آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت پنجم

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت پنجم

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت پنجم آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت پنجم:در ادامه اموزش پاتولوژی عمومی در این قسمت قرار است تا به طور کامل از التهاب صحبت کنیم و اجزای دقیق ان را برای شما به طور کامل توضیح دهیم. همراه ما باشید تا بیش از پیش در مورد التهاب مطالب گوناگونی را در اختیار شما قرار دهیم.

واسطه هاي التهابی

واسطه هاي شيميايی التهابی به دو فرم هستند:
1)سيستميك (circulating )كه در گردش خون هستند مثل فاكتور هاي انعقادي، اجزاي كمپلمان و كينين ها كه پروتئين هايی هستند (در گردش خون) و عملكرد أساسی ديگري دارند ولی در روند التهاب هم در پيش بردن اجزاي مختلف التهاب نقش دارند.


2)(Local)موضعی كه واسطه هايی هستند كه از قبل در سلول توليد شده اند يا انيكه بلافاصله در روند يك التهاب إيجاد می شوند مثل هيستامين ( كه در داخل سلول ها هيستامين وجود دارد و تحت شرايطی ازاد می شود)، پروستاگلاندين ( كه در روند التهاب به صورت در لحظه توليد می شوند)


آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت پنجمهيستانين، سرتونين، آنزيم هاي ليزوزومی واسطه هاي شيميايی هستند كه از قبل در سلول وجود دارند و در شرايط خاص ازاد می شوند. منشا اصلی فاكتورهاي در گردش(سيستميك) كبد است كه شامل فاكتورهاي انعقادي، پروتئين هاي سيستم كمپلمان و كينين ها هستند. ويژگی اين مدياتورها براي انيكه اختصاصی عمل كنند در بافت عصب رسپتور دارند و اگر رسپتور مخصوص نداشته باشند اثرات گسترده أي می توانند داشته باشند .( التهاب وقتی إيجاد می شود يك سري علايم سيستميك دارو به خاطر اينكه واسطه هايی كه توليد می شوند روي بافت هاي مختلف تاثير گذار هستند و اثرات مختلفی از خودشان نشان می دهند)

يكسري واسطه هاي شيميايی كه به صورت Localهستند و از قبل موجود هستند را وازواكتيو آمين می نامند چون عملكردشان عمدتا روي عروق است مثل هيستامين كه در داخل سلول هايی وجود دارد و تحت ثاثير آزار هاي خاصی اين هيستامين ازاد می شود. در ( vascular changeتغييرات عروقی) هيستامين با مكانيسم انقباض سلول هاي اندوتليال باعث افزايش نفوذپذيري عروق می شود و از طرفی ديگر هيستامين ويژگی دارد كه می تواند باعث گشاد شدن عروق شود . عملكردش سريع ازبين می رود به خاطر انزيم هيستاميناز كه ان را غيرفعال می كند. هيستامين در داخل بعضی سلول ها مثل بازوفيل، پلاكت و ماست سل ها وجود دارد و تحت شرايط آزار سلولی رها می شود.

واسطه های Local

سرتونين هم يك آمين وازواكتيو است كه از قبل در داخل سلول ها تشكيل شده و به صورت Local است. عمدتا در داخل پلاكت إيجاد می شود و عملكردش مشابه با هيستامين است( مثل افزايش نفوذپذيري عروق) محتواي آنزيمی موجود در ليزوزوم ها هم به صورت يك واسطه شيميايی التهاب در نظر ميگيريم. پروتئازها، اسيد پروتئاز و نوترئال پروتئاز هايی هستند كه چون يكسري از ان ها در PHاسيدي فعال هستند صرفا درون فاگوليزوزوم و همان PHاسيدي فعال هستند و يكسري ديگر به صورت خنثی هستند مثل الاستاز ، كلاژناز و كاتپسين كه در شرايط خنثی هم می توانند عملكرد داشته باشند خيلی راحت تر می توانند از ليزوزوم ها خارج شوند و باعث ازار بافت شوند. كاتپسين انزيمی است كه اجزاي داخل ECMرا می تواند تجزيه كند. انتی پروتئاز هايی در سرم ما وجود دارد و باهث می شود كه عملكرد پروتئاز ها را تحت كنترل در بياورد.

آموزش پاتولوژی عمومی | جزوه پاتولوژی عمومی کلاس من قسمت پنجماگر التهابی إيجاد می شود يا پروتئازي رها می شود باعث می شود كه توسط اين انتی پروتئاز ها عملكرد محدود شود. الفا-يك انتی تريپسين و الفا ماكرو گلوبولين جز انتی پروتئاز هايی هستند كه به صورت طبيعی وجود دارند و فقدان ان ها باعث بيماري هايی می شوند از جمله الفا-يك انتی تريپسين منجر به بيماري ريويمی شود.
پروستاگلاندين ها واسطه هايی كه در محل التهاب تشكيل می شوند و به صورت Localهستند و در لحظه إيجاد می شوند. در غشا سلول اسيد چربی به نام اسيد آراشيدونيك را داريم كه تحت تاثير انزيم هايی واسطه هايی إيجاد می كند . تحت تاثير مسير سيكلواكسيژناز، پروستاگلاندين و ترومبوكسان ها توليد می شود. در مسير ليپو اكسيژناز ، لكوترين و ليپوكسين توليد می شود و ليپوكسين به عنوان يك واسطه شيميايی است كه روند التهاب را محدود می كند.

واسطه هاي شيميايی كه صحبت می كنيم اغلب واسطه هاي التهاب تحريكی هستند و پيش برنده التهاب اند ولی بعضی ها مثل TGFبتا و ليپوكسين ها و اينترلوكين )IL-10(١٠جزو واسطه هاي مهاركننده هستند.
در غشا فسوليپيدي كه در سلول ها است اسيد آراشيدونيك وجود دارد كه تحت تاثير فسفوليپاز اين اسيد آراشيدونيك از سلول هاي غشا جدا می شود و اين اسيد آراشيدونيك در شرايط و سلول هاي خاص تحت انزيم هاي متفاوتی قرار می گيرد و وارد مسير سيكلو اكسيژناز يا ليپو اكسيژناز می شود و به ترتيب باعث إيجاد پروستاگلاندين-ترومبوكسان ها ، لوكوترين-ليپوكسين ها می شوند. پروستاگلاندين F2-D2-E2 الفا عملكردش vasodilationاست و پيش برنده و إيجاد كننده ادم هستند.


( PGI2)علاوه بر وازوديلاسيون باعث مهار تجمع پلاكتی می شود. ترومبوكسان A2كه در طی مسير إيجاد خواهد شد می تواند داراي عملكرد كاملا متفاوت PGI2باشد مثل vasoconstrictionو تحريك تجمع پلاكتی می شود.در ارتباط با مسير ليپو اكسيژناز كه لكوترين ها( )LTإيجاد می شود كه LT-B4عملكردش به صورت كموتاكتيك است و باعث فراخوانی سلول ها به منطقه مورد نياز می شود و ساير لكوترين ها (D4 -C4 -E4)باعث افزايش نفوذپذيري عروق و vasoconstrictionو برونكو اسپاسم را إيجاد می كنند. اين واسطه هاي شيميايی عملكرد هاي متفاوتی دارند و تحت شرايط خاص يكی از ان ها ارجح است و باعث إيجاد علايم مربوط به خود می شوند.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی