آموزش متلب (matlab) الگوریتم نویسی  - بخش اول

آموزش متلب (matlab) الگوریتم نویسی - بخش اول

یکی از نرم افزار های بسیار مهم برای مهندسین، نرم افزار متلب است. این نرم افزار در رشته های مختلف کاربر دارد و یکی از اساسی ترین برنامه های رشته های مهندسی می باشد. در کلاس من در کنار ثبت نام کلاس های مختلف، آموزش های مهمی را در مورد متلب برای شما تهیه کرده ایم. به امید این که آموزش های متلب مورد استفاده ی شما قرار گیرد.

الگوریتم چیست و الگوریتم نویسی متلب چگونه است؟

شاید بتوان گفت الگوریتم اساسی ترین بخش برنامه نویسی است. شاید در ابتدا متوجه این موضوع نشوید اما با برنامه نویسی های مختلف متوجه خواهید شد که الگوریتم نویسی پایه ی همه ی برنامه نویسی های مختلف است. شما در صورتی که الگوریتم کار خود را بدانید به راحتی می توانید برنامه نویسی را تغییر دهید و از سی شارپ یا سی یا سی پلاس پلاس استفاده کنید اما در صورتی که الگوریتم را ندانید شما مسیر حرکت را گم خواهید کرد. برای درک بهتر این موضوع مثالی ارائه می شود:

شما فک کنید در حال حرکت از بندرعباس به سمت تهران هستید، اگر هدف و مسیر را ندانید ممکن است راه شما دور شود و یا حتی راه را گم کنید و به جای مسیر مستقیم مسیر پیچ در پیچ و کوهستانی را انتخاب کنید. حال به کمک نقشه یا نرم افزار هایی همانند waze به راحتی می توانید مسیر حرکت را مشخص کنید.

الگوریتم دقیقا کار نقشه را برای برنامه نویسی انجام می دهد و به شما می گوید از کدام راه برو و برای مرحله به مرحله ی شما هدف کوتاه مدت انتخاب می کند. حال بهتر است برای شروع با نمونه ای از الگوریتم نویسی آشنا شوید:

برای مثال شما می خواهید فاکتوریل یک عدد را محاسبه کنید. در فاکتوریل باید از 1 تا آن عدد در یک دیگدیگر ضرب شوند. این موضوع مسئله را روشن می کند و حال می توانید با راحتی بیشتر مراحل را پیاده سازی کنید:

الگوریتم نویسی در متلب

مرحله ی اول: 

دریافت ورودی یا عددی که باید فاکتوریل آن محاسبه شود

مرحله دوم :

چک کردن عدد که ایا بزرگتر از 1 است؟ اگر بزرگتر بود ادامه اگر کوچتر بود مرحله ی پنج

مرحله ی سوم: 

کم کردن یک واحد از عدد ورودی و ضرب کردن در عدد قبلی

مرحله ی چهارم:

قرار دادن حاصل به جای عدد ورودی

مرحله پنچم:

حاصلضرب را نمایش بده

 

این یک الگوریتم ساده است. البته شاید در حال حاضر از خود بپرسید که آیا نیاز است که این الگوریتم نوشته شود. در جواب باید گفت که الگوریتم دو گونه نوشته می شود، در ابتدا بر رو کاغذ اما به مرور مراحل مختلف در ذهن شما هک می شوند و با پیشرفت برنامه نویسی نیاز نیست ابتدا الگوریتم بر روی کاغذ بنویسید بلکه الگوریتم خود به خود در ذهن شما شکل می گیرد و به کد تبدیل می شود.

 

 

هشتگ ها: متلب matlab
برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی