اموزش فیزیک دوازدهم : اموزش حرکت شناسی فیزیک دوازدهم  (قسمت دوم)

اموزش فیزیک دوازدهم : اموزش حرکت شناسی فیزیک دوازدهم (قسمت دوم)

اموزش فیزیک دوازدهم : اموزش حرکت شناسی فیزیک دوازدهم (قسمت دوم) : در ادامه اموزش فیزیک دوازدهم در این قسمت قرا است تا در مورد حرکت شماسی و تندی و سرعت با شما صحبت کنیم. مبحثی که به شدت سوال خیز بوده و فهم کامل ان حیاتی است. کلاس من سعی دارد تا بتواند بهترین اموزش ها را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

اموزش فیزیک دوازدهم : اموزش حرکت شناسی فیزیک دوازدهم  (قسمت دوم)سرعت متوسط

تندی متوسط  :به نسبت مسافت پیموده به گذر زمان برای طی کردن این مسافت تعریف می شود که کمیتی نرده ای و یا عددی به حساب می اید. واحد ان متر بر ثانیه می باشد. سرعت متوسط  به جابجایی انجام شده در واحد زمان تعریف می کنیم که کمیتی است برداری و واحد ان نیز متر بر ثانیه می باشد. توجه داشته باشید که قرار نیست بردار سرعت متوسط ذره ، بین دو نقطه اطلاعاتی درباره چگونگی حرکت ان جسم و یا ذره به ما دهد. بردار سرعت متوسط همیشه هم جهت با بردار مکان خواهد بود .برای حل مساله در این قسمت همیشه به یاد داشته باشید که برای تبدیل متر بر ثانیه به کیلومتر بر ساعت باید عدد مورد نظر را در 3/6 ضرب نمایید و برای تبدیل کیلومتر بر ساعت به متر بر ثانیه عدد مورد نظر را بر 3/6 تقسیم نمایید.

مبدا مکان : نقطه ای که اختیاری بوده و در هر لحظه فاصله متحرک از ان قابل سنجش است. به صروت روتین مبدا مکان همان مبدا مختصات درنظر گرفته می شود. 

مبدا حرکت و مبدا زمان : مکان متحرک در مبدا زمان را مبدا حرکت و یا مکان اولیه می نامیم. باید توجه کنید که مبدا زمان همان لحظه صفر می باشد.

سرعت لحظه ای :سرعتی که متحرک در هر نقطه از مسیر یا در هر لحظه از حرکت دراد را سرعت لحظه ای می نامیم. بردار سرعت همیشه مماس بر مسیر حرکت است.

شتاب متوسط

تغیرات سرعت نسبت به زمان که کمیتی است برداری و یکای ان متر بر مجذور ثانیه است. و با a  نشان می دهیم. همیشه شتاب متوسط با تغیرات بردار سرعت هم جهت است.

مساله : خوردویی که در حال سکون است در امتداد محور x شروع به حرکت کرده و پس از 2 ثانیه سرعت خود را به 144 کیلومتر بر ساعت میرساند. شتاب متوسط ان را به دست اورید. جواب : 20 متر بر مجذور ثانیه .

نوع حرکت

در ادامه اموزش فیزیک در این بخش قرار است تا از انواع حرکت با شما سخن بگوییم. که بسیار ان را به طور مفهومی فرا نمی گیرند. همراه ما باشید. حرکت در یک چارچوب کلی به چند حالت تقسیم می شود که به صورت کامل ان ها را برای شما شرح خواهیم داد. حرکت به دو صورت یک نواخت و غیر یکنواخت صورت می پذیرد. حرکت یکنواخت زمانی به وقوع که سرعت ثابت باشد و شتاب نداریم . حرکت غیر یکنواخت نیز به دو دسته شتاب ثابت و شتاب متغیر دسته بندی می شود که در ادامه به ان ها خواهیم پرداخت.

اموزش فیزیک دوازدهم : اموزش حرکت شناسی فیزیک دوازدهم  (قسمت دوم)حرکت یکنواخت

به حرکت متحرک بر روی خطی سایت ان هم با سرعتی یکسان و ثابت که به بیان فیزیک اندازه و جهت بردار سرعت ثابت می باشد. این تعریف تعریف اصلی حرکت یکنواخت می باشد که تعاریف دیگری نیز از ان را باید بلد باشید. به حرکتی که با سرعت ثابت روی خط راست به وقوع می پروندد. و یا حرکتی که در ان متحرک در بازه زمانی مساوی مسافتی مساوی را طی خواهد کرد و یا حرکتی که در ان سرعت لحظه ای با سرعت متوسط برابر باشد.

حرکت شتابدار با شتاب ثابت

هرگاه اهنگ تغیرات سرعت ثابت باشد ، حرکت ما حرکتی شتابدار با شتاب ثابت نام خواهد گرفت. شتاب لحظه ای نیز به شتابی می گوییم که متحرک هر لحظه و یا هر نقطه از مسیر دارد.

توجه داشته باشید که در حرکت شتابدار با شتاب ثابت ، شتاب لحظه ای و شتاب متوسط متحرک در هر بازه ی زمانی دلخواه یکسان است و سرعت متحرک به طور یکنواخت تغییر می کند. هنگامی که اندازه سرعت متحرک زیاد شود نوع حرکت شتابدار تند شونده و هرگاه اندازه سرعت کاهش یابد حرکت شتابدار کندشونده می گویند. بسیار در تعیین تند شونده بودن و یا کندشونده بودن بسیار دجار اشکال می شوند. برای همین باید به علامت شتاب و سرعت همزمان نگاه کرد. اگر هر دو منفی و یا هردو مثبت بودند حرکت ما تند شونده خواهد بود و اگر غیر از این حالات بود ، شتاب کند شونده نام خواهد گرفت.

هم اکنون می توانید به مطالب دیگردر مورد فیزیک دوازدهم دسترسی پیدا کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

اموزش فیزیک دوازدهم : اموزش حرکت شناسی فیزیک دوازدهم 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی