روش برگزاری کلاس آنلاین

روش برگزاری کلاس آنلاین

روش برگزاری کلاس آنلاین : با نام و یاد خدا. در این قسمت همراه شما هستیم تا در مورد یکی از مهم ترین روش های برگزاری را برای شما برسی نماییم و تمامی نکات پیرانمون برگزاری هرچه بهتر کلاس آنلاین را به شما گوشزد نماییم. در این قسمت سعی داریم تا ابتدا با بیان تمامی روش های برگزاری به شما اموزش دهیم که چگونه می توانید بهتری برگزاری را برای همراهان خود به ارمغان اورید. همراه ما باشید.

برگزاری کلاس آنلاین از ان جهت که بسیاری ان را به عنوان یک روش آموزشی درخشان و مفید نمی پذیرفته اند، جایگاه درخشانی را بین کسانی که آموزش اهمیت می داده اند نداشته است. اما با توجه به شرایطی که به وجود امد ، تمامی کلاس ها به صورت آنلاین برگزار شد به گونه ای که دانشگاه ها و مدارس همگی به طور کامل تعطیل اعلام شد. این افزایش استقبال از برگزاری کلاس به صورت آنلاین باعث شد تا شمار زیادی به تدریس آنلاین بپردازند. کاری که در ابتدای امر سختی های خودش را داشت و همچنان بسیاری از سامانه ها به طور کامل نتوانسته اند نیاز های دانش اموزان و اساتید را برطرف نمایند. در این جا قصد داریم تا به صورت کامل به نکات مهم در روش برگزاری کلاس آنلاین بپردازیم. تمامی این نکات حاصل تجربه چندین متخصص در امر آموزش آنلاین بوده که ما به شما منتقل خواهیم نمود.

روش برگزاری کلاس آنلاین

بهترین روش برگزاری کلاس آنلاین

در این بخش به مهم ترین نکاتی خواهیم پرداخت که شاید به نظر شما ساده باشد اما در عین سادگی به شدت کاربردی می باشد. سعی کنید تمام نکات مطرح شده را با دقت اجرایی کنید و نتیجه ان را با بازخورد دانش اموزان و یا دانشجویان خود مشاهده نمایید.

1. فراموش نکنید که سخنرانی و برگزاری کلاس خود را ضبط کنید.

متاسفانه بسیاری از اساتید برای این مسئله نگرانی به خصوصی ندارند و بر روی این نکته هم اصلا مانور نخواهند داد. اما باید در نظر داشته باشید که یکسری از دانشجویان و دانش اموزان توانایی شرکت در کلاس آنلاین در ساعت به خصوصی که اعلام نموده اید را ندارند و یا به هر دلیلی نمی توانند بهترین بازده را در ان روز را داشته باشند. اگر خودتان به عنوان استاد نمی توانید کلاس ها را ظبط کنید حتمن یک نفر مسئول را قرار دهید تا این کار را انجام دهد و کلاس به صورت آنلاین تنها برگزاری نشود بلکه هر کس در هر زمانی که تمرکز بالاتری داشت بتواند ان را مشاهده کند. علل های مختلفی که می تواند هر کسی را گرفتار خود نماید . یکی از ان ها بیماری دانش اموزان ، نداشتن اینترنت با کیفیت از شایع ترین عللی است که یک دانش اموز نمی تواند به صورت انلاین در کلاس ها شرکت نماید. با این کار می توان دانش اموزان را مجدد درگیر مطالب نماید.

2. تصویر خود را به دانش اموزان و دانشجویان نشان دهید.

بسیاری از اساتید در آموزش فقط به دنبال تدریس به وسیله صوت بوده و تصویری از خود برای ارائه استفاده نمی کنند. این عدم استفاده از چهره اساتید باعث خواهد شد تا شما نتوانید به بهترین شکل ممکن مباحث را در ذهن خود تثبیت نمایید. تحقیقات نشان داده است که اگر فیلم آموزشی که مشاهده می کنید، چهره مربی و استاد به شما نمایش داده شود، بیش از هر چیزی شما را درگیر آموزش خواهد نمود. پس توجه داشته باشید که به طور حتم ، تصویر خود را حتی برای نیمی از کلاس به دانش اموزان و شرکت کنندگان خود ارائه کنید.

3. سعی کنید مدت زمان سخنرانی و تدریس یک بخش بیش تر از 15 دقیقه نشود.

توجه داشته باشید که سخنرانی شما باید خلاصه و مفید باشد. اگر مطلبی را بیش از 15 دقیقه و یا 20 دقیقه ارائه کنید، مخاطبان شما کسل شده و بازده خوبی را در توجه به سخنان شما نخواهند داشت. پس توجه داشته باشید که حداکثر 15 دقیقه صحبت مداوم داشته باشید. بعد از 15 دقیقه صحبت می توانید تمرینی را حل کنید و یا وقت استراحتی را به مخاطبان خود بدهید.

روش برگزاری کلاس آنلاین

4. اسلاید و مطالب اموزشی در دسترس خود را تست کنید.

برای اینکه ناگهان متوجه اشتباهات موجود در اسلاید در میانه کلاس خود نشوید ، حتما مطالب در دست خود را چک کنید. اینکه ان ها را قبل از برگزاری هماهنگ کنید و مشکلات ان را رفع کنید، به برگزاری هرچه بهتر کلاس خواهد انجامید. اسلاید ها را با توجه به سیستم برگزاری کلاس آنلاین طراحی کنید. بعضی از سامانه ها توانایی پشتیبانی از اسلاید ها را نداشته و شما باید مطالب خود را به صورت پی دی اف در بیاورید. پس یادتان نرود که اسلاید ها و مطالب خود را قبل از برگزاری کلاس چک کنید.

5. سعی کنید تا بهترین منابع موجود را در آموزش خود بگنجانید.

برای آموزش بهتر باید سعی کنید تا بهترین منابع موجود را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر یک منبع بسیار معروف وجود دارد که دانش اموزان به ان علاقه دارند ، ان را به مخاطبان معرفی نمایید . منبعی که برای آموزش انتخاب خواهید کرد باید به گونه ای باشد که بتواند تمامی مباحث کتب درسی و اموزشی را ساپورت نماید و مهم تر از ان بتواند مهم ترین مطالب را در ذهن مخاطبان بگنجاند. انواع منابع گوناگون را می توانید انتخاب کنید و بهترین تدریس را به دانش آموزان و دانشجویان به پیش ببرید.

6. ساعات مشخصی را برای زمان استراحت مشخص نمایید.

تایم استراحت و مشخص بودن ان نیز یکی از جذاب ترین قسمت های کلاس شما خواهد بود. سعی کنید تایم های کوتاه استراحت را در میان آموزش خود قرار دهید. اینکه دانش آموزان بدانند تا چند دقیقه دیگر استراحت خواهند داشت، به ان ها کمک خواهد کرد تا اگر کار ضروری برایشان به وجود امده ان را با توجه به تایم داده شده تنظیم کنند. بهترین بازده برای هر شخص بالغ حدود 15 دقیقه بوده و بیشتر از ان تمرکز کافی را برای فراگیری مطالب ندارد. می توانید استراحت های 5 دقیقه ای هر یک ربع قرار بدهید . علاوه بر ان باید توجه داشته باشید که نباید بیش از حد استارحت داده شود. اگر هر 15 دقیقه ، دائم استراحت های طولانی داده شود کلاس از دست شما بیرون خواد رفت. پس یک تعادل نسبی برای استراحت ها ایجاد نمایید. بهترین پیشنهاد به شما دادن تایم 5 دقیقه ای بعد از هر 20 دقیقه به مخاطبانتون می باشد.

7. تعامل بین اساتید و دانش اموزان و دانشجویان را فراموش نکنید.

تعامل بین اساتید و دانش آموزان باعث خواهد شد تا کلاس به صورت جذاب تر دنبال شود. توجه داشته باشید که تحت هر صورت به دنبال این نباشید که همه را در بحث و گفت و گو شرکت بدهید. سعی کنید از داوطلبین بخواهید که در کلاس مشارکت داشته باشند. اینکه سوالاتی را از دانش اموزان در حین کلاس بپرسید باعث خواهد شد تا بتوانید تعامل خود را با دانش اموزان در سطح خوبی نگه دارید. توجه داشته باشید که فقط و فقط نظر دانش اموزان و مخاطبین را جویا شوید و به دنبال نمره دهی در حین پرسش سوال نباشید تا تعداد بیشتری در بحث شرکت نمایند.

8. حضور و غیاب های خود را هوشمند کنید.

برای اینکه توجه تمامی مخاطبین و دانش اموزان و دانشجویان به برگزاری کلاس بیشتر شود ، در ابتدای برگزاری کلاس اعلام کنید که حضور غیاب ان ها به صورت هوشمند انجام خواهد شد . این حضور و غیاب هوشمند به این معنی خواهد بود که با صدا کردن اسامی ان ها بایست پیامی را در قسمت چت قرار بدهند. در غیر این صورت حضور ان ها ثبت نخواهد شد. می توانید برای حضور و غیاب در کلاس های خود نمره ای به خصوص در نظر بگیرید. همه این ها باعث خواهد شد تا توجه مخاطبین به کلاس شما بیشتر از پیش شود. روش های متنوع بسیاری وجود دارد که شما می توانید با به کارگیری ان ها توجه مخاطبین را جلب کنید.

9. تکرار کردن مطالب را فراموش نکنید.

به عنوان یک قانون هیچ زمانی فراموش نکنید که دانش اموزان و مخاطبان و دانشجویان شما از مطالبی که به کرات ان ها را تکرار می کنید بیشتر خوششان خواهد امد. اینکه یک دسته از مطالب را به طور پشت سر هم بیان کنید و دانشجویان و دانش اموزان ان را به خاطر بسپارند غیر معقول به شمار می اید. در نظر داشته باشید در یک کلاس یک ساعته به طور مدام مطالب جدیدی را به مخاطبان خود ارائه کنید. ایا بعد از 60 دقیقه به اندازه یک رع می توانند از کلاسی که در ان شرکت کرده اند صحبت نمایند؟ به هیچ وجه چرا که دانشجویان و دانش اموزان نیا به مرور داشته و باید تمامی صحبت های داخل کلاس به صورت مستمر تکرار شود تا ملکه ذهن مخاطبین شود. بسیاری از مخاطبین به این نکته اشاره دارند که علاقه زیادی به اموزش کامل در ملاس و یادگرفتن کامل مبحث داخل کلاس دارند اما متاسفانه در سیستم آموزشی ما اساتید اندکی خواهند بود که بتوانند این امر را به خوبی به پیش ببرند. در کلاس های آنلاین اهمیت تکرار دو چندان خواهد بود. علت این امر باز خواهد گشت به تدریس سریعتر اساتید . پس در نظر داشته باشید که هر مطلبی را که به مخاطبین خود اموزش دادید، خلاصه ای از ان را به طور حتم در ادامه مرور نمایید.

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی