اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت سوم)

اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت سوم)

اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت سوم)اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت سوم) :در ادامه اموزش شیمی یازدهم در این قسمت سعی داریم تا از سیستم و محیط با شما سخن بگوییم. در ادامه ان نیز به  یخچال صحرایی خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

جاری شدن انرژی گرمایی

قرار شد تا دراین بخش در مورد سامانه با شما صحبت کنیم. سامانه به بخشی از جهان می گوییم که تغییر انرژی و کم و زیاد شدن انرژی ان را برسی می کنیم. تعریف محیط نیز به این گونه است که هر انچه اطراف سامانه قرار دارد و مرتبط به سامانه است را محیط سامانه می گوییم.

با یک مثال ساده با شما همراه خواهیم بود. با خوردن نوشیدنی گرم با درجه 50 درجه ، مقداری انرژی به بدن داده می شود تا هم دما شوند. حالا برای اینکه بتوان بهتر این جابجایی و یا جاری شدن انرژی را تفسیر کنیم. به گونه ای که الان نوشیدنی مورد نظر سامانه بوده و محیط مرتبط با ان بدن ادمی است. جاری شدن انرژی به این گونه است که از سامانه به محیط می رود.و دمای سامانه کاهش و دمای محیط افزایش می یابد. به این معنا که برای ساماه فرایند گرماده ای صورت گرفته است.

بخش زیادی از انرژی نوشیدنی برای سوخت و ساز بدن است . مجموعه واکنش هایی که به تولید انرژی و مواد اولیه ختم می شود. توجه شود که خوردن بستنی یا مواد غذایی با دمای کمتر از بدن ، انرژِ توط ماده جذب می شود در حالی که سوخت و ساز با ازاد کردن انرژی همراه خواهد بود .

 

 

اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت سوم)یخچال صحرایی

دستگاهی که دو ظرف سفالی ترجیحا ساخته شده از خاک رس، درون هم قرار داشته و فضای بین ان ها با شن مرطوب و یا اب دار پر می شود.درپوشی که برای این یخچال وجود دارد ، پوششی پارچه و نخی است که کاملا برای تهویه مناسب است. سیستمی که این یخچال صحرایی دارد به این گونه است که با تبخیر شدن اب نفوذ کرده در دیواره بیرونی، ان هم به صورت اهسته و با گرفتن گرمای اب درون ظرف، گرمای اب ظرف را گرفته و ان را خنک نگه می دارد و علاوه بر ان خنک تر می گرداند. این دستگاه ساده و ارزان توسط یک معلم نیجریایی ساخته شده به نام محمد باه و به سرعت در صنعت به کار برده شد.

با ما در ادامه همرا باشید تا بیشتر در این مورد با شما سخن بگوییم. همراه کلاس من باشید . علاوه بر ان می توانید تمامی مباحث مرتبط با این موضوع را با دنبال کردن هشتگ مورد نظر بیابید.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی