آموزش نحوه برگزاری ورک‌شاپ یا کارگاه آموزشی: آماده شدن برای ورک‌شاپ

آموزش نحوه برگزاری ورک‌شاپ یا کارگاه آموزشی: آماده شدن برای ورک‌شاپ

یادگیری نحوه برگزاری کارگاه یا ورک‌شاپ برای مدرسان، رهبران کسب و کار، دانشمندان و دیگر متخصصان مهم است. یک کارگاه آموزشی (ورک‌شاپ) موفق برای شرکت کنندگان مهارت های جدید را فراهم خواهد کرد و شرکت کنندگان از شرکت در ورک‌شاپ احساس رضایت خواهند کرد. در کلاس من به منظور برگزاری بهتر ورکشاپ ها در سه قسمت به بررسی روش برگزاری ورک شاپ  و نکات مهم برای برگزاری خواهیم پرداخت. با کلاس من و قسمت اول برگزاری ورک شاپ همراه باشید.

هدف ورکشاپ یا کارگاه آموزشی 

هدف ورکشاپ یا کارگاه آموزشی 

 

هدف ورکشاپ را مشخص کنید. این موضوع را برای خود روشن کنید که  در ورک شاپ مورد نظر آیا مهارت خاصی اموزش می دهید و یا اطلاعاتی ارائه می دهید! هدف از آنجایی اهمیت دارد که متوجه شوید که شرکت کنندگان ورکشاپ شما برای یادگیری چه چیزی در کارگاه شما شرکت کرده اند. این اطلاعات به شما کمک می کند که بهترین عناوین و موضوعات را برای بحث در ورکشاپ خود انتخاب کنید و پایه ی ورکشاپ شما به خوبی گذاشته شود. برای مثال می توان اهداف و عناوینی همچون موارد زیر انتخاب کرد:

  • 10 تکنیک برای به دست اوردن میل درس خواندن
  • 3 روش برای حل سریع تست های زیست
  • چگونه در کمتر از یک دقیقه معادلات شیمی را حل کنیم

این عناوین به شما کمک می کند که بفهمید هدف واقعی چیست و چه مواردی باید بیان شود برای مثال در "3 روش برای حل سریع تست های زیست" شما می دانید که باید 3 روش را بیان کنید و همین شروع بسیار خوبی است.

شناختن شرکت کنندگان در ورکشاپ

یک ورکشاپ خوب زمانی ایجاد می شود که شما شرکت کنندگان خود را بشناسید. شما باید بدانید که شرکت کنندگان شما در این ورک شاپ به اجبار شغلی در این ورکشاپ شرکت کرده اند یا خیر. آیا انها از قبل با هم آشنا هستند یا خیر! آیا آنها با موضوع آشنایی مقدماتی دارند یا خیر! این موارد به برگزاری ورکشاپ و کارگاه آموزشی شما جهت داده و شما می توانید بهتر ورک شاپ را برگزار کنید. 

بهتر است برای تسلط بیشتر مثالی زده شود: شما یک ورک شاپ برگزار می کنید، اگر شرکت کنندگان همدیگر را بشناسند، شما به محض اغاز ورکشاپ شروع به بحث در مورد مباحث اصلی و ... می کنید ولی اما اگر همدیگر را نشناسند برای بازشدن یخ ها باید زمانی را برای معرفی هر شرکت کننده در نظر بگیرید.

 

زمان برگزاری ورک شاپ

بحث مهم دیگر قبل از شروع ورک شاپ و برای آماده شدن برای ورک شاپ، زمان برگزاری ورکشاپ می باشد. کارگاه اموزشی خود را اوایل صبح یا اوایل بعد از ظهر برنامه ریزی کنید. در ورکشاپ برای یادگیری و ... شما به شرکت کنندگان پر انرژی و درگیر در مباحث نیاز دارید. در صورتی که در این دو وقت برگزار نکنید و یا بعد از کار برگزار کنید، شرکت کنندگان خسته خواهند بود و یادگیری و مباحث به شدت کاهش خواهد داشت. بنابراین اوایل صبح یا اوایل عصر را فراموش نکنید.

 

ایجاد ورکشاپ در کلاس من

 

حال که تا این مرحله سه مرحله ی اول را سپری کرده اید می توانید ورکشاپ خود را در کلاس من ایجاد کنید و در فضای مجازی و حقیقی به تبلیغ آن بپردازید. در مرحله ی ایجاد ورکشاپ در کلاس من توجه کنید که عنوان مناسب و جذابی برای کارگاه آموزشی خود انتخاب کرده اید و همچنین در چند جمله ی اول توضیحات دلیل اهمیت کارگاه و ورکشاپ مورد نظر را بیان کنید. توجه داشته باشید که ایجاد تصاویر زیبا و جذاب در جذب کاربر اهمیت بالایی دارد. این مرحله ی  آنلاین شدن به شما به خوبی کمک می کند که بتوانید در فضای مجازی همچون اینستاگرام و پیام رسان های مختلف کارگاه خود را تبلیغ کنید و مخاطبان خود را جذب کنید.

در صورت که تا به حال عضو کلاس من نشده اید یا به عنوان ارائه دهنده اکانت اختصاصی می خواهید همینک از این قسمت ثبت نام نمایید.

 

تعداد شرکت کنندگان ورکشاپ یا کارگاه آموزشی

تعداد شرکت کنندگان ورکشاپ یا کارگاه آموزشی

یک ورکشاپ خوب بین 10 تا 20 شرکت کننده خواهد داشت. در کارگاه آموزشی شما نیاز به تعداد زیادی شرکت کننده ندارید در کارگاه باید شرکت کنندگان درگیر موضوع شوند و با افزایش تعداد این درگیری کاهش می یابد. برای مثال شاید شما 100 نفر شرکت کننده دارید. شما می توانید این 100  نفر را به 5 گروه 20 نفری تقسیم کنید. یا شما می توانید همکارانی را استخدام کنید تا همزمان با شما به آموزش و یا ارائه بپردازند و هر کدام مسئول گروه خاصی باشند.

 

آماده کردن شرکت کنندگان قبل از کارگاه

برخی کارگاه ها و ورکشاپ ها قبل از برگزاری نیاز به انجام کاری دارند همچون نوشتن یک داستان کوتاه یا حل یک مسئله و ... . و یا در حین کارگاه نیاز به داشتن وسیله ای خاص از موسیقی تا طراحی و ... می باشد. مثلا نیاز به همراه داشتن لپ تاپ می باشد. بهتر است این موارد را در توضیحات ورکشاپ بیان کنید و همچنین قبل از برگزاری از طریق بیلبورد کلاس من به شرکت کنندگان اطلاع دهید.

 

اهداف ورکشاپ را اولویت بندی کنید 

همه ی ورکشاپ ها و کارگاه های اموزشی زمان محدودی دارا می باشند. چه ورک شاپ 30 دقیقه ای باشد چه یک ورک شاپ یک هفته ای باشد. فرقی نمی کند و در هر دو حالت زمان محدود است. بنابراین شما باید اهداف ورکشاپ را اولویت بندی کنید و به ترتیب اهداف را در ورکشاپ بیان کنید. توجه نمایید که این اولیت بندی به این معنی است که در صورتی که وقت کم بود و مطالبی گفته نشد، از مطالب کم اهمیت باشد و مطالب اصلی بیان شود.

 

آماده سازی وسایل کمک آموزشی

برای ورکشاپ خود قبل از شروع وسایل کمک اموزشی مناسب را تهیه کنید. برای مثال از فایل های صوتی ، ویدئوی، تصویر و یا مقاله استفاده کنید. این وسایل می توانند در حین کارگاه اموزشی استفاده شوند و یا برای یاداوری بعد از کلاس مورد استفاده قرار گیرند.  این موارد بسته به موضوع بحث شما خواهد بود.

 

آماده سازی جزوه ، مقاله و کوییز ورکشاپ

همانطور که بیان شد ممکن است ورکشاپ شما ممکن است به جزوه نیاز داشته باشد. توجه داشته باشید که جزوه ها رو زودتر از زمان برگزاری اماده کنید. همچنین برای بررسی بازدهی ورک شاپ و مطالب بیان شده ممکن است نیاز به گرفتن کوییز از شرکت کنندگان داشته باشید. در هر حالت توجه داشته باشید که این موارد باید قبل از شروع کلاس انجام شود. همچنین در صورتی که جزوه ای برای کاربران در نظر دارید که دارای صفحات زیادی است. به خوبی دسته بندی کنید که بتوانند به خوبی مطالع کنند یا می توانید برای هر شرکت کننده در کلاسر قرار دهید و در حین ورکشاپ به شرکت کننده بدهید.

 

آماده سازی فایل های صوتی و تصویری ورکشاپ

یکی از بخش هایی که ممکن است در حین ورک شاپ شما برای ارائه بهتر به ان نیاز داشته باشید فایل های صوتی و تصویری است. شما باید قبل از شروع فایل های خود را آماده کنید و همچنین از اجرای درست ان بر روی سیستم های محل کار مطمئن شوید. همچنین در صورتی که از لپ تاپ خود استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که وسایل سمعی بصری محل برگزاری با وسایل شما هماهنگ هست. به طور مسائلی برخی پروژکتور ها با کامپیوتر های مک همخوانی ندارند یا لپ تاپ شما فیش خروجی VGA ندارد و وسایل محل برگزاری از VGA پشتیبانی می کند.

 

فعالیت های گروهی در کارگروه را مشخص کنید

فعالیت های گروهی در کارگروه را مشخص کنید

 

یکی از بخش های مهم ورک شاپ یا کارگروه فعالیت های گروهی است. این فعالیت های می تواند در گروه های کوچک یا بزرگ انجام شود. برای این کار شما می توانید ورکشاپ را به دو گروه تقسیم کنید و برای مباحث استدلال از هر گروه بخواهید و گروه ها با هم با رقابت به استدلال بپردازند. همچنین می توانید روش های پرسش و پاسخ را در پیش بگیرید. به این صورت که شرکت کنندگان بتوانند از شما سوال بپرسند و شما یا سایر شرکت کنندگان به آن پاسخ دهید. یکی دیگر از روش های دریافت ایده های مشارکت کنندگان است. به این معنی که در مورد موضوع مورد نظر ایده ها را بیان کنند و این ایده ها بر روی وایت برد یا تخته سیاه نوشته شود و سپس به بحث گذاشته شود.

با این روند کلاس فعال تر و کارگروه موفق تر خواهد بود. بهتر است این موارد به صورت دقیق قبل از برگزاری ورک شاپ بررسی شود و درباره ی ان تصمیم گیری شود.

 

استراحت در ورک شاپ

استراحت در ورک شاپ

 

یکی از مباحث مهم در برگزاری ورک شاپ استراحت می باشد. شما باید توجه داشته باشید که در هر ساعت حداقل 5 دقیقه زمان استراحت برای شرکت کنندگان در نظر بگیرید. استراحت ها باعث افزایش یادگیری می شوند و در صورتی که به صورت یکپارچه کارگروه برگزار شود بازده به شدت کاهش خواهد داشت. بنابراین این 5 دقیقه بسیار با ارزش است و حتما از ان برای خود و شرکت کننده استفاده کنید.

 

 

به زودی روش ها کنترل ورکشاپ و ... نیز در کلاس من اضافه خواهد شد. با ما همراه باشید و ورکشاپ های خود را همینک در کلاس من ثبت کنید و آنلاین ثبت نام خود را انجام دهید.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی