اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی

اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی

اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی : باتوجه به استقبال زیاد از اموزش دروس پزشکی در این سری اموزشی قصد داریمتا به اموزش میکروب شناسی بپردازیم . لازم است بگوییم که کلاس من با بیان منبع اصلی هر کدام از تدریس ها عرصه رابرای فهم بهترشان به شما باز می گذارد . میکروب شناسی جاوتز رفرنس اصلی خواهد بود .اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی

کلاس من قصد دارد تا بتواند به جامعه پزشکی و علاقه مندان به ان نیز حتی به کمترین مقدار کمک نماید .

باکتری شناسی پزشکی

در قدیم به باکتری جرم می گفتند سپس میکروب و الان می گوییم میکروارگانیسم . وقتی می گوییم میکروارگانیسم یعنی هم باکتری هم قارچ هم انگل هم جلبک . باکتری ها جزئی از میکروارگانیسم ها هستند .

باکتری ها به شکل های مختلفی دیده می شوند. باکتری ها شکلشون یا ( cocciگرد یا کروی ) می باشد یا به صورتrod( basilیا میله ای ) .

باکتری در طبیعت ممکن است به شکل های دیگری هم باشد چون باید خودش را به منبع غذایی بکشد . 

شکل  cocciو  basilدر شرایطی هست که همه چیز برای باکتری بهینه باشد . باکتری هایی که ما را بیمار می کنند یا cocciهستند یا  basilیا چیزی بین این دو (. )coccobasilچیزی که به باکتری شکل می دهد دیواره ی آن است .

باکتری ها فقط میله ای اند و اگر باکتری ای  cocciبود دلیلش این است که ژن خاصی را ندارد .

در قدیم باکتری و آرکی ها جزو پروکاریوت ها و بقیه جانداران جزو یوکاریوت ها بودنند . ولی جدیدا آرکی ها جزء باکتری ها نیستند. بسیاری از خصوصیات آرکی ها مثل رونویسی ، همانند سازی ،

مقاومت به سموم  بیشتر شبیه یوکاریوت ها است تا باکتری ها به همین دلیل آرکی از باکتری جدا شد .

باکتری های پزشکی اغلب (cocciاسترپتوکوک ها ،استافیلوکوک ها ، انتروکوک ها ، ) یا  ، ecoli ( basilشیگلا ،سالمونلا ، لژیونلا، سودوموناس ، هلیکوباکتر ، کلبسیلا و )...هستند اما باکتری هایی هم داریم که spiralهستند مثل :

اسپایروکت ها : تریپانوما پالیدیوم (عامل سفلیس ) هر چند حالت عادی اشان به صورت میله ای است اما به صورت هم مارپیچ هم آن ها را میبینیم . یک سری دیگر باکتری ها میله ای خمیده اند مثل کاما ، پرانتز یا ماه هستند معروف ترینشان ویبریو ها هستند مثل ویبریوکالرا (عامل وبا ) که زیر میکرسگوپ به شکل میله ای اما کمی خمیده دیده می شود .

و یک گروه دیگر باکتری ها هم قارچی شکل اند .اموزش باکتری |اموزش میکروب شناسی پزشکی | جزوه باکتری شناسی

گروهی از باکتری ها دیواره ندارند که به صورت های مختلف دیده می شوند ( چند شکلی یا پولئومورف هستند ) مثل مایکوپلاسما .

زمانیکه باکتری تقسیم می شود آرایش مخصوص به خود می گیرد. مثال: یک باکتری کوکس می تواند تقسیم شود و دو باکتری به هم متصل باشند که از نظر آرایشی دیپلوکوک نامیده می شود.

دیپلوکوک مانند: نایسریا ( نایسریا گنوره عامل سوزاک و نایسریا مننژیتیس عامل مننژیت، دیپلوکوک های گرم منفی هستند.)گاهی باکتری تقسیم می شود و زنجیر وار کنار هم قرار می گیرند مثل جنس استرپتو( زیر میکروسکوپ مانند تسبیح است. باکتری های گرد که کنار هم قرار گرفته اند).

اگر باکتری کوکسی در یک سطح تقسیم شود:

 1-دو باکتری در کنار هم قرار بگیرد، دیپلوکوک نام دارد

 2-چند باکتری در کنار هم قرار بگیرند، استرپتوکوک نام دارد

در ادامه همره ما باشید تا باکتری شناسی را برای شما بیشتر توضیح دهیم . کلاس من منتظر نظرات و پیشنهادات شما است .

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی