اموزش زیست دوازدهم :  اموزش زیست از انرژِی به ماده

اموزش زیست دوازدهم : اموزش زیست از انرژِی به ماده

اموزش زیست دوازدهم | اموزش زیست از انرژِی به ماده | اموزش مفهومی زیست  : با توجه به استقبال زیاد از اموزش زیست کلاس من ، ان هم به صورت مفهومی ، قصد داریم تا با ادامه اموزش مطالب زیست دوازدهم قدمی مفید برداشته باشیم .

همین روند را ادامه خواهیم داد . منتظر نظرات و پیشنهادات شماییم . تمام تلاش کلاس من بر این است که بتواند بهترین اموزش ها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهد .در این قسمت نیز قصد داریم تا با شروع فصلی جدید از زیست دوازدهم شما را بیش از پیش با فصل از انرژِی به ماده اشنا سازیم .

از انرژی به ماده

همانجور که می دانید گیاهان اکسیژن تولید می نمایند . اما سوال ان جاست که چگونه و با چه فرایندی .گیاهان با فتوسنتز می توانند 6 کربن دی اکسید را با همین تعداد اب واکنش دهند و یک گلوگز و 6 ملکول  اکسیژن تولید کرد .

اما همه این ها رو گفتیم تا برسیم به فرایند فتوسنتز !! . فتوسنتز با توجه به اینکه درون گیاهان رخ میدهد و ان هم درصورت حضور نور کافی . در این قسمت سعی داریم این موارد را برای شما بیش تر و بیشتر بسط دهیم .

در کتاب های نگارش جدید به کلروپلاست ، سبزدیسه گفته می شود . سبزدیسه مکانی سات که فرایند فتوینتز درون ان رخ خواهد داد .بسیاری هنوز هم که هست فقط برگ های گیاهان را مکان فتوسنتز می دانند . اما باید بگویم گیاهان حتی در ساقه گیاهان نیز ، فتوسنتز را خواهیم داشت . 

اما انچه بسیار مشهود است این است که برگ های گیاهان حداکثر سبزینه (کلروپلاست) یک گیاه را درون خود دارند و فتوسنتز را انجام می دهند .

 

اموزش زیست دوازدهم | اموزش زیست از انرژِی به ماده | اموزش مفهومی زیست دوازدهم برگ

اگر از شما میزان فتوسنتزی یک گیاه سوال شود شما با در اختیار داشتن اطلاعات میزان مصرف کربن دی اکسید ان گیاه به سوال پاسخ دهید .

همچنان که اشاره کردیم ، برگ گیاهان نقش قابل توجهی در امر فتوسنتز دارند .

ابتدا لازم است تا به برسی برگ ها و اجزای ان بپردازیم .

اجزای برگ در دو لپه ای ها عبارتند از :

  • دمبرگ
  • پهنک

پهنک نیز شامل سه قسمت است که عبارت است از :

  • روپوست
  • میانبرگ
  • رگبرگ

روپوست خودش به دو جز زیرین و رویین تبدیل می شود که به ترتیب در سطح روی یو زیرین پهنک قرار دارد . 

میانبرگ نیز شامل سلول هایی است که نرم بوده و دو دسته اسفنجی و نرده ای تقسیم می شود .

 

 

 

 

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی