آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت پنجم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت پنجم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت پنجم) : در قسمت قبلی تمام تلاش کلاس من برای یادگیری بهتر شما در مبحث گرانش بود. در این قسمت سعی داریم تا با نیروی دیگر به طور کامل اشنا شویم. همراه ما باشید. در این قسمت ابتدا به نیروی مقاومت شاره خواهیم پرداخت و با تمرین چند نمونه سوال ان را به حافظه می سپاریم.

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت پنجم)نیروی مقاومت شاره

قبل از برسی این نیرو باید به شاره اشاره کنیم . شاره به مایع یا گاز گفته می شود.حالا شما برای نیروی مقاومت شاره باید جسمی را درون شاره تصور کنید ،زمانی که نسب به شاره حرکت کند ، از طرف شاره نیوریی خلاف جهت حرکت جسم به ان وارد می شود تا مانع ز حرکت جسم شود . به این نیرو ،نیروی مقاومت شاره می گوییم. نماد این نیروی مقاومت را نیز بشناسید . D در این نماد ابتدای حرف DRAG  بوده و به معنای پس کشی می باشد. اگر همین جسم در هوا حرکت نماید و هوا مانع از حرکت ازاد ان شود به این نیرویی که به جسم وارد می شود نیروی مقاومت هوا می گوییم .

نیروی مقاومت شاره به دو عامل وابسته است. هرچه مساحت جسم بیشتر باشد ، سطح تماس با شاره افزایش یافته و این نیرو افزایش می یابد.عامل دیگری مه بر روی این نیرو اثر گذار است ، تندی جسم است که هرچه این تندی افزایش یابد نیروی مقاومت شاره نیز افزایش می یابد.

برای مثال وقتی توپی از بالای ساختمای رها می شود علاوه بر نیروی وزن ، نیروی دیگری به نام مقاومت به ان وارد می شود ا هم از طرف هوا . سوالات مقاومت شاره نمیتواند بسیار متنو باشد و به طور کلی از شما می خواهند تا نیروی مقاومت شاره را از نیروی وزن یک جسم پرتاب شده و یا فرد پرواز کننده کم کنید و سپس شتاب ان جسم یا فرد را محاسبه کنید. علاوه بر محاسبه شتاب ، برای سخت تر کردن این گونه مسائل از شما سرعت فرود را نیز سوال خواهند کرد که قسمت اول سوال همان شتاب و کم کردن نیروی مقاومت است و در قسمت دوم به یاد اوری فرمول ها و روابط سرعت جابجایی می پردازید.آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت پنجم)

حل مساله

مثال : چتربازی با جرم 60 کیلوگرم پس از پرش ازاد چتر خود را باز می کند،نیروی مقاومت 1140 نیوتون افزایش می یابد . شتاب چتر باز را محاسبه کنید.

همان گونه که اشاره کردیم بایست 1140 را منهای 600 کنیم و تقسیم کنیم بر 60 کیلوگرم . شتاب ما به دست امد.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی