چگونه مطالعه کنیم؟ | بهترین روش مطالعه (شرایط مطالعه با کیفیت)

چگونه مطالعه کنیم؟ | بهترین روش مطالعه (شرایط مطالعه با کیفیت)

چگونه مطالعه کنیم؟ | بهترین روش مطالعه (شرایط مطالعه با کیفیت): در این قسمت همراه شماییم تا در مورد یکی از مهم ترین سوالات و ابهاماتی که بسیاری در نحوه انجام دادن ان دارند صحبت کنیم. اینکه چگونه بتوانید بهترین مطالعه را داشته باشید باز می گردد به چندین نکته اصولی که در ادامه به همه ان ها خواهیم پرداخت. بیایید به چندین سوال از دیدگاه خودتان را برسی نماییم. از اینکه برای مطالعه یه گوشه ای می نشینید چگونه می توانید حجم زیادی از مطالب را از کتاب ها و یادداشت ها را به حافظه خود بسپارید؟ ایا مطالعه به صورت معمولی می تواند ما را در زمیه درس خواندن موفق جلوه دهد؟ جواب همه این سوالات باز می گردد به اینکه شما باید در مطالعه به صورت عادات خوب و پسندیده برنامه ریزی نمایید تا بتوانید بهترین نتیجه را از برنامه خود بگیرید.

1. مدیریت زمان

سعی کنید تا بتوانید وقت خود را مدیریت کنید. برنامه ای را تنظیم کنید که بتوانید اهداف خود را با توجه به ان ها تنظیم کنید. این ساعات می تواند از حداقل یک تا سه ساعت تغییر کند. اما این ساعت اندک نیز می توان به شما و برنامه درسی خود کمک کند. مهم پایدار بودن برنامه درسی شماست. برای اینکه بتوانید نمرات خود را بهبود ببخشید نیاز دارید تا این ساعات را تغییر بدهید اما توجه باید داشت که این مدیریت زمان است که بیش از هرچیزی به شما کمک خواهد نمود. تعادلی منطقی میان برنامه درسی خود و سایر فعالیت های خود برقرار نمایید. برای مثال اگر کلاسی که برای شما برگزار می شود 3 ساعت باشد حدود 9 ساعت در صورت نمره بسیار درخشان باید برنامه ریزی در هفتگی داشته باشید. اما در صورت مطالعه معقول لازم است تا حدود 5 الی 6 ساعت مطالعه را حداقل داشته باشید.

2. سرعت مطالعه خود را با توجه به هر مبحثی تنظیم کنید.

اینکه شما بتوانید دروس اسان را سریع بگذرانید ، کار مهمی است. برای اینکه دروس سخت به طور عادی وقت زیادی از همه خواهند گرفت. اما اگر در دروس ساده بخواهید وقت خود را از دست بدهید در نهایت زمانی برای شما باقی نخواهد ماند تا به باقی دروس توجه کنید. مطالعه در پارت های 20 دقیقه ای به شما کمک خواهد نمود تا مدیریت بهتری را در این زمینه به خرج بدهید. اگر به طور کلی اهسته مطالعه می کنید ، در ذهن این نکته را داشته باشید که زمان به مراتب بیشتری را باید برای مطالعه اختصاص بدهید.

 

3.استراحت کافی را در برنامه خود قرار بدهید.

هیچ چیز به اندازه استراحت درست حسابی به شما انرژی نخواهد داد. در برنامه خود قرار بدهید که هر شب در زمانی مناسب به سمت خواب بروید و در زمان مناسبی از صبح بیدار شوید. استراحت باعث خواهد شد تا استفاده مناسب تر و بهتری را از وقت و زمان مطالعه را داشته باشید.اینکه خواب کافی را به خصوص قبل از ازمون داشته باشید از اهمیت دو چندانی برخوردار است. مطالعات نشان داده است که خواب حافظه را بهبود بخشیده و بر تمرکز فرد روی تست زدن تاثیر به سزایی دارد. به هیچ وجه به دنبال مطالعه سخت در شب نباشید. اینکه همه تلاش خود را در یک شب صورت بخشید و با بی خوابی منتظر نتیجه درخشانی باشید راهی بیهوده به شمار رفته و باید از ان دوری نمایید. اینکه بخواهید جزوه ای 100 صفحه را مطالعه کنید ، می توانید ان را به روزانه 20 صفحه تقسیم کرده و از چند روز قبل شروع به مطالعه کنید. در غیر این صورت شما باید صد صفحه را در کمترین زمان ممکن و با استرس فراوان مطالعه کنید که نتیجه درخشانی را برای شما فراهم نخواهد اورد. توجه داشته باشید که اگر تمام تلاش خود را داشتید اما نتوانستید تا خواب خوبی را در شب امتحان برای خود فراهم اورید، حداقل نیم ساعت خواب را در زمانی به خصوص قرار دهید تا با استراحت به ادامه مطالعه بپردازید.

 

4. ذهن خود را از هر چیزی که غیر از مطلب درسی است و غیر مرتبط است با زمینه مطالعاتی شما ،از ذهن خود پاک کنید.

بسیاری از ما متاسفانه در زمان انجام کارهایمان تمرکز خوبی را نداریم برای همین باید توجه داشته باشیم که زمانی می توانیم از زمان هایمان به خوبی استفاده کنیم که با تمرکز کامل به مطالعه بپردازیم. برای همین یک کاغذ کنار دست خود داشته باشید، هر موقع فکری نامربوط به ذهن شما خطور نمود بر رویان بنویسید تا دیگر ذهن شما درگیر ان نباشد. اگر مشکل به خصوصی است ، ان را سریعا حل کنید و بعد از ان به مطالعه بپردازید. هیچ چیز ارزش بر هم زدن تمرکز شما را ندارد.

 

5.وسایل ارتباطی و الکترونیکی را از بین ببرید.

یکی از بدترین نوع از حواس پرتی هایی که در درس خواندن برای شما پیش خواهد امد، مزاحمت هایی است که وسایل الکترونیکی برای شما پیش خواهند اورد. یک گوشی همراه و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر می تواند از چندین جهت به شما اسیب برساند. یکی از بدترین نوع ان ها ارسال نوتیفیکیشن توسط این وسایل است . دریافت پیامک و داشتن فعالیت در شبکه ها و فضاهای اجتماعی باعث خواهد شد تا شما نیز به این سمت پیش بروید که درس را کنار گذاشته و به فعالیت های جذاب تری بپردازید. اگر وسیله ای دارید که به اینترنت متصل می شود ، باید در نظر بگیرید که هر لحظه ممکن است که شما را درگیر خود کند و با ارسال پیامی و یا سخنی شما را درگیر بحث دیگری نماید. چندین روش برای مقابله با ان خواهید داشت. یا اینکه سعی کنید تا تمامی نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید و ان وسایل در دسترس شما قرار بگیرند و یا اینکه ان ها را به طور کامل خاموش کنید و دور از دسترس خود قرار دهید. سعی کنید فعالیت خود را در شبکه های مجازی به دور نگه دارید تا بتوانید تمرکز بیشتری را بر روی مسائل داشته باشید. یکی از بهترین اپلیکیشن ها برای کنترل فعالیت های شما ، برنامه های محدود کننده فعالیت شماست. به گونه ای که با ارائه زمان به ان ها ، میزان تایم استفاده از هر برنامه را برای شما محاسبه می کنید.

6.مکان راحتی برای مطالعه انتخاب کنید.

اینکه بتوانید در فضای انتخاب شده خود احساس راحتی نمایید لازم است . پس هیچ چیز را به این نکته ترجیح ندهید که ساعت مطالعاتی بیشتر داشته باشید بلکه در اولین قدم زمینه های مطالعه راحت تری را برای خود فراهم کنید. بعضی برای مطالعه به هیچ وجه علاقه به نشستن پشت میز نداشته و نمی توانند کیفیت لازم را برای مطالعه داشته باشند . برای همین می توانند از مبل های راحتی استفاده نمایند. سعی کنید برای مطالعه مکانی را انتخاب نکنید که نتوانید تمرکز کافی داشته باشید و یا در ان مکان به خواب بروید. به هیچ وجه رخت خواب را برای مطالعه انتخاب نکنید. چرا که در هنگام خستگی اولین اتفاقی که برای شما رخ خواهد داد به خواب عمیق رفتن است و درسی مطالعه نخواهید کرد. مکانی که انتخاب می کنید می تواند کنار یک پنجره باشد که صدای پیوسته ای از محیط بیرون برای شما جذاب باشد اما در این مکانی که انتخاب کرده اید نباید صدای اعضای خانواده شما را از تمرکز کردن به دور نگه دارد.

7. با دقت موسیقی پس زمینه مطالعه را انتخاب کنید.

اینکه به طور حتمی موسیقی به خصوصی در زمان مطالعه شما پلی شده باشد ، امری لزومی نبوده و بعضی این مورد را حواس پرت تلقی می کنند. باید توجه داشته باشید که موسیقی مورد نظر شما باید به گونه ای باشد تا روحیه و انگیزه مطالعه شما را بالا ببرد بدون انکه به شما لطمه ای وارد سازد. موسیقی مورد نظر برای شما باید به گونه ای باشد که کلمه ای نباشد در ان . اما اگر موسیقی اشنایی را گوش می کنید ، می توانید از ان ها نیز برای گوش دادن به اهنگ و داشتن تمرکز استفاده نمایید. موسیقی نباید با صدای بلند پلی شود چرا که حواس شما را پرت خواهد نمود. به هیچ وجه به رادیو گوش ندهید. چرا که رادیو تبلیغات دارد و حواس و تمرکز شما را از بین خواهد برد.

8.تلویزیون را خاموش نگه دارید.

روشن بودن تلویزیون در هنگامی که به دنبال مطالعه هستید عموما ایده خوبی حساب نمی شود. اینکه جلوی تلویزیون نشسته باشید و به فیلم نگاه کنید حواس شما را به هم خواهد زد و به شدت کیفیت مطالعه را کاهش خواهد داد. علاوه بر ان صدا ها به شدت حواس شما را پرت خواهند نمود و مغز شما را درگیر خواهند نمود. پس به هیچ وجه در محیطی که موسیقی به خصوصی و یا سخنی در حال نمایش گذاشته شدن است ، دوری کنید و به محیطی بروید که ارامش و تمرکز خودتان را داشته باشید.

9. در زمان مطالعه سعی کنید وعده های غذایی هوشمندی را داشته باشید.

به هیچ وجه به دنبال غذاهای پرچرب و و غیر سالم نروید. به جای استفاده از غذاهای پر از قند و شکر و چربی ، از غذاهای سالم و مقوی بهره ببرید. این غذا ها می توانند شامل میوه ها سبزیجات و انواع اجیل باشند. اگر به دنبال خوردن مواد غذایی شیرین هستید شکلات تلخ بخورید . از خوردن میزان کافی اب مطمئن باشید. بدن خود را هیدارته کنید و اگر به دنبال کافئین هستید ، چای بنوشید. از خوردن اب نبات و چیپس و پفک به شدت دوری کنید.

10. برای افزایش کیفیت مطالعه رویکردی چند مرحله ای را در نظر داشته باشید.

همه ما میدانیم که برای ماندگار شدن مطالب در ذهنمان ، مطالعه ان هم به تنهایی کافی نبوده و نیاز است تا با درگیر نمودن خود با یک سری مطالب ، ان ها را در ذهن خود ماندگار کنیم. این رویکرد مطالعه ای می تواند به چند مرحله تقسیم بندی شود. اولین مرحله ان دقت به مطالب مهم و برسی کلی یک مطلب است. به این معنا که در یک فصل به خصوص به دنبال جدول ها و اشکال و عناوین باشید و کلمات مهم را دسته بندی کنید و ان ها را پر رنگ نمایید. رویکرد بعدی که باید به صورت حتمی در مطالعه خود قرار دهید ، طراحی سوال برای هر بخش است به گونه ای که برای مطالعه دوباره ان بخش بتوانید با خواندن سوال به ان سوال به بهترین شکل ممکن پاسخ دهید و کل مطلب برای شما یاداوری شود. بعد از طراحی سوال برای هر بخش شما باید بخش مورد نظر را بخوانید . این سوالات باید به گونه ای باشند که ذهن شما را به سمت کنجکاوی بیش از حد پیش ببرد و علاقه به شدت زیادی را برای مطالعه کامل مطلب مورد نظر برای شما ایجاد نماید. بعد از خواندن سوالات و پیدا کردن جواب های ان ، به دنبال تلاوت و بازبینی ان باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن ان ها را به ذهن بسپارید. مرور کردن نیز در انتها باعث خواهد شد تا بتوانید تمامی نکات موجود را مرور نمایید و نکته ای از ذهن شما به دور نمانده باشد.

11. استراتژی سرعت در مطالعه را با برسی سریع عناوین اجرا کنید.

قبل از شروع فصل یکسری عناوین برای مطالعه مبحث برای شما وجود دارد که می توانید با برسی ان ها از قبل به سوالات ذهن خود پاسخ بدهید. به این معنا که از خود بپرسید که ایا مطلبی را از این موضوع تاکنون مطالعه نمودم؟ چه چیزی هایی در این زمینه میتوانم حدث بزنم؟ و یا اینکه در هنگام خواندن مطلب مورد نظر باید به چه چیزی فکر کنیم.در یک مبحث به خصوص در نظر داشته باشید که چه مباحثی مطرح شده است تا بتوانید در نگاه اول بسیاری از مهم ترین مباحث را نگاه کنید . ابتدا سعی کنید اولنی جملات هر پاراگراف را سریع نگاه بیندازید و به طور اجمالی یک نگرش به خصوصی پیدا نمایید. بعد از دیدن کلی فصل به سوالات هر فصل نیز نگاه کنید.

12. هایلایت کردن را فراموش نکنید.

بعضی به این نکته توجهی نشان نداده و بعدا متوجه ان خواهند شد که به چه میزان وقت خود را هدر داده اند. برای اینکه بتوانید مرور های سریعی را در دستور کار خود قرار دهید نیاز است تا مهم ترین مطالب را برای خود مشخص نموده باشید. در غیر این صورت هر بار که به دنبال مرور مطلبی هستید باید ساعت ها ان را بخوانید و هر بار مثل بار اول وقت زیادی را از شما خواهد گرفت. پس به هیچ وجه فراموش نکنید که هدف از مطالعه همراه با هایلایت کردن مطالب ، افزایش سرعت مرور خواهد بود. بعضا فراتر از این پیش خواهند رفت و به بن بست خواهند خورد . اینکه شما با برسی کامل متون ، همه ان ها را هایلایت کنید نیز اشتباه بوده و به هدف خاصی نخواهید رسید جز انکه یک کتاب رنگی رنگی و سردرگم خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که اگر برای چند روز به کتاب نگاه نکرده اید می توانید با سرعت هرچه تمام تر به سراغ مطالب رفته و ان ها را فقط در عرض چند دقیقه مرور کنید ان هم به علت داشتن هایلایت های مناسب . نکات اصلی موضوع را باز یاداوری خواهید نمود و مشکلی را دیگر در زمینه یاداوری نخواهید داشت. در دروسی که بیش از حد نیاز به مرور دارد ، به شما کمک خواهد شد تا مرور های بسیار زیادی را در دستور مطالعه و رویکرد مطالعه ای خود قرار دهید.

13. مطالب را خلاصه کنید ان هم به زبان خودتان .

یکی از روش های بسیار تحسین شده در زمینه مطالعه ، همین خالاصه نمودن مطالب ان هم به زبان خودتان به دور از هر سختی و درشتی در مطلب است. برداشت ها خود را از اصطلاخات را به صورت خلاصه کنار مطالب یادداشت نمایید. ارتباط های بین مطالب ، مطالب اضافه تری که می تواند به درک بهتر مطالب منجرب شود را خلاصه نمایید و به صورت خلاصه هر فصلی را داشته باشید. فارغ از خلاصه نمودن دروس و فصول می توانید طرح کلی برای خود ایجاد نمایید و موضوعات مهم را در ان یادداشت نمایید. علاوه بر اینکه مطالب را خلاصه کنید ، باید سعی کید تا در محیطی ارام و بدون سر و صدا به روخوانی بلند و تحلیل با صدای بلند بپردازید. با این کار حواس بیشتری را در گیر خواهید نمود و با تمرکز بیشتری به مطالعه ادامه خواهید داد.  اینکه بتوانید خلاصه های خود را با صدای بلند بخوانید ، باعث خواهد شد تا حتی اگر مطالب را به طور کامل یادنگرفته باشید اما به طور کلی مبحث را به ذهن خواهید سپرد.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی