اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت دوم)

اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت دوم)

اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت دوم) :در ادامه اموزش فصل دوم در این قسمت کلاس من قصد دارد تا از ادامه دما و گرما با شما سخن بگوید . ابتدا از گرما سخن خواهیم گفت در ادامه ان از ظرفیت گرمایی سخن می گوییم . به ظرفیت گرمایی ویژه نیز اشاره خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

اموزش شیمی یازدهم : اموزش شیمی در پی غذای سالم | فصل دوم شیمی یازدهم(قسمت دوم)گرما

در این قسمت لازم است تا از گرما با شما سخن بگوییم . به مجموع تمام انرژی جنبشی یک ماده انرژی گرمایی می گوییم . نمادی که برای گرما استفاده می شود کیو بوده که یکیای ان در سیستم اس ای ، ژول ثبت شده است . از یکاهای دیگری که برای گرما اسفاده می شود ، کالری است . به صورتی که یک کالری 4/184 ژول ارزش دارد . انرژِ گرمایی از ان جایی که خود احتمالا بدانید به مقدار ماده علاوه بر دما وابسته است .واسه اینکه این مطلب برای شما تفهیم شود با ما باشید تا با یک مثال شما را همراهی نماییم .

اگر دو ظرف با محتواهای زیر داشته باشیم ایا انرژِ گرمای یکسانی خواهند داشت ؟

الف ) 180گرم نوعی روغن با دمای 58 درجه

ب) 190 گرم نوع دیگری روغن با دمای 58 درجه

جواب : با توجه به نکته ای که بالا به ان اشاره شد هم جرم و هم دما موثر است . پس نمی توان یکسان در نظر گفت .

ظرفیت گرمایی

به میزان گرمایی خواهیم گفت که بتوان یک درجه دمای جسم را بالا ببرد . توجه داشته باشید که معیاری خواهد بود از وابستگی دما یک جسم به مقدار گرمای مبادله شده .ظرفیت گرمایی علاوه بر نوع ماده به جنس ماده نیز وابسته است . اما اگه بخوابم عامل مقدار حذف شود نیاز به این داریم تا از ظرفیت گرمایی ویژه سخن به میان اوریم . ظرفیت گرمایی ویژه به مقدار گرمایی می ویم که می تواند دمای یک گرم از ماده را به میزن یک درجه بالا ببرد. هر ماده گرمای ویژه خود را خواهد داشت . این نکته هم به خاطر بسپارید که گرمای ویژه فقط وابسته به نوع ماده هست و تمامی عومال دیگر حذف شده اند .

در انتها لازم است بتوانید گرمای مبادله شده را به دست اورید . همون فرمول اشنا: جرم در ظرفیت گرمایی در تغییرات دمایی .

برای اشنایی بیشتر با موضوع می توانید با دنبال کردن هشتک های مربوطه به اموزش بیشتر دامن بزنید . منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزانیم .

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی