آموزش روش  برگزاری کلاس به بهترین شکل |  چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم؟

آموزش روش برگزاری کلاس به بهترین شکل | چگونه معلم و مدرس خوبی باشیم؟

یکی از مباحثی که برای بسیاری از معلمان و مدرسان مهم است این است که چگونه کلاس را اداره کنیم یا روش برگزاری کلاس خوب چیست؟ در این مقاله در کلاس من به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با کلاس من همراه باشید.

محیط برگزاری کلاس 

 

چگونه برگزاری کلاس به بهترین نحو | چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم؟

اولین و مهترین بخش در کلاس و برگزاری کلاس  و این که  چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم، محیط کلاسی است. محیط کلاسی بخشی است که باعث رشد و تفاوت کلاس شما با دیگر مدرسان خواهد شد.  برای بررسی محیط کلاسی به بررسی 4 مورد خواهیم پرداخت:

  • هدف های روزانه برای کلاس خود تعیین کنید
  • به دانش آموزان و دانش پژوهان خود گوش فرا دهید
  • دانش آموزان خود را مشغول انجام تکالیف کنید
  • چالش هایی ایجاد کنید که کلاس ترغیب به رفتن به سوی موفقیت شود

حال به بررسی هر یک از موارد خواهیم پرداخت :

هدف های روزانه برای کلاس خود تعیین کنید!

یکی از بخش هایی که در محیط کلاسی مهم است، این است که روند کلاس مشخص باشد و این که دانش آموزان بدانند که مدرس یا معلم خود می داند که درس به چه سمتی می رود. علاوه بر این برای افزایش یادگیری بهتر است که هر روز برای هر درس هدف روزانه توسط دبیر یا مدرس تعیین گردد. برای مثال در کلاس ادبیات در انتهای کلاس چند شعر با توجه به مبحث درسی خوانده شود و یا چند نمونه پرسش از درس داده شده طرح گردد.

ممکن است برخی مدرسی هدف های روزانه را روی وایت بورد بنویسند اما این کار لزومی ندارد. شما می توانید در پایان هر کلاس بدون بیان قبلی کار خود را بیان کنید.

 

چگونه برگزاری کلاس به بهترین نحو | چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم؟

به دانش آموزان و دانش پژوهان خود گوش فرا دهید

به دانش آموزان خود گوش فرادهید. این چیزی است که به دانش آموز جرئت می دهد سوالات خود را از شما بپرسد و همچنین در کنار پرسیدن سوالات مختلف روش گوش فرا دادن با احترام را نیز بیاموزند.

سوال پرسیدن در کلاس باعث ایجاد چالش در ذهن دانش آموزان شما خواهد شد و این موضوع در به یاد آوردن مطلب و اموختن آن بسیار کمک می کند. بنابراین شما باید این حس را به دانش آموزان خود بدهید که به آنها گوش فرا می دهید.

توجه داشته باشید که در صورتی که سوالات پرسیده شده از شما ابتدایی بود شما نباید دانش آموز را سرزنش یا تمسخر کنید که این باعث می شود بازده منفی کلاس شما داشته و دانش آموزان دیگر نیز از پرسیدن سوال هراس داشته باشند.

 

دانش آموزان خود را مشغول انجام تکالیف کنید

در کلاس دانش آموزان خود را به انجام تکالیف کلاسی مشغول کنید و تکالیف و سوالات دانش آموزان را با هدف کلاس و آنچه می خواهید بیان کنید مرتبط سازید. این روش در بهبود کیفیت کلاس و همچنین یادگیری دانش پژوهان شما کمک شایانی می کند. 

 

چگونه برگزاری کلاس به بهترین نحو | چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم؟

چالش هایی ایجاد کنید که کلاس ترغیب به رفتن به سوی موفقیت شود

در کلاس با ایجاد چالش هایی دانش آموزان خود را به سمت موفقیت هدایت کنید. به آن ها بفهمانید که رقابت و همچنین دانش بیشتر و یافتن بیشتر مطالب به نفع آن ها ست و این که برای شما هم به عنوان مدرس متفاوت است. برای مثال در یک کلاس زبان شما می توانید با دادن یک متن کوتاه خارج از مباحث کتاب و دادن زمان برای یافتن کلمات به دانش آموزان خود کمک کنید که در راستای تقویت واژگان خود قدم بردارند. یا همچنین شما می توانید با پرسیدن  سوالات سخت فیزیکی در کلاس و ایجاد رقابت برای یافتن سریعتر پاسخ و در قبال ان مثبت یا نمره امتحانی دادن به دانش آموزان، انها را در یادگیری پیشگام کنید.

 

این اولین بخش از چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم و همچنین روش برگزاری کلاس به بهترین نحو می باشد. در آینده بخش های دیگر نیز بررسی خواهد شد. با کلاس من همراه باشید.

 

روش برخورد با چالش های کلاس در برگزاری کلاس

یکی دیگر از بحث هایی که جداگانه با محیط کلاس باید بررسی شود، چالش های کلاس در زمان برگزاری کلاس می باشد. برای این مورد باید بخش های مختلفی بررسی شود که در ادامه به بررسی بخش های مختلفی که ممکن است اتفاق افتد صحبت خواهد شد. با کلاس من همراه باشید.

نظم و انضباط به روشی سریع و متفکرانه.

 قوانینی را برای کلاس خود  بسیار واضح تنظیم کنید. اگر دانش آموز یک قانون را نقض می کند ، قبل از حرکت به جلو ، بلافاصله آن را در کلاس اجرا کنید. با این حال ، هنگامی که یک اقدام انضباطی انجام دادید ، روی آن قدم نکنید و یا می توانید مشکلات دیگری ایجاد کنید. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که هر عواقبی که تعیین کرده اید با میزان ارتکاب تخلف مطابقت دارد.
به عنوان مثال ، اگر یک دانش آموز به طور اتفاقی فضای ارام کلاس  در زمان تمرکز و سکوت کلاس مختل کند ، می توان با یک هشدار کلامی ساده برای اولین مرتبه رفتار وی را  اصلاح کرد.
همچنین می توانید از دانش آموز بخواهید که بعد از کلاس بماند و با شما صحبت کند. این یکی از راه های نتیجه گیری بدون ایجاد اختلال در کلاس درس است.

 

نقشهای رهبری را به دانشجویان بیش فعال و دردسر ساز کلاس بدهید!

آموزش روش  برگزاری کلاس به بهترین شکل |  چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم؟

برخی دانش آموزان در کلاس مشکلات زیادی ایجاد می کنند. دلیل این امر می تواند به موضوع درس یا بیش فعال بودن دانش آموز مربوط باشد. برای این موارد بهتر است در ابتدا به این دانش آموزان کار های کوچکی بدهید در صورتی که از پس این کار ها بر آمدند مسئولیت های بیشتری در کلاس به آن ها بدهید.

به عنوان مثال ، ممکن است از این دانش آموز بیش فعال بخواهید که به عنوان نماینده کلاس باشد و نظم کلاس را برقرار کند. البته توجه به این نکته مهم است که این روش برای همه دانش آموزان بیش فعال و دردسر ساز عملی نخواهد بود و شما با دادن مسئولت های کم باید دانش آموز را بررسی کنید و در صورتی که از این مسئولیت ها با موفقیت خارج نشد، مسئولیت بیشتری به او ندهید.

 

در مورد علاقه شخصی خود و دانش آموزان صحبت کنید!

 

آموزش روش  برگزاری کلاس به بهترین شکل |  چگونه معلم  و مدرس خوبی باشیم؟

به دانش آموزان خود نشان دهید که علاقه شخصی انها برای شما اهمیت دارد. در مورد علایق شخصی آن ها و خود صحبت کنید و به این صورت حس صمیمی تری در کلاس برقرار خواهد شد.

 

هنگام پرداختن به دانشجویان منتقد و سوالگر در کلاس آرام باشید

در مواجهه با دانشجویی چالش برانگیز یا منتقد ،احساس راحتی کنید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید از دانش آموز در مورد زاویه دید و سوالش بپرسید. از آنها بخواهید تا سوال خود را با جزئیات بیشتر توضیح دهند. دانش آموزان دیگر را تشویق کنید که وارد بحث شوند. 

 

دانشجویان یا دانش اموزان آرام کلاس را وارد بحث کنید

دلایل ممکن بسیاری وجود دارد که یک دانش آموز ممکن است در کلاس شما سکوت کند. با ایجاد یک محیط امن برای همه عقاید ، آنها را به یادگیری تشویق کنید. انواع گزینه های درگیر شدن ، از جمله ارسال نامه های ژورنال یا گزارش های ایمیل را ارائه دهید. از کانون توجه قرار دادن  دانش آموزان ساکت ، خودداری کنید ، مگر اینکه این روش متناسب با سبک تدریس کلی شما برای همه دانش آموزانتان  باشد.

 

دانش آموزان پر تلاش و باهوش را شناسایی کنید و به آن ها را بیشتر به جلو برانید

در کلاس در روز های اول ، دانش آموزان یا دانشجویان پر تلاش را شناسایی کنید و به ان ها تمرینات اضافه با نمره یا روش های تشویقی دیگر دهید تا آن ها به جلو رانده شوند و یادگیری آن ها افزایش یابد.

 

 

 

هشتگ ها: کلاس
برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی