اموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت سوم

اموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت سوم

اموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت سوم : در ادامه اموزش پاتو عمومی در این قسمت قرار است تا به التهاب و فرایند هایی که در ان رخ می دهد اشاره کنیم. همراه ما باشید تا با اموزش پاتولوژی عمومی تمامی نکات مربوط به التهاب را با یک دیگر مرور کنیم. در این قسمت قرار است تا ابتدا به التهاب  بپردازیم و سپس از انواع ان که عبارتند از حاد و مزمن و در انتها به عواملی که در فرایند ان وجود می اید اشاره می کنیم از قبیل رگ زایی و مهاجرت سلول های التهابی .

التهاب و عوامل مختلف مربوط با آن

Inflammation: به صورت اتفاقاتی است که به دنبال اسیب بافت همبند عروقی ناشی از اسیب سلولی اتفاق میافتد. معمولا عامل التهاب را یک عامل عفونی در نظر میگیریم.در Inflammationمعمولا علاوه بر از بین بردن عامل عفونی، بدن سعی در از بین بردن سلول های مرده ناشی از فرایند التهاب نیز دارد.وقتی نکروز رخ داده است فرایند التهاب،سلول نکروز شده را پاک میکند. بعد از inflamationهمواره باید Repairرخ دهد.زمانی که التهاب رخ میدهد سلولهای التهابی به آن بافت میآیند. که بعد از انجام کارشان طی فرایندRepairباید برداشته شوند.همواره Repairنتیجه مطلوبی به دنبال ندارد، برای مثال در بیماران خود ایمنی(ارتریت روماتویید) علائم که رخ میدهد ناشی از فرایند Repairمیباشد.
عواملی که در Inflamationدخالت دارند:

  1. Circulating cellسلولهای موجود در گردش خون که نقش اصلی را در التهاب دارند، نوتروفیل،ائوزینوفیل، لنفوسیت و پلاکتها
  2. پروتئینهای پلاسمایی، فاکتورهای انعقادی، فیبرینونن و کمللمان
  3. سلولهای عروق خونی، سلولهای آندوتلیال و سلولهای عضلهی صاف
  4. بافت همبند و بافت خارج سلولی، فیبروبلاست، ماست سل و ماکروفاژ، لنفوسیتهای داخل بافت همبندی و کلاژن و الاستین و پروتئوگلیکان و گلیکوپروتئینها(ماتریکس های خارج سلولی)

التهاب از لحاظ کلینیکال دو نوع است: Chronic -2 Accute -1 این دو هم از لحاظ مورفولونیک و هماز نظر پاتولونیک با هم فرق دارند.
Accute : زمان کوتاهی مثلا چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز طول میکشد. در زمان التهاب یک مایعی از رگ خارج میشود به نام اگزودا در مراحل ابتدایی ترنزودا است و بعد تبدیل به اگزودا میشود. سلولهای اصلی دخیل در التهاب Accuteنوتروفیلها (Poli nuclear )هستند
Chronic : اما ممکن است سالها هم طول بکشد. سلولهای اصلی دخیل در التهاب مزمن لنفوسیت و ماکروفانها( mono nuclear)هستند. در التهاب مزمن scarداریم، و عروق خونی تکثیر میشوند و باعث ناتوانیهایی در فرد میشوند. مثلا بیماری که دچار آرتریت روماتوئید است بافت vascularproliferationscarکه در مفاصل رخ میدهد باعث میشود یک سری محدودیتهایی برایش ایجاد شود. دقت شود بافت فیبروز و scarبرای ما ناخوشایند است.
Accute inflammation : التهاب حاد برای اینکه اتفاق بیافتد دو جزء اساسی دخیل است:
1.تغییرات در عروق خونی

2.یکسری سلولها میآیند تا اعمالی انجام دهند(.معمولا آسیب رسان را یک عامل باکتریایی در نظر میگیریم)در التهاب حاد، تغییراتی که در عروق خونی رخ میدهد.

  1. عروق خونی گشاد میشود(vasodilation)
  2. نفوذپذیری آنها هم زیاد میشود.
  3. یک سری سلولها هم به محل التهاب میآیند و فعال میشوند.

همانطور که میدانید در بین سلول های اپی تلیال اتصالاتی وجود دارد که بنا به نوع بافت این اتصالات محکم تر یا سست تر است. برای مثال در بافت کبد و طحال اتصالات سست تری داریم، منتهی در فرایند التهاب
پاسخ بدین صورت است که اتصالات بین سلولی سست تر شده و اجازه عبور مواد را می دهند.

سلول های مهاجر و فعالیت ان ها 


cellular recruitment and activation: یک سری سلولها که به بافت امده و فعال میشوند که دو ایتم در ان بررسی می شود:

  1. سلول ها از طریق کموتاسی به محل اسیب دیده می ایند.
  2. سلول هایی که به محل التهاب رسیدند یک سری تغییراتی در خود ایجاد میکنند و عملکرد خود را انجام می دهند.

سلولهای خونی (نوتروفیل) از عروق خونی خارج میشوند. ادم و افزایش رشتهها (پروتئینها و فیبروبلاست) هم در التهاب دیده میشود. عمده ترین تغییرات التهاب که در مورد آن ها صحبت میشود معمولا در انتهای ونولی رخ میدهد. تغییرات عروقی درونول- آرتریولها- کلیلاریها است. (مخصوصا انتهای ونول ها) پس در یک التهاب حاد vasodilationو همچنین افزایش نفوذ پذیری را داریم بنابراین در محل التهاب
یک ادم موضعی داریم که در زیر میکروسکوپ به این صورت دیده میشود که رشته های بافتی ما از هم فاصله گرفته اند(به دلیل افزایش مایع) و همچنین سلول های چند هسته ای مشاهده میشود که در فرایند
التهاب به سمت بافت طی مسیر کرده اند. نتیجه اینکه جایی که التهاب دارد گرم است(افزایش جریان خون به علت ، ) vasodilationقرمز است و حالت تورم( به علت ادم ناشی از افزایش نفوذپذیری) دارد.
عضوی که دچار التهاب شده است درد دارد و عملکرد آن ممکن است کمی مختل شده باشد. که به علتازاد سازی واسطه های شیمیایی است که در طی التهاب حاد از سلول ها ازاد میشود.
تغییرات در عروق نسبتا زودرس است. قبل از تغییرات یک vasoconstrictionداریم که هرچند بعد از آن واضح تر است. پس چیشد؟ اول یه کوچولو موچولو vasoconstrictionبعدش همون اصلیه که چیه؟ افرین vasodilation زمانی که نفوذپذیری عروق زیاد میشود آب و پلاسما ( که حالا پروتیین های پلاسمایی هم داخلش هست) از رگ خارج میشود پس حالا که پلاسما و پروتیین خارج شدن چی تو رگ وجود داره؟؟ سلول های خونی. حالا به این انباشته شدن سلول های خونی داخل رگ چی میگن؟؟ استاز. استاز: تلمبار شدن سلول های خونی(مخصوصا گلبول قرمز) داخل عروق. گلبول های قرمز در مرکز رگ و گلبولهای سفید حاشیه نشینی میکنند و در جدار رگ می نشینند. ( طفلکیا انقد خجالت زده بودن سفید شدن)
در یک التهاب افزایش مایع بافت بینابینی را داریم در واقع ادم رخ میدهد. این مایع ابتدا ترانزودا نامیده میشود که میزان پروتئین آن پایین است. در مقابل آن مایعی به نام اگزودا داریم که پروتئین آن بالاست. درالتهاب ابتدا مایع ترانزودا و بعد اگزودا می شود.
برای مشاهده تمامی مطالب پاتولوژی عمومی بر روی لینک روبرو کلیک کنید. پاتولوژی عمومی قسمت اول

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی