اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری

اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری

اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری : با نام و یاد خدا. در این قسمت همراه شماییم تا در مورد اموزش نکات ترکیبی کنکوری زیست شناسی با شما صحبت نماییم. نکاتی که قرار است با شما در میان بگذاریم ، در مورد تمامی غدد برون ریز بدن بوده و خواهش می کنیم که تمامی ان ها را به خاطر بسپارید تا بتوانید بهترین نتیجه را در کنکور خود داشته باشید. همچنان کلاس من اعتقاد دارد اگر بتوانید تمامی نکات یک موضوع را در یک مکان به صورت اصولی یاد بگیرید بهترین نتیجه را از درس زیست خود خواهید گرفت و دیگر دغدغه حل سوالات گوناگون را نخواهید داشت. پس همراه اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی کلاس من باشید تا تمامی باحث را با شما در میان بگذاریم. نباید از این نکته غافل شوید که اهمیت غدد درون کنور بیشتر از بسیاری دیگر از مباحث خواهد بود. سوالاتی که به صورت ترکیبی در این درس مطر می شود می تواند شما را به چالش بکشاند.

تمام نکات غدد برون ریز 

ابتدا لازم است تا تمامی غدد های برون ریز را بشناسید و بتوانید ان ها را از درون ریز ها افتراق بخشید. غددی که در اداه به صورت متوالی خواهد امد همگی جزو غدد برون ریز بدن به حساب می ایند.

غده های عرق ، غده های بزاقی ، زیر ارواره ای ، زیر زبای ، غدد بناگوشی ، غدد ترشح کننده موسین ، غدد ترشح کننده اسید معده ، غدد روده ، غدد پانکراس بخش برون ریز ان ، غدد عرق تغییر شکل یافته در خارجی ترین گوش  ، غددی که در بافت پستان هستند به نام غدد پستانی ، غدد پروستات ، غده پیازی میز راهی در ناحیه تناسلی ، غده وزیکول سمینال . همه این موارد را به طور کامل به خاطر بسپارید تا در تست های ترکیبی به اشتباه نیوفتید.

اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری غدد برون ریز اصلی ترین اقدامی که ان ها را به این نام برگزیده است ، ترشح کردن مواد به بیرون از بدن است. هر کدام از غدد نیز با توجه به وظیفه ای که بر عهده ان ها گذارده شده است ، نقش های متفاوتی را برای بدن ما ایفا می کنند. به عنوان مثال : غدد عرق و غدد چربی سطح پوست را اسیدی نموده و از رشد میکروب ها جلوگیری می کند ویا انزیم لیزوزیم که دیواره سلولی باکتری را منهدم می کنه و باکتری بیچاره خواهد ترکید. ماده موم مانند در گوش خارجی نیز از ورود مواد خارجی به گوش جلوگیری خواهد کرد. غدد اشکی نیز جزو غدد برون ریز بود .غددی که اشک تولید کرده و ترشح می کند اما این ترشح چه فوایدی و چه نقشی را برای ما بازی خواهد کرد؟ این اشکل صلبیه و قرنیه را مرطوب خواهند کرد و حرکت کره چشم را اسان تر می کنند. و باعث می شود تا قرنیه زخم نشود. علاوه بر ان این اشک دارای انزیم لیزوزیم است که باز مثل غدد بزاقی دیواره باکتری ها را تخریب می کند و باکتری ها باز منهدم می شوند. با تخریب دیوراه اب به درون سلول باکتری خواهد رفت و سلول را منفجر خواهد کرد.

غدد شیری نیز جزو لیست غدد برون ریز ما بود . غددی که شیر تولید کرده و در زنان فعال خواهد بود. توجه داشته باشید که این غدد شیری در پستانداران وجود دارد. نکته ترکیبی پستاندار این قسمت پلاتی پوس است که به نوزادان خود شیر می دهد. پلاتی پوس غده های شیری ابتدای دارد که در ناحیه شکمی ان وجود دارد .

غده بزاقی در کنار هم شیره ی را ترشح خواهند کرد که حاصل ترکیب چند جفت غده بوده که باید بتوانید ان ها رو نام ببرید؟!! خب باز میگیم شاید دیگه اهرین باری باشد که اون ها را حفظ نمی کنید. غدد زیر ارواره ای ، بناگوشی ،ترشح کننده موسین و زیر زبانی . در ادامه غدد برون ریز می رسیم به غدد معدی .

اموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری غدد معدی و روده

سلول های ترشح کننده موسین در سراسر سطح داخلی معده وجود دارند . این غدد انواع و اقسام انزیم ها ، اسید ، و فاکتور های مهم را ترشح می کنند. اسیدی که به اسید کلریدریک معروف بوده و فاکتوری به نام فاکتور داخلی معده . غدد روده : در روده باریک ، غدد ترشح کننده موکوز خواهیم داشت که همراه سایر غدد دیگر وجود دارد.چیز یکه این غده ها ترشح می کنند ، مایع نمکی است که نقش در تسهیل حرکت مواد در روده را ایفا می کند. دیواره روده بزرگ هم یه چیزایی ترش می کنه به نام های : پتاسیم و موکوز . 

پانکراس 

در ابتدا اگر یادتان باشد گفتیم که بخش برون ریز پانکراس جزو غدد برون ریز بدن شمرده می شود.این بخش قوی ترین انزیم های گوارشی را ترشح می کند و از طریق  مجرایی به سمت روده (دوزادهه )می فرستد. ترکیبات موجود در این شیره بی کربنات سدیم و انزیم های غیرفعال است که در روده فعال خواهد شد.

کبد 

کبد نیز بخش برون ریز خاص خود را دارد که ان را به نام صفرا می شناسیم. صفرا امولسیون پایدار چربی می سازد . املاحی که در صفرا وجود دارد حرکات دودی روده را فازیش می دهد.خاصیت صفرا قلیایی بودن ان است که خاصیت اسیدی شیره معده را خنثی می کند. ترکیبات صفرا رنگ و املاح و کلسترول و لیپید است .

غده وزیکول سمینالاموزش نکات ترکیبی زیست شناسی | نکات ترکیبی غدد برون ریز |تمام نکات غدد برون ریز کنکوری

غده ای که بین مثانه و روده قرار دارد ان هم راست روده ! به صرت جفتی بوده و مایعی که در خود می سازد سرشار از مواد قندی است که نقش ان فراهم کردن انرژی اسپرم برای حرکت می باشد.

غده پروستات

غده ای زیر مثانه که مایعی قلیایی ترشح کرده و مقدار کم ادرار اسیدی را که در راه رسیدن به گامت وجود دارند را خنثی می کند. غدد پیازی میزراهی نیز جفتی بوده و باز مایع قلیایی ترشح می کنند. اما این ماده قلیایی برای خنثی کردن ادراریست که در میزراه باقی مانده است . غده اخری که برای شما برسی می کنیم، غدد ترشح کننده موسین نیز در تمام لوله گوارش وجود داشته و موسین ترشح می کند ،در ضمن این غدد مخاطی نیز بوده . موکوز از جنس موسین را تولید می کنند.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی