آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت چهارم

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت چهارم

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت چهارم : با نام و یاد خدا . در این قسمت همراه شماییم تا قسمت چهارم اموزش پاتولوژی عمومی را با یک دیگر به پیش ببریم. در این قسمت قرار از تا اندوتلیال عروق را با یک دیگر برسی کنیم و عوامل شیمیایی مرتبط با ان همراه ما باشید تا تمامی این موارد را با یک دیگر به بحث و گفت و گو بنشینیم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

Endotelial cell retractionآموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت چهارم

سلولهای ما یک اسکلت مخصوص دارند که با واسطه ی پروتئینهایی مثل اکتین و میکروفیلامان و میکروتوبول ساخته می شود.

سایتوکاینهایی مثل IL2و TNFو هیلوکسی باعث میشوند که اسکلت سلولی دوباره بازسازی شود که خود آن باعث Endotelial retractionمیشود. این روش تاخیری است و حدود 4-6ساعت طول میکشد تا 24ساعت هم ممکن است ادامه داشته باشد.

آسیب مستقیم سلولهای اندوتلیال

عوامل شیمیایی، سمی و سوختگیها باعث آسیب سلول اندوتلیال میشوند. و نفوذپذیری عروق افزایش مییابد. در این حالت تجمع پلاکتی و ترومبوز داریم. و بلافاصله پس از آزار، آسیب سلول اندوتلیال شروع میشود و ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
Delaged prologed respons :اشعه ی ماورابنفش به صورت تاخیر 2-12ساعت شروع میشود و به سلولهای اندوتلیال آسیب می رساند و نفوذپذیری را افزایش میدهد.
آسیب اندوتلیالی با واسطه لکوسیتها: (همون خجالتیا که گوشه گیر بودن) پاسخ تاخیری است و از لحاظ durationهم مانند قبلی میباشد. اسیب عمدتا در ونولها و عروق کلیلاری ایجاد میشود. رادیکالهای ازاد و آنزیمهای پروتئولیتیک باعث آسیب به اندوتلیال شده و پاسخ تاخیری ایجاد می کند.


افزایش نفوذپذیری عروق به دلیل ترنسیتوز


واکوئلها که به طور طبیعی در سلول آندوتلیال اند به هم می چسبند و به غشاء میروند، کانالی ایجاد می شود و مواد پروتئینی و آب خارج شده و وارد بافت بینابینی میشود. یکسری عوامل که همرمان با هم باعث افزایش نفوذپذیری میشود: مثلا در سوختگی افزایش نفوذپذیری به خاطرretraction اندوتلیال و آسیب سلولهای اندوتلیال مستقیم و آسیب با واسطه لکوسیتها رخ میدهد. این افراد خیلی راحت مایع را از دست میدهند پس باید حجم سرم و مواد تزریقی به دقت چک شود گفتیم سلول ها به محل التهاب امده و فعال میشوند و بعد عامل آسیبرسان را از بین میبرند.
فراخوانی گلبولهای سفید: گلبول سفید از داخل عروق خونی خارج شده و به محل آسیب فراخوانده می شوند:


Margination (1
Rollying (2 در حاشیه سلول می غلتند.
Adhesion(3 اتصال پیدا میکنند و می چسبند.
Transmigration (4 از داخل عروق خارج می شوند.
Chemotaxis (5 به سمت عامل آسیب رسان می روند.

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت چهارمعبورطبیعی خون : گلبول های قرمز در مرکز و گلبول سفید درحاشیه حرکت می کنند.
Migration : گلبول های سفید در جدار رگ حاشیه نشینی می کنند که ناشی از استاز اتفاق می افتد.
RBCها هسته ندارن پس توی رنگ امیزی هماتوکسیلین ائوزین به صورت صورتی رنگ فقط دیده میشن ولی سلول های دیگه که هسته دارن، هستشون به صورت بازوفیل و سیتوپلاسمشونو ائوزینوفیل میبینیم.
Rolling-Adhesion-Transmigration به واسطه یکسری از مولکول ها که در سطح سلول های اندوتلیال و لکوسیت ها هستند. وقتی میخواهد Rollingرخ دهد گلبول های سفید در جدار رگ می غلتند. اتصالات به صورت جدا و شل هستند. اتصالات به واسطه یکسری مولکول اتصالی به نام سلکتین رخ میدهد.

حالا اومدن هر سلکتینی که وصله به یه چیزی رو نام گذاری کردن:

  •  E:به اندوتلیال
  • P:به پلاکت
  • L:به لکوسیت

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت چهارمسلکتین E به الیگوساکاریدهای سیالیل لوییس(X (SIALYL LEWIS که روی گلبول های سفید هستند متصل می شود. Lسلکتین به (CD34(Glycan1 متصل می شوند و نهایتا یک رولینگ رخ میدهد.
ADHESION: گلبول سفید محکم به سلول اندوتلیال متصل می شود.به واسطه IGهای روی سلول های اندوتلیال اتفاق می افتد. در همین حد بدونیم که ایمنوگلوبولین و اینتگرین ها که به هم متصل میشن Adhesion رخ میده. چرا حالا که ما این گیرنده هارو داریم پس همیشه rollingو بقیه چیزا رخ نمیده؟؟!
P selectin :گیرنده هایی که به طور طبیعی داخل vivel plate bodyهستند.زمانی که تحریک می شوند(به واسطه هیستامین و..).اینها در سطح سلول های اندوتلیال قرار می گیرند.
E selectinتحت تاثیر il1و tnfα ساخته شده و در سطح سلول قرار می گیرد. اینتگرین ها همیشه در سطح گلبول ها ی سفید هستند ولی غیر فعالند. ولی عوامل کموتاکسی باعث می شوند که فعال شوند.
Transmigration: سلول های گلبول سفید باید با واسطه PECAM1یا CD31از داخل سلول ها عبور می کنند.کلاژناز غشای پایه را پاره می کند(به دلیل وجود کلاژن IV)ونهایتا WBCاز داخل عروق خارج می شوند.
کموتاکسی:سلول های التهابی باید به جایی برن که حداکثر تراکم عوامل شیمیایی است.اجزا کمپلمان C5a و لکوترین B4و مواد قابل حل باکتری هاو اینترلوکین 8 از عوامل کموتاکتیک هستند.


عوامل کموتاکتیک: اتصال به گیرنده در سطح سلول لوکوسیت باعث افزایش caداخل سلول شده . سپس سودوپود یا پای کاذب ایجاد میشود. سلول های التهاب به سمت جایی که التهاب رخ داده می روند. در 24-6ساعت اول التهاب سلول های اصلی نوتروفیل هستند(استثنا هم داریم مثلا بافت خیلی چرکی بوده یه هفته نوتروفیل سلول اصلی بوده یا اصن عفونت انگلی بوده و ائوزینوفیل سلول اصلی بوده) و بعد از آنان مونوسیت ها سلول های غالب هستند.فعال شدن wbcها: گلبول های سفید فعال شده و عامل آسیب رسان را تخریب می کنند و یکسری واسطه ایجاد میکنند تا التهاب روند طبیعی خود را طی کند.


سه مرحله فاگوسیتوز

عامل فاگوسیت کننده را باید شناسایی کنند و به آن متصل شوند.((attachment سپس آن را به داخل خود بکشند Engulfment ) بعد آن را از بین ببرند .شناسایی و اتصال سلول ها به عوامل به وسیله آپسونین ها صورت می گیرد. اپسونین باید به پارتیکل متصل شود و بعد گلبول سفید باید برای اپسونین گیرنده داشته FC/C3B/Collectin باشد.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی