روش ارائه وبینار خوب و موثر به صورت آنلاین | نکات کلیدی ارائه وبینار خوب و موثر

روش ارائه وبینار خوب و موثر به صورت آنلاین | نکات کلیدی ارائه وبینار خوب و موثر

هر چه به جلو پیش رفتیم، تمایل مؤسسات آموزشی و یا حتی شرکتها برای فعالیت فراتر از منطقه، شهر، استان و یا حتی کشور خود بیشتر شد. در واقع اینجا بود که به یاری افزایش سرعت اینترنت و همه گیری آن و همچنین پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی ویدئو کنفرانس، مؤسسات و شرکتها توانستند دایره ی مشتریهای خود را به وسعت تمام دنیا گسترش دهند. این روزها این ویدئو کنفرانس ها را با نام "وبینار" یا همان وب-سمینار میشناسیم که مزایای آن در صرفه جویی اقتصادی و زمانی بر همگان آشکار است.

اما چگونه میتوان ارائه ی خوب و مؤثری در وبینار داشت؟ استراتژی های لازم برای ارائه ی وبینار مناسب و جذاب برای مخاطب چیست؟

در اینجا به مواردی کلیدی و مهم در ارائه ی یک وبینار خوب میپردازیم. برخی مسائل ممکن است در نظر شما کم اهمیت جلوه کند و آنها را نادیده بگیرید، اما اگر بدانید همین جزئیات چگونه به بهبود کیفیت وبینار شما کمک خواهد کرد، دیگر هرگز از آنها غافل نخواهید شد.

زمان مناسب و ثابتی را برای برگزاری وبینار انتخاب کنید

این یک رویداد آنلاین است. ممکن است شرکت کنندگان شما از مکانهای مختلفی باشند. پس توجه داشته باشید زمانی را انتخاب کنید که بیشتر شرکت کنندگان امکان حضور را داشته باشند. یک زمان را فیکس کنید و از تغییر مکرر آن اکیدا خودداری کنید. بهتر است پیش از شروع از شرکت کنندگان خود نظرسنجی کنید و مناسب ترین زمان را با همکاری آنها تنظیم کنید.

از دوربین استفاده کنید؛ وبینار بدون ویدئو، صرفاً با ارائه صدا به عنوان کلیک بر روی یک سری اسلایدها ، پذیرفتنی نیست. اجازه دهید مخاطبان تصویر خود شما را هم ببینند تا حس یک سمینار حضوری به آن ها القا شود.
در هنگام استفاده از دوربین، آن را به درستی تنظیم کنید؛ انتظار نداشته باشید مخاطبان با دیدن تصویری که از سمت پایین است فقط چانه ی شما یا حتی سقف در کادر است بتوانند به صحبتهای شما توجه کنند! این امر نه تنها تمرکز آنها را برهم میزند بلکه موجب تمسخر هم میشود. پس تصویر خود را به خوبی تنظیم کنید و برای این کار از قبل برنامه ریزی کنید. میتوانید چند کتاب زیر لپ تاپ خود قرار دهید تا مخاطبان تصویر مستقیمی از چهره ی شما داشته باشند.

روش ارائه وبینار خوب و موثر به صورت آنلاین | نکات کلیدی ارائه وبینار خوب و موثر
فضای مناسبی برای وبینار خود در نظر بگیرید

فضایی را برای وبینار خود انتخاب کنید که سکوت و آرامش لازم و همچنین نور مناسبی داشته باشد. مدام زنگ آیفون یا تلفن خانه به گوش نرسد. افراد در رفت و آمد در فضای وبینار شما نباشند. بهترین مکان، اتاق کار شما خواهد بود. اگر افرادی در محیط خانه یا محل کار شما هستند به آنها گوشزد کنید که در این بازه ی زمانی مزاحم شما نشوند و سروصدا ایجاد نکنند.

به منظره ای هم که پشت سر شما قرار میگیرد دقت کنید. مثلاً سعی کنید جایی بنشینید که پشت سر شما پنجره یا چراغی وجود نداشته باشد؛ چرا که ممکن است شما را تقریباً تاریک جلوه دهد. پشت سر شما میتواند یک  قفسه ی کتابخانه، یک اثر هنری ساده یا حتی دیوار باشد. اما باید دقت کنید هر چه که هست، حواس شرکت کنندگان در وبینار به آن پرت نشود.

پیش از شروع، طرز کار با نرم افزار یا سیستم وبیناری که استفاده میکنید را تمرین کنید

برای ارائه ی یک وبینار خوب و بی عیب جزئیات این سیستم ها را پیش از شروع وبینار یا کلاس آنلاین، به خوبی بررسی و کنکاش کنید. چگونگی به اشتراک گذاری صفحه ی نمایشگرتان، چگونگی دسترسی به سوالات یا نظرات و نحوه انجام نظرسنجی های فوری، mute یا unmute کردن شرکت کنندگان برای کنترل فضای وبینار و دیگر امکانات...

ارتباط چشمی با دوربین را حفظ کنید؛ این موردی است که غالباً نادیده گرفته میشود. سعی کنید ارتباط چشمی با دوربین را همواره طوری حفظ کنید که به نظر برسد گاهی به بینندگان هم نگاه میکنید. برخی سیستم عامل ها به طور پیش فرض تصاویر ویدئویی را در یک گوشه نمایش می دهند؛ اگر چنین باشد ، به احتمال زیاد چشمان شما به آنجا می چرخد ، و باعث می شود بدون هیچ دلیلی به یک طرف خیره شوید. با آشنایی با سیستم عامل و انجام تنظیمات لازم از این امر پیشگیری کنید.

برای برجسته کردن عناصر اصلی از ماوس خود استفاده کنید؛ در وبینار به دلیل اینکه مخاطبان نمیتوانند اشاره ی دست شما را  بر روی چیزی که روی صفحه ی نمایش است و شما در حال توضیح دادن آن هستید ببینند، دقت کنید که همواره از ماوس برای برجسته کردن و تاکید بر این موارد استفاده کنید. اگر سیستم وبینار شما این امکان را دارد که از قلم استفاده کنید(جایگزین ماژیک بر وایت برد)، از آن غافل نشوید. البته در استفاده ی آن افراط هم نکنید چرا که خیلی زود یک صفحه ی شلوغ پر از نوشته خواهید داشت که زیاد خوشایند نیست.

روش ارائه وبینار خوب و موثر به صورت آنلاین | نکات کلیدی ارائه وبینار خوب و موثر

به خودتان و شرکت کنندگان در وبینار استراحت بدهید

قرار نیست چون کلاس یا سمینار شما آنلاین است، برایش تایم تنفس در نظر نگیرید! اگر دو ساعت بدون وقفه وبینار را پیش ببرید قطعاً بازدهی آن پایین خواهد آمد و مخاطبان شما رغبت شرکت در جلسات بعدی را نخواهند داشت. پس حتماً چند دقیقه مخاطبان را به حال خودشان رها کنید و گلویی تازه کنید. البته زمانش را مدیریت کنید. میتوانید از آلارم تلفن همراهتان -که روی حالت پرواز هم هست- استفاده کنید.

کنترل مشارکت مخاطبان در بحث؛ این یک مسئله ی اساسی برای داشتن ارائه ی یک وبینار خوب است. هرازگاهی از مخاطبان نظر بپرسید یا از آنها در مورد بحث سؤال کنید تا مطمئن شوید که چرت نمیزنند یا به حرفهای شما گوش میدهند و یا اصلاً حضور فیزیکی در مقابل سیستم خود دارند یا نه! برای این کار از آنها بخواهید که در صورت سؤال "دست خود را بالا ببرند" ، سؤالات خود را در باکس نظر تایپ کرده یا از یک ویژگی پرسش و پاسخ جداگانه استفاده کنید. هرچه تصمیم گرفتید ، حتماً در ابتدای وبینار صریح عمل کنید و مدام به مخاطبان یادآوری کنید که نظر آنها را نیز خواهید پرسید تا موجب سرخوردگی یا سردرگمیِ آنی آنها نشوید.

ممکن است کمی طول بکشد تا شرکت کنندگان سؤالات خود را مطرح کنند، به خصوص که باید سؤال را تایپ کنند، بنابراین بهتر است که قبل از شیرجه رفتن به سمت سؤال و جواب چند دقیقه فرصت دهید. در غیر اینصورت ، وقتی سؤال می کنید ممکن است با لحظه سکوت روبرو شوید چراکه مخاطبان هنوز مشغول تایپ هستند. اگر تعداد شرکت کنندگان به اندازه کافی زیاد باشد (به این دلیل که جریان سنگین اظهار نظر وجود خواهد داشت) ، بهتر است نماینده ای داشته باشید که بتواند به شما کمک کند. پس لازم نیست همه­ی کارها را بر روی دوش خودتان نگه دارید.

 

بعد از تمام شدن وبینار همچنان با شرکت کنندگان خود در ارتباط باشید

سعی کنید ارتباط خودتان را با شرکت کنندگان وبینار خود، حتی پس از پایان وبینار همچنان حفظ کنید. ایمیل یا حساب کاربری شبکه ی مجازی خود را در صورت تمایل در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید نظراتشان را در مورد وبینار به شما منتقل کنند. این راهی بسیار ساده برای جذب مخاطب خواهد بود. هوای شرکت کنندگانی را که در وبینار ثبت نام کردند اما موفق به شرکت در آن نشدند هم داشته باشید. میتوانید نسخه ی ضبط شده را برای آنها ارسال کنید.

از تبلیغ وبینارهای خود در شبکه های مجازی غافل نشوید

وبینار یک وسیله نو برای برگزاری کنفرانس ها و ارائه محتوا تحت وب است. در این روش برگزاری بسیار ساده خواهد بود و برای همین شرکت کنندگان فارغ از محل و زمان می توانند در وبینار شما شرکت کنند. این مزیت بسیار خود وبینار زمانی به استفاده خواهد امد که شما بتوانید تبلیغ کنید و از این تبلیغ،کاربران مختلف از سطح کشور و حتی جهان را مجذوب وبینار خود کنید. به این ترتیب با ارائه ای برابر شما می توانید وبینار با وسعت بیشتر و ارزش بازآوری سرمایه بالاتر ایجاد نمایید. همچنین با افزایش مخاطبان شما، اعتماد به نفس شما نیز افزایش یافته و در کنار این موارد در ارائه وبینار خوب و موثر تاثیر خواهد داشت. برای مثال اگر وبینار شما 5 نفر مخاطب داشته باشد نسبت به وبینار 500 نفری بسیار متفاوت خواهد بود.

 

حال که شما با روش های ارائه وبینار خوب و موثر آشنا شدید می توانید مقاله روش برگزاری وبینار و کلاس انلاین در کلاس من که به صورت رایگان می باشد را مشاهده کنید و اولین کلاس و وبینار آنلاین خود را با چند کلیک برگزار کنید.

شما همچنین برای ثبت نام و دریافت اکانت برای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار می توانید به این صفحه مراجعه کنید.
 

هشتگ ها:
برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی