ببلعند.توجه کنید که ذرات بسیار بزرگتر از سلول خود نه خود هیدر . حالا من دائم حرص شما بخورم شما هم سر سری رو اینا رو بخونید.اگه بتونید نهایت دقت خودتون رو تو زیست شناسی استفاده کنید قول میدم بهترین نتیجه را در کنکور خواهید گرفت. تعداد بازو های شکاری در هیدر پنج عدد می باشد. سلول های پوشاننده کیسه گوارشی هیدر بعضی فاقد تاژک هستند.بعضی . این سلول ها انزیم های گوارشی داشته و به روش اگزوسیتوز ان ها را رها می کنند. بعضی از این سلول ها که تاژک دارند که باعث مخلوط شدن مواد غذایی و انزیم های ازاد شده به روش اگزوسیتوز می شود. برای استفاده از مواد غذایی خرد شده ، به روش اندوسیتوز عمل خواهد نمود. همانگونه که می دانید گوارش در هیدر در دو مرحله تقسیم بندی خواهد شد. یک مرحله خارج سلولی و یک مرحله درون سلولی . توجه داشته باشید که اگر در سوالی در مورد هیدر صحبت از لنف ، خون ، مایع بین سلولی و دستگاه گردش خون شد ،در همان ابتدا این گزیه ها را حذف کنید. در ضمن سلول های دفاع اختصاصی که شامل پادتن و لنفوسیت ها می باشد نیز درون هیدر یافت نخواهد شد. موجود اروم و بی حرکتی است که اغلب اوقات به تکه سنگ چسبیده است. اروم بودنشو برید از سخت پوست بد بخت بپرسید ببینید چی میگه !!!اگر بخواهد جابجا شود به ارامی جابه جا خواهد شد. تولید مثل هیدر غیر جنسی بوده و از جوانه زدن برای تکثیر بهره خواهد برد. توجه داشته باشید که تولید مثل جنسی نیز می تواند داشته باشد ان هم از طریق گامت . جوانه حاصل تولید مثل غیر جنسی هم میتونه به جاندار متصل باشد و یا از ان جدا شود.

تا اینجا توانستیم هیدر را برای شما جمع بندی کنیم. در ادامه قرار است تا در مورد اگزوسیتوز با شما صحبت کنیم. اگزوسیتوز فرایندی که حتی هیدر هم اونو انجامش میداد.

اگزوسیتوزجمع بندی هیدر و اگزوسیتوزها | نکات کنکوری هیدر و اگزوسیتوزها | اموزش نکات ترکیبی زیست

سلول ها برای خروج مواد  انزیم از درون سلول به بیرون سلول نیاز به مکانیسم هایی دارند تا غشا توانایی پذیرش ان ها را داشته باشد. در مورد مواد کوچک  مواد می توانند از خلال غشا عبور کنند اما در مورد مواد پروتئینی نیاز است تا فرایندی وجود داشته باشد تا با کمترین تغیرات سلولی و از هم پاشیدگی غشای سلولی این اتفاق رخ دهد. در کتاب های زیست شناسی جسته گریخته به اگزوسیتوز ها اشاره شده است. اما ما در این جا قرار است تا تمام اگزوسیتوز های کتاب را برای شما جمع بندی کنیم.

انزیم های برون سلولی برای ترشح نیاز به اگزوسیتوز از سلول خواهند داشت. انزیم های گوارشی معده از سلول های پوششی نیز برای خروج نیاز به اگزوسیتوز دارند. خارج شدن موسین از غشای موکوزی در مجاری مختلف ادراری ، تفسی  و گوارشی. خروج لیزوزوم نیز از سلول های برون ریز ترشح کننده بزاق و خارج شدن پپسینوژن سلول های اصلی معده نیز از مثال های دیگر در مورد اگزوسیتوز سات. هیدر نیز برای خروج انزیم های هیدرولیز کننده و برای تجزیه مواد غذایی از اگزوسیتوز بهره خواهد برد.انزیم های گوارشی در صدر این موضوع قرار خواند داشت چرا که بیشترین جزئی هستند که دائم در حال اگزوسیتوز از سلول ها هستند. پروتئین هایی که به بیرون سلول انتقال خواهند یافت نیاز دارند تا از اگزوسیتوز استفاده کنند. سورفاکتانت نیز در نوزادان از طریق اگزوسیتوز به درون الوئل ها راه پیدا می کند. خروج هیپارین و هیستامین نیز نوعی اگزوسیتوز خواهد بود. خارج شدن نوروترانسمیتر ها و یا انتقال دهنده های عصبی نیز از این نوع مکانیسم برای خروج از سلول بهره خواهند برد. ترشح هورمون ها و خروج هیستامین از منوسیت ها هم از اگزوسیتوز بهره خواهند برد. اگر صحبت از شیردان و انزیم های ان شد نیز مطمئن باشید انزیم ها به صورت اگزوسیتوز به بیرون از فضای سلول راه خواهند یافت.

در این قسمت توانستیم تمامی موارد در زمینه های هیدر و اگزوسیتوز های کنکوری را برای شما برسی کنیم.اگر موضوعی و یا سوالی در این مینه و در زمینه کنکور داشتید می توانید به صورت انلاین با مشاوران ما در تماس باشید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

برای مشاهده مطالب ترکیبی ماهی و حشرات می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نکات ترکیبی ماهی ها 

نکات ترکیبی حشرات

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی