فیزیولوژِی دستگاه عصبی | جزوه فیزیولوژِی حواس ویژه : جزوه فیزیولوژی بخش حسی

فیزیولوژِی دستگاه عصبی | جزوه فیزیولوژِی حواس ویژه : جزوه فیزیولوژی بخش حسی

فیزیولوژِی دستگاه عصبی | جزوه فیزیولوژِی حواس ویژه : جزوه فیزیولوژی بخش حسی  : در این قسمت در ادامه اموزش مطالب پزشکی سعی داریم تا شما را با فیزیولوژی علوم پایه پزشکی نیز اشنا سازیم. همراه ما باشید تا به بخش حسی دستگاه عصبی بپردازیم. کلاس من تمامی تلاش خود را برای اموزش هرچه بهتر مباحث علوم پایه و پزشکی گذاشته و در این راه نیاز به نظرات و پیشنهادات شما داریم.

فیزیولوژی بخش حسی

سیستم عصبی همراه با سیستم آندوکرین ( غدد درون ریز ) قسمت اعظم اعمال کنترلی بدن را بانجام می رسانند. بطور کلی سیستم عصبی فعالیتهای سریع بدن از قبیل انقباض عضلانی و غدد درون ریز بطور عمده اعمال منابولیک بدن راکنترل می کند.سیستم عصبی که از پیش از صد میلیون نورون تشکیل شده است قادر است بوسیله سیناپسها از وقایع موجود در بیرون سیستم عصبی باخبر شده و عمل نهائی خود را بوسیله یک مسیر خروجی به انجام برساند در حقیقت اعمال سیستم عصبی بوسیله دو بخش حسی وحرکتی تعیین می گردد.
1)بخش حسی : که از گیرنده های حسی شروع میشوند و سپس می توانند برای مدتها در مغز به حافظه سپرده شوند. نواحی حسی اولیه عبارتند از : گیرنده های حسی، نخاع شوکی در تمام سطوح، بصل النخاع، پل مغز، مغز میانی یا مزانسفال، مخچه، تالاموس و قشر حسی پیکری
2)بخش حرکتی: که از نورونهای حرکتی شروع شده و به اندامهای انجام دهنده می رسد که فعالیتهای بدن را کنترل می کنند مثل انقباض عضلات اسکلتی، عضلات صافف ترشح غدد درون ریز و برون ریز.و سیستم مشابه دیگری که بطور موازی با این محور برای کنترل عضلات صاف و غدد عمل می کند سیستم عصبی خودمختار ( سمپاتیک و پاراسمپاتیک) می باشد.


تنظیم اطلاعات

یکی از اعمال عمده سیستم عصبی تنظیم اطلاعات ورودی است که منجر به ایجاد پاسخهای حرکتی مناسب می شود. در واقع بیش از 99 درصد تمام اطلاعات حسی بطور مداوم بوسیله مغز بعنوان اطلاعات بی اهمیت بدور انداخته میشوند. بعد از آنکه اطلاعات مهم حسی انتخاب شد بایستی بداخل نواحی حرکتی مناسب مغز فرستاده شود تا جوابهای مطلوب ایجاد کند، این عمل قرار گرفتن اطلاعات در کانالهای مناسب موسوم به عمل جامعیت دهنده سیستم عصبی است، که از طریق مکانیسم مهار جانبی که اصطلاحاً موجب تصفیه شدن اطلاعات مربوط به مکان محرک میشود انجام میگیرد و در جای خود توضیح مناسب داده خواهد شد.
سیناپس : در سیستم عصبی سیناپس، محل نزدیک شدن دو نورون و یا دو واحد تحریک پذیر مثل عصب و عضله به یکدیگر است در این نزدیکی هیچگونه تماس فیزیکی میان اجزاء نورونی سیناپس برقرار نمیشود. اکثریت سیناپس ها در سیستم عصبی مرکزی (  80تا  90درصد) و تمام سیناپسهای اعصاب محیطی از نوع سیناپس های شیمیائی هستند. سیناپس یک محل مناسب برای کنترل انتقال سیگنالها است. یکی از اعمال سیناپسها انبار کردن اطلاعات است که حافظه یا  memoryنامیده شده وآن نیز. به این معنی است که هر بار یک سیگنال حسی خاص از یک سری سیناپس عبور می کند سیناپسهای مربوطه قادرمیشوند که همان سیگنال را برای بار بعد راحتتر عبور دهند واین روند تسهیل  Facilitationنامیده میشود. علت اصلی تسهیل افزایش ورود کلسیم از طریق کانالهای کلسیمی در بچه دار وابسته به ولتاژ انتهای نورون و در نتیجه افزایش رها شدن ماده میانجی در شکاف سیناپسی می باشد.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی