اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی ( قسمت ششم)

اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی ( قسمت ششم)

اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی ( قسمت ششم)اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی ( قسمت ششم) :  در ادامه اموزش باکتری پزشکی و اموزش میکروب شناسی پزشکی در این قسمت، کلاس من سعی دارد تا می تواند شما را با اوردن مثال بیشتر در مورد سیستم های ترشحی ، بیشتر با این موارد اشنا سازد .

کلاس من سعی دارد تا بتواند برترین ها را خدمت شما ارائه نماید .

همچنین می توانید تمام نظرات خود را در مورد کلاس من و علاوه بر ان تمامی درخواست های خود را مبنی بر اموزش پزشکی و یا هر رشته دیگر به ما ارائه کنید تا با برسی کامل به تمامی شما اموزش دهیم .

سیستم ترشحی باکتری (مثال)

 باکتری ( E.coliفلور طبیعی روده) وقتی بخواهد  α-hemolysinترشح کند معمولا سیستم ترشحی تیپI می باشد .

سیستم باکتریABC ، pseudomonas   است .

 شاخص ترین باکتری که از سیستم  IIاستفاده می کند Klebsiella است .

 شاخص ترین باکتری که از سیستم  IIIاستفاده می کند ( Yersinia pestisعامل طاعون)

(به سیستم ترشحی تیپ  Injectisome ، IIIهم گفته میشود. یعنی انگار قسمت راس این سیستم ،مثل یک سرنگ وارد سلول میشود تا بتواند سم را به داخل سلول تزریق کند.

 شاخص ترین باکتری که از سیستم ترشحی تیپ  IVاستفاده میکند Agrobacterium( tumefaciensعامل بیماری گال در گیاهان یاCrown Gall )

آگروباکتریوم پلازمیدی دارد به نام پلازمید  ، Tiبرای وارد کردن این پلازمید به سلول گیاهی و توموری کردن ساقه ی گیاه ،از سیستم ترشحی تیپ  IVاستفاده میکند.

 باکتری ( Bordetella pertussisعامل سیاه سرفه) ترشح سم با سیستم ترشحی تیپ IVPage

 باکتری هایی که هم یوغی یا  conjugationانجام میدهند(پلازمید  Fاز یک باکتری به باکتری دیگر انتقال پیدا میکند) پلازمید  Fیا فاکتور  Fتوسط سیستم ترشحی تیپ  IVو به واسطه ی «پیله ی جنسی» صورت میگیرد. (بعدا بررسی خواهیم کرد)اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی ( قسمت ششم) | سیستم sec

سیستم ترشحی تیپ  Vدر باکتری ( Helicobacter pyloriسرطان معده) این باکتری پروتئین هایی دارد که «خود انتقال دهنده» هستند. یعنی وقتی پروتئین از طریق سیستم  Secوارد مسیر  Vشد با یک مکانیسم (که در جاوتز نیست میتونید به کتاب brock biology of microorganismsمراجعه کنید) میتواند غشای خارجی را سوراخ کند و از سلول خارج شود.

همه ی باکتری هایی که در بالا نام بردیم تماما باکتری هایی هستند که از دیدگاه پزشکی و عفونی اهمیت خیلی بالایی دارند. حتی  Yersinia pestisکه قبلا پاتوژن بوده و دیگر نیست.

شکل روبرو مربوط به سیستم  Secهست . این سیستم پروتئین ها و پیش پروتئین ها را از سیتوپلاسم وارد فضای پری پلاسمی میکند. برای اینکار به پروتئین های  Sec YEGو  Sec Aو Sec B

نیاز دارد. 

Sec YEGجزو پروتئین های  integralغشا است که جلسه قبل بحث کردیم .

 Sec Bپروتئینی است که به  preproteinها متصل میشود و آنها را تحویل  Sec Aمیدهد و خود مجددا به درون سیتوپلاسم آزاد می شود.

 Sec Aبا تامین انرژی از طریق هیدرولیز  ATPکمک میکند که پروتئین از سیتوپلاسم وارد فضای پری پلاسمی شود و بعد مسیر های اختصاصی را طی می کند .

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی