اموزش فیزیک یازدهم : اموزش الکتریسیته ساکن یازدهم |فصل اول یازدهم

اموزش فیزیک یازدهم : اموزش الکتریسیته ساکن یازدهم |فصل اول یازدهم

اموزش فیزیک یازدهم : اموزش الکتریسیته ساکن یازدهم |فصل اول یازدهم : در ادامه اموزش فیزیک قصد داریم تا به اموزش فیزیک یازدهم بپردازیم .قبل از هر چیزی لازم است تا با این نکته اشنا شوید که یکی از مهم ترین و سخت ترین بحثهای فیزیک که بسیاری با ان مشکل دارند فصل و مبحث الکتریسیته ساکن است .در ادامه راه همراه کلاس من باشید تا به ترتیب مواردی قبیل از بار الکتریکی ، پایستگی بار الکتریکی و بارالکتریکی در اجسام باردار صحبت کنیم .

الکتریسیته ساکن : بار الکتریکی الکتریسیته ساکن : بار الکتریکی

همانطور که یک ماده جرم دارد و از ویژگی های بارز ان حساب می شود ، بار الکتریکی نیز از ویژگی های یک ماده به حساب می اید . پس نداشتن بار یکی از ویژگی های ماده را از ان صلب می کند .همیشه اولین سوال که به ذهن همگان خطور می کند این است که این جمله ذکر شده در بالا استثنی ندارد به نظرتون ؟ هیچ استثنی در کار نیست .حتی اتم های مواد که سه نوع ذره بنیادی به نام های الکترون و پروتون و نوترون دارند از قانون بار دار بودن مستثنی نیستند .

الکترون بار منفی دارد  و پروتون بار مثبت. اما نوترون که  باری خنثی برای ان در نظر گرفته می شود ،  دارای ذرات مثبت و منفی است . بار الکتریکی یک ویژگی انکار ناپذیر دارند که همگان می دانند . بار های هم نام هم دیگر را می رانند و بار های نا هم نام یک دیگر را می ربایند.

پایستگی بار

قانونی که در اکثر علم های تجربی داریم . چیزی خود به خود به وجود نخواهد امد و چیزی خود به خود از بین نمی رود .حالا شما این قانون رو در این بحث بگنجانید . برای باردار نمودن هر جسمی باید به ان بار بدهیم و یا از ان بار بگیریم .پس نه باری به وجود میاد نه از بین میره . جسم دیگری باید باشد تا بتواند این حالت را برای ما رقم بزند .

 

بارالکتریکی در اجسام باردار

همانطور که در ابتدای این مطلب با شما به این نتیجه رسیدیم که همه اجسام دارای بار هستند حتی خنثی ترین ذره بنیادین ! این بار با شماییم تا بار ها را برای شما توضیح دهیم . بارمنفی در الکترون و بار مثبت در پروتون دیده می شود اما بدانید در اکثر اجسام مقدار بار منفی و مثبت به یک اندازه است و خنثی در نظر گرفته خواهند شد . اما جسم باردار تعریفش بر میگردد به حداقلی که تعداد الکترون و پروتون برابری ندارند . 

با دنبال کردن هشتک های مربوطه می توانید به جزوات کامل تری دست پیدا نمایید . ما را دنبال کنید .

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی