اموزش شیمی دهم : اموزش شیمی فصل دوم | رد پای گازها در زندگی

اموزش شیمی دهم : اموزش شیمی فصل دوم | رد پای گازها در زندگی

اموزش شیمی دهم : اموزش شیمی فصل دوم | رد پای گازها در زندگیاموزش شیمی دهم : اموزش شیمی فصل دوم | رد پای گازها در زندگی : در ادامه اموزش شیمی دهم قصد داریم تا فصل دوم شیمی دهم را به شما اموزش دهیم . تمامی این اموزش ها رایگان بوده و قصد کلاس من نیز بر همین است که بتواند تمامی اموزش ها را به صورت رایگان و به بهترین نوع در اختیار شما قرار بدهد .

رد پای گازها در زندگی

همان گونه که می دانید تنها زمین است که دارای اتمسفر مناسب زندگی است . ارتفاع اتمسفری زمین 500 کیلومتر است که از گاز های مختلف تشکیل شده است . ویژگی متمایز این گاز ها در حال جنبش بودن ان ها و خارج نشدن از اتمسفر است . خارج نشدن انواع گازها به خاطر جاذبه زمین است . جنبش پیوسته گازها نیز به علت انرژی گرمایی است .

به طور حلاصه می توان این پاراگراف را به این گونه شرح داد که تجمع گاز اطراف زمین به دلیل جاذبه زمین است و توزیع گاز به علت انرژی گرمایی ملکول های گاز است .ضخامت هواکره نسبت به زمین مثل پوست سیب نسبت به سیب است .

رابطه تغیر دما و فشار هوا بحث بسیار مهمی است که در ادامه برسی می نماییم . هرچه ارتفاع زیاد تر شود تعداد ذرات کم می شوند و با کم شدن چگالی هوا فشار هوا کاهش می یابد . کاهش فشار هوا قانون مند است .

 

 

اموزش شیمی دهم : اموزش شیمی فصل دوم | رد پای گازها در زندگی | لایه های هواکرهلایه های هوا کره

در لایه هایی از هواکره وجود یون اثبات شده است . حالا چرا یون؟ به علت برخورد اشعه فرابنفش به ملکول ها ،یون ها تشکیل می شوند . این لایه ها عبارتند از لایه های بالای هوا کره و یا به عبارتی مزوسفر و ترموسفر . می توان وجود یون ها را از ارتفاع 75 کیلومتری به بالا به اثبات رسوند .  در حالی ذرات اب تا ارتفاع 25 وجود دارند .

بین تغییر دما و تغییر ارتفاع رابطه منظمی وجود ندارد که این بی نظمی نشانه لایه لایه بودن هوا کره می باشد . دما به ترتیب با افزایش ارتفاع تغییر می کند که به این شرح است : تروپسفر روندی کاهشی داشته ، در استواتوسفر روندی افزایشی خواهیم داشت . در حالی که مزوسفر روند تغیر دما کاهشی است و در انتها ترموسفر افزایشی می شود .

در این قسمت اکتفا می کنیم به مطرح کردن نکات تروپوسفر و در قسمت بعدی باقی لایه ها را دقیق توضیح خواهیم داد .

تروپوسفر از سطح زمین تا 12 کیلومتری از سطح زمین نام گذاری شده است . تجمع تمامی بخار اب در این لایه تجمعه پیدا نموده است . پدیده هایی قبیل از : رعد و برق ، ابر ، مه و باران در این لایه به وقوع می پیوندد .

در قسمت بعدی همراه ما باشید تا در مورد تمامی لایه ها و نکات ان بیشتر سخن بگویمم . منتظر نظرات و انقادات و پیشنهادات شما هستیم .

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی