سیستم قلب و عروق | اناتومی قلب و عروق |  دستگاه قلب و عروق (جزوه کورس قلب ) | قسمت اول

سیستم قلب و عروق | اناتومی قلب و عروق | دستگاه قلب و عروق (جزوه کورس قلب ) | قسمت اول

سیستم قلب و عروق | اناتومی قلب و عروق |  دستگاه قلب و عروق (جزوه کورس قلب ) : با نام و یاد خدا . مبحث قلب یکی از مهم ترین مباحثی است که در پزشکی به آن پرداخته می شود. سعی داریم طی چندین جلسه به طور کامل به مبحث قلب بپردازیم و سیستم قلب و عروق را به ساده ترین شکل برای شما توضیح دهیم.کلاس من در زمینه   همانطورکه می دانید قلب از چهار حفره ( 2دهلیز و 2بطن) تشکیل شده است.بین این حفره ها دریچه هایی وجود دارد : پریکارد قلب از 2لایه تشکیل شده است : پریکارد احشایی ( Visceral)که دقیقاً روی قلب چسبیده است. پریکارد جداری (Parietal).

 سیستم circulation : سیستم قلب و عروق | اناتومی قلب و عروق |  دستگاه قلب و عروق (جزوه کورس قلب ) | قسمت اول


خون پس از ورود به قلب از طریق IVCو SVCاز طریق دریچه پولمونر از قلب خارج می شود و به سمت ریه می رود. پس از تبادلات گازی در ریه، دوباره به قلب برمی گردد و به گردش خون سیستمیک وارد می شود.


سینوس Valsalva :


سه برجستگی در ابتدای آئورت است که از برجستگی سمت راست، کرونر راست و از برجستگی سمت چپ، کرونر چپ جدا می شود. یک برجستگی دیگر نیز وجود دارد که رگی از آن خارج نمی شود.
در مورد دریچه های قلبی باید بدانیم که دریچه میترال دولتی و بقیه دریچه ها سه لتی می باشند. در یک بیماری مادرزادی، دریچه آئورت 2لت دارد.

 

عروق کرونر :

رگ کرونر سمت راست،(Right Coronary Artery( RCAنامیده می شود که بین دهلیز و بطن راست قرار دارد. کرونر سمت چپ تحت عنوان Left Main Arteryنامیده می شود که خود به دو شاخه تقسیم می شود : (Left Anterior Descending( LADکه در شیار بین بطنی قدامی قرار دارد. شریان هایی که از شاخه ی LADدر شیار بطنی قدامی به سمت بطن ها جدا می شود، شریان های دیاگونال نامیده می شوند. (Left Circomflex( LCXکه بین دهلیز و بطن چپ قرار دارد. از شریان LCXشاخه هایی جدا می شود :

  1.  Optimus Marginalis( OM ): که از شاخه های انتهایی آن می باشد.
  2. Posterior Descending Artery( PDA )


بر حسب اینکه شریان PDAازکرونر راست یا چپ جدا شود،سیستم circulatoryرا تقسیم بندی میکنیم:

  • Right dominant که حدود % 85افراد را شامل می شود.
  • Left dominant که حدود % 10افراد را شامل می باشد.
  • Co dominant که تنها % 5را شامل می شود وبدین معنی است که از هر دو شریان کرونر راست وچپ منشأ می گیرد.

سیستم قلب و عروق | اناتومی قلب و عروق |  دستگاه قلب و عروق (جزوه کورس قلب ) | قسمت اولشریان LADقسمت قدامی قلب را تغذیه می کند. شریان LCXبین دهلیز چپ و بطن چپ به سمت خلف می رود و قسمت خلفی قلب را خون رسانی می کند . شریان RCAقسمت تحتانی یا کف قلب را خون رسانی می کند . PDA نیز قسمت posteriorسپتوم را خون رسانی می کند . در قلب بیشترین شریانی که دچار اختلال می شود، شریان LADاست که اگر مسدود شود، شرایطی اورژانسی پیش می آید؛ زیرا این شریان قسمت اعظم قدام قلب را خون رسانی می کند.

سیستم هدایتی قلب :

گره SA که ضربان ساز قلب است که ایمپالس های آن ابتدا به هر دو دهلیز می رود؛ هر دو دهلیز دپولاریزه می شوند و سپس به گره AVمی رسد . در گره AVایمپالس مقداری توقف می کند (به دلیل این که نباید انقباض دهلیز و بطن همزمان باشد). سپس جریان وارد Bundle of Hisمی شود و از آنجا به RBBو Left & Right Bundle ( LBB )Branchمی شود. انتهایی ترین شاخه ها، فیبرهای پورکنژ می باشد که نهایتاً انتقال الکتریکی را به میوکارد بطن ها بر عهده دارد. اکثریت گره های SAو AVتوسط شریان RCAخون رسانی می شود. خون گیری بافت قلب و اکسیژن رسانی آن، بیشتر در فاز دیاستول می باشد. در بخش خلفی قلب، حفره دهلیز چپ وجود دارد که بزرگ شدن آن بسیار حائز اهمیت می باشد؛ زیرا به یک سری ارگان ها مثل مری (دیسفاژی ایجاد می کند )، نای و عصب ( recurrent larengealباعث خشونت صدا می شود ) فشار وارد می کند. به طور کلی می دانیم که سیستول زمانی است که قلب منقبض می باشد و دیاستول زمانی است که قلب در حالت استراحت قرار می گیرد.


خلاصه انقباض قلب : کلسیم توسط T tubuleوارد سلول می شود و باعث می شود که کلسیم بیشتری از سیستم رتیکولوم اندوپلاسمیک آزاد شود و این آزاد شدن بیشتر کلسیم باعث انقباض می شود. در واقع باعث می شود که سر اکتین و میوزین به هم برسد و عضله کوتاه می شود و انقباض صورت گیرد. زمانی که عضله بخواهد شل شود، باید کلسیم باز جذب شود. وقتی کلسیم کاهش پیدا کرد و باز جذب شد، عضله شل می شود. ممکن است کلسیم با سدیم جا به جا شود؛ در واقع کلسیم خارج و سدیم داخل می شود یا مجدد باز جذب سیستم رتیکولوم اندوپلاسمیک می شود.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی