اموزش زیست دوازدهم : اموزش زیست از انرژِی به ماده  ( قسمت دوم )

اموزش زیست دوازدهم : اموزش زیست از انرژِی به ماده ( قسمت دوم )

اموزش زیست دوازدهم : اموزش زیست از انرژِی به ماده  ( قسمت دوم ) اموزش زیست دوازدهم | اموزش زیست از انرژِی به ماده | اموزش مفهومی زیست دوازدهم ( قسمت دوم ) :  در ادامه اموزش فصل از انرژی به ماده زیست دوازدهم قصد داریم تا بحث فتوسنتز را بیشتر برای شما باز کنیم . همراه کلاس من باشید .در این قسمت ابتدا ساختار کامل برگ را که در قسمت قبلی به طور مختصر بیان کرده بودیم را کامل می کنیم و سپس به کلروپلاست و ساختار مربوط به ان می پردازیم . با ما همراه باشید .

ساختار برگ

در شکلی که برای شما اورده شده است ، میانبرگ در دولپه ای ها را نشان می دهد که از نرم اکنه های اسفنجی و نرده ای تشکیل شده است . در صورتی که در تک لپه ای ها ، فقط از سلول های اسفنجی تشکیل شده است .

اگر به رگبرگ توجه نمایید متوجه خواهید شد که اوند چوبی در بالای اوند ابکشی قرار دارد . از این نکته نیز می توان به ساختار درون ساقه نیز پی برد !! .

جهت حرکت مواد نیز بسیار مهم است و باید بدانید که از دمبرگ به برگ مواد محلول در اوند چوبی جابجا می شوند و در مورد مواد الی اوند ابکش رگبرگ از برگ به دم برگجابجا می شود !!

 

سبزدیسه (کلروپلاست)اموزش زیست دوازدهم : اموزش زیست از انرژِی به ماده  ( قسمت دوم )

ساختار کلروپلاست یا سبزدیسه رو باید ابتدا برایتان توضیح دهیم . مثل میتوکندری که غشای درونی و بیرونی داشت ، سبزدیسه نیز دو لایه غشای خارجی و داخلی دارد .

نکته جالب سبزدیسه یا کلروپلاست این است که ساختاری غشایی بسته درون لایه دورنی حود دارد به نام تیلاکوئید . این ساختار دو قسمت را به وجود می اورد که عبارتند از : بستره و فضای درون تیلاکوئید . تیلاکوئید چیست ؟ تیلاکوئید ساختاری غشایی و کیسه مانند که به هم متصل می باشند .

برای درک بیشتر بستره و یا استروما نیاز است بدانید که معادل سیتوپلاسم سلول (یاخته) بوده و دی ان ای ، ار ان ای و ریبوزوم (رناتن ) را در خود جای داده است .

این نکته خالی از لطف نیست که بدانید راکیزه همچون سبزدیسه از اجداد باکتریایی نشات می گیرند ،به گونه ای که دو غشایی بوده و به این معنی است که پس از ورود به سلول با غشای سلول احاطه شده اند و علاوه بر ان توانایی تولید پروتئین های مورد نیاز خود را دارند . تقسیم سلولی هر کدام از این دو نیز به طور مستقل قابل انجام است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی