جمع بندی ریبوزوم | نکات کنکوری ریبوزوم | اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی

جمع بندی ریبوزوم | نکات کنکوری ریبوزوم | اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی

جمع بندی ریبوزوم | نکات کنکوری ریبوزوم | اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی : با عرض سلام خدمت همه ي شما دوستان و همراهان گرامي كلاس من. با تشكر از همراهي شما عزيزان كه تا به حال ما را دنبال كرده ايد. اميدوار هستيم كه تا به حال مطالب ما مفيد فايده براي شما عزيزان واقع شده باشد.تمام سعی و تلاش کلاس من برای اموزش هر چه بهتر زیست شناسی و جمع بندی زیست شناسی برای شما عزیزان است تا بتوانید بهترین نتیجه را در کنکور خود بگیرید. هم اکنون نیز می توانید برای مطالعه مطالب جمع بندی کنکوری به مطالب ماهی و حشرات نیز رفته و تمام نکات ان ها را مشاهده نمایید. در اين قسمت با ما همراه باشيد تا شما را با نكات درس زيست شناسي اشنا كنيم.

جمع بندی ریبوزوم جمع بندی ریبوزوم | نکات کنکوری ریبوزوم | اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی

در ابتدا چند نكته براي جمع بندي ريبوزوم ذكر مي كنيم:
ريبوزوم با پا هاي خودش حركت مي كند. دو جايگاه دارد با نام هاي Aو P. ريبوزم در ساختمان خودش به طور قطع داراي پيوند پپتيدي مي باشد. ريبوزوم داراي جايگاه هاي متعددي براي پذيرش و قرار گرفتن امينو اسيد حركت و خروج ان ها است. در ساختمان ريبوزوم قسمت RNA ان در هسته توليد مي شود اگر چه كه مي توان اظهار داشت كه قسمت امينو اسيدي اش هم در هسته و هم در سيتوپلاسم توليد مي شود به دليل اين كه امينو اسيد در سيتوپلاسم هم پيدا مي شود. ريبوزوم در هسته فعاليتي ندارد بنابراين اعمال ترجمه ي هيچ كدام در هسته انجام نمي شود.
انزيم شماره ي يك و پروكاريوتي، ريبوزوم را توليد مي كند با توجه به مطالب گفته شده، مي توان اظهار داشت كه انزيمي كه فاقد پيوند پپتيدي است، حاصل فعاليت انزيمي مي باشد كه داراي پيوند پپتيدي مي باشد( يعني RNA پلي مراز) و هم چنان مي توان گفت كه با اين كه خودش فاقد پيوند پپتيدي است، اما پيوند پپتيدي ايجاد مي كند.
در كل مي توانيم بگوييم كه انزيم هاي بعدي كه پروتئيني مي باشند، قادر خواهند بود كه همه ي انواع واكنش ها را به انجام برسانند به جز واكنش ريبوزوم. ريبوزوم مولكولي است دوگانه؛ يعني هم پروتئين دارد و هم RNA. پس هر مولكولي كه داراي پيوند هاي فسفو دي استري است، قرار نيست حتما ژن هم داشته باشد. اما مي توان به طور قطع گفت كه هر مولكولي كه داراي پيوند هاي فسفو دي استري است، از روي ژن ساخته مي شود.
ريبوزوم داراي انزيمي غير پروتئيني به نام ريبوزيم است كه: از جنس RNA است پس مي توان گفت كه فاقد پيوند پپتيدي است اما مي تواند پيوند پپتيدي ايجاد كند.
اين انزيم هم مثل باقي انزيم ها، توسط انزيم خاص و ويژه اي توليد مي شود كه اين انزيم در يوكاريوت ها توسط انزيم شماره ي يك و در پروكاريوت ها توسط انزيم پروكاريوتي توليد مي شود. ريبوزوم درون شبكه ي اندوپلاسمي پيدا نمي شود.

جمع بندی ریبوزوم | نکات کنکوری ریبوزوم | اموزش نکات ترکیبی زیست شناسیقسمت دوم جمع بندی ریبوزوم | نکات ترکیبی زیست

در ادامه اموزش جمع بندی ریبوزوم و ارائه نکات ترکیبی زیست شناسی با شما همراهیم. ابتدا با هم چند مورد از مطالب را مرور کنیم و ب=وارد مباحث جدیدتی از ریبوزوم خواهیم شد.
-همان طور كه مي دانيد توليد ريبوزوم كجاست؟ در هسته. اما فعاليتش كجاست؟ در سيتوپلاسم. پس اين ساختمان در هسته توليد و در سيتوپلاسم به كار ترجمه مي پردازد.
با توجه به مطالب گفته شده در اين قسمت و در مطالب اخير، مي توانيم به اين نتيجه برسيم كه ساختماني كه خود پروتئين را توليد مي كند، مي تواند در قسمت هاي خاص و متنوعي از سلول توليد شود كه در اين جا منظور از قسمت هاي خاص و متنوع هسته و سيتوپلاسم مي باشد.
قسمت پروتئيني ريبوزوم همانند گيرنده هورمون كاهنده ي پتاسيم خون، از منافذ موجود در غشا هسته عبور مي كند.
-در اين جا چند نكته در مورد مولكول tRNA براي شما عزيزان اورده ايم:
اين مولكول در باكتري ها به وسيله ي انزيمي ساخته مي شود كه مي تواند ژن محدود كننده را هم رونويسي كند.
اين مولكول در باكتري ها در سيتوپلاسم هم توليد مي شود و هم فعاليت مي كند پس محل توليد و فعاليتش مشابه مي باشد. اين مولكول هم در باكتري ها و هم در يوكاريوت ها داراي اتصالاتي از جنس پيوند كووالانسي با امينو اسيد هاي اختصاصي خود مي باشد.
در باكتري محل توليدش، محل فعاليتش هم مي تواند باشد( يادت كه نرفته! همين چند خط بالاتر برايت توضيح دادم!)اما نكته ي ماجرا در اين جا است كه مي توان گفت در يوكاريوت ها انزيم خاي به نام انزيم شماره ي سه ان را توليد مي كند. پس انزيم توليد كننده ي tRNA انزيمي نيست كه همه ي انواع RNA ها را توليد مي كند!
مواردي كه مي توان در اين مولكول يافت به شرح زير است:
نوعي هيدرات كربن، دو نوع پيوند بين نوكلئوتيد ها( اما بهتر است كه از لفظ ريبونوكلئوتيد ها استفاده كنيم)، انواع باز هاي الي حتي باز تيمين، حلقه ي كمكي، بازو و انتي كدون
مواردي كه در ساختمان اين مولكول نمي توان يافت شامل موارد زير است:
پيوند پپتيدي، امينو اسيد( اما مي تواند به همراه خود داشته باشد مثل ويروس كه بالقوه فاقد انزيم است اما ممكن است كه به همراه خود نيز داشته باشد)، ليپيد، ژن( پس نمي تواند به عنوان پيش ماده براي محدود كننده باشد.)

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی