تمام نکات مربوط به dna |نکات ترکیبی dna

تمام نکات مربوط به dna |نکات ترکیبی dna

تمام نکات مربوط به dna |نکات ترکیبی dna : با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت تمامي شما كنكوري هاي عزيز و سخت كوش. ضمن تشكر از همراهي هميشگي شما، در اين مطلب با شما خواهيم بود تا تعدادي ديگر از نكات پر مغز و به درد بخور زيست شناسي را براي شما عزيزان شرح دهيم.
در اين قسمت نكاتي از DNA را براي شما اورده ايم كه با كمك ان ها بتوانيد اين مبحث را جمع بندي كنيد.

تمام نکات مربوط به dna |نکات ترکیبی dnaتمام نکات مربوط به dna

اين مولكول نوعي اسيد هسته اي مي باشد، كه مي توان ان را در بعضي از ويروس ها مثل هاري - تي ام و- هم ان را مشاهده كرد. پس حتي ويروس هم مي تواند اين اسيد هسته اي را داشته باشد، بدون اين كه هسته اي سازمان يافته چون هسته ي يوكاريوت ها را داشته باشد!
ويروئيد از جنس RNA مي باشد چون از اين جنس است، پس حاصل مستقيم رونويسي است اما همان طور كه مي دانيد حاصل ترجمه نيست!
نكته ي ديگر اين است كه tRNA علاوه بر پيوند هاي كووالانسي و فسفو دي استر، هم چون DNA داراي پيوند هيدروژني نيز هست. همان طور كه مي دانيد ما سه نوع RNA داريم.(mRNA ، tRNA و rRNA ) اما لازم به ذكر است كه RNA هاي كوچكي را هم كه حاصل فعاليت انزيم هاي دو و سه هستند را هم در گوشه ي ذهن خود داشته باشيد.
لازم به ذكر و ياداوري است كه بعضي از اين مولكول ها قدرت ترجمه نيز دارند، مثل mRNA ! قديمي تر از DNA مي باشد. در كواسروات ها پيدا نمي شوند اما در برخي از ميكروسفر ها مي توان ان ها را يافت و اين كه اندازه شان نيز از DNA ها كوچك تر مي باشد. نكته ي مهم تر و قابل تامل اين جا است كه اين مولكول ها پايداري شان نيز از DNA ها به شكل واضحي كم تر مي باشد.( علت تشكيل ساختار پر مانند كه با تعداد زياد و هم چنين با سرعت زياد تشكيل مي شود.)
نكته ي قابل ذكر در اين مبحث اين است كه تنها انزيمي كه ساختماني پروتئيني ندارد ولي با اين حال انزيم است و در هسته هم توليد مي شود، چيزي نيست جز tRNA! پس به خاطر بسپار : انزيم غير پروتئيني توليد شده در هسته، tRNA مي باشد.
نكته ي ديگر كه مربوط به ويروس ها نيز مي باشد اين است كه ويروس هايي كه فقط حاوي RNA مي باشند، داراي توانايي چسبيدن مستقيم به DNA نمي باشند يا به عبارت ديگر ويروس هاي RNA دار مطلق نمي توانند به طور مستقيم به DNA ميزبان متصل شوند. در بعضي از ويروس ها رونوشت برداري به صورت بر عكس اتفاق افتاده و در نتيجه مي توانند DNA توليد كنند.


نكته اي ديگر كه مي خواهيم براي تان ذكر كنيم اين است كه در سلول هايي كه فعاليت پروتئين سازي زيادي دارند، تشكيل RNA هم زياد است پس اين دو با هم رابطه ي مستقيم دارند.
در سلول هاي يوكاريوت، همه ي اين مولكول ها در هسته توليد مي شوند و نكته ي ديگر اين كه در داخل دهان تجزيه نمي شوند و اين مولكول ها با انزيم ريبو نوكلئاز ي كه در دوازدهه ي روده مي باشد، تجزيه مي شوند. اين مولكول ها در روده قابل جذب نيستند چون كه پلي مر مي باشند.

تمام نکات مربوط به dna |نکات ترکیبی dnaنکات مربوط به rRNA

حال مي خواهيم جا هايي كه مي توان در ان نوعي از rRNA را مشاهده كرد، براي تان بازگو كنيم. در داخل هسته( در صورت يوكاريوت بودن)، در غشا ي خارجي هسته، ريبوزوم، سيتوسل و در نهايت در غشا ي شبكه ي اندوپلاسمي زبر. پس در اين جا ها مي توان اين مولكول را مشاهده كرد.
اين مولكول ها با فعاليت انواعي از پلي مراز ها در سلول هاي يوكاريوتي توليد مي شوند و اين كه فقط يك نوع انزيم در پروكاريوت ها ان ها را توليد مي كند. براي توليد ان بايد دو رشته ي DNA از هم باز شده و براي توليد شان سه مرحله رو نويسي بايد انجام شود. اين مولكول ها پس از توليد در هسته، به قطعاتي تبديل و تفكيك مي شوند.( رونوشت اينترون و رونوشت اگزون) و در نهايت اگزون ها به هم متصل مي شوند.
نكته ي ديگري كه در اين جا مدنظر داريم براي شما ذكر كنيم باز درباره ي ويروس هاست و ان نكته اين است كه در مرحله ي ليزوژني حمله ي ويروس ها از روي ژن ويروس توليد نمي شود اما در مرحله ي ليتيك از روي ژن ويروس توليد مي شود.
در غشا نمي توان يافت شود. قند شان از قند موجود در مولكول DNA سنگين تر مي باشد. اما تنوع مونومر دارد.
كدون، انتي كدون، رونوشت اگزون، رونوشت اينترون و يروئيد ها و بعضي از ويروس ها مثل هاري و ايدز و انفولانزا همگي حاوي RNA مي باشند.
و در نهايت اخرين نكته مربوط به اين مبحث اين است كه اگزون ها و اينترون ها قسمتي از DNA مي باشند.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی