آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم) : همانگونه که در جلسات قبل اموزش فیزیک با شما در مورد دینامیک فیزیک دوازدهم صحبت کردیم ، در این قسمت تلاش داریم تا به ادامه این مبحث پرداخته و به نیروی وزن و شتاب گرانش بپردازیم. کلاس من قصد دارد تا در این قسمت به مقایسه های میان شتاب گرانش در فواصل مختلف بپردازد. همراه کلاس من باشید.

 

 

نیروی وزن و شتاب گرانش آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم)

در قسمت قبلی به تعریف نیروی وزن پرداختیم . نیروی وزن ، نیرویی است که زمین به جسمی با جرم مشخص وارد می کند .در این تعریف باید به وارد کننده این نیرو دقت شود. برای به دست اوردن مقدار نیروی وزن می توان از فرمول زیر استفاده نمود. در این فرمول از ثابت جهانی گرانش استفاده شده است. به گونه ای که ضرب ثابت جهانی گرانش در جرم جسم مشخص و ضرب در جرم کره زمین مشخص است. در انتها نیز باید عدد به دست امده را بر شعاع زمین به توان دو تقسیم نمود. ثبات جهانی گرانش را به خوبی به خاطر بسپارید. توجه کنید که فرمول ها را با حل مسئله به خاطر بسپارید.

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم) شتاب گرانش به نیرویی می گوییم که به جسمی به جرم واحد وارد می شود.فرمول محاسبه شتاب گرانش برابرست با : ثابت جهانی گرانش ضرب در جرم کره زمین تقسیم بر شعاع کره زمین به توان دو . این شتاب در نزدیکی زمین محاسبه شده و عبارت است از 9/8 متر بر مجذور ثانیه . برای محاسبه راحت تر شتاب گرانش در سطح زمین و در فاصله مشخص دیگر از زمین ، از فرمول زیر بهره ببرید. علاوه بر ان می توان نسبت وزن یک جسم در دونقطه مختلف را با شتاب گرانش ان ها مقایسه نمود.

استفاده از جرم جسم بسیار مرسوم تر می باشد چرا که وزن جسم متغییر بوده و وابسته به شتاب گرانش است.

 

حل مساله آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت چهارم)

1.بیایید با یک دیگر مسئله ای را حل نماییم.ماهواره ای در ارتفاع 35000 کیلومتری زمین در حال چرخش به دور زمین است. شتاب گرانش را در این نقطه از فضا به دست اورید. (توجه کنید که شعاع زمین را 7000 کیلومتر در نظر گرفته ایم، در ضمن جرم زمین برابراست با : 5/89 ضرب در ده به توان 24 کیلوگرم )

2.اگر در نقطه ای که فاصله ان m برابر فاصله ای باشد که از سطح زمین n  برابر شعاع زمین است(شتاب گرانش یک چهارم زمین) ، و شتاب گرانش یک سی وششم گرانش زمین باشد ، m , n  را بیابید.
 

 

 

 

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی