آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت هفتم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت هفتم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت هفتم) :در ادامه اموزش نیروی مبحث دینامیک بر ان شدیم تا بتوانیم با همراهی شما با سامانه کلاس من بهترین اموزش ها را به شما عزیزان بدهیم. در قسمت قبلی به حل کردن سوالات اسانسور و مباحث نیروی عمودی تکیه گاه پرداخته بودیم. در این قسمت انواع نیرو های اصطکاک را با یک دیگر برسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت هفتم)نیروی اصطکاک

اگر ما می توانیم به صورت اصولی راه بریوم بدون انکه به زمین برخورد کنیم و یا میتوان در یک جاده صاف رانندگی کرد ،همه و همه وابسته به این نیرو است. نیرویی که باعث می شود تا تمامی انرژی اجسام صرف کار انجام شده و نهایی نگردد. در تعریف نیریو اصطکاک امده است که به نیرویی نیروی اصطکاک می گوییم که به موازات سطح تماس بر روی جسم اثر می کند و با حرکت جسم مخالف است.توجه داشته باشید نیروی اصطکاک همیشه بر خلاف جهت حرکت جسم است. نیروی اصطکاک به دو نوع تقسیم بندی می شود که عبارتند از : اصطکاک ایستایی و اصطکاک جنبشی . زمانی که جسم در حال حرکت است و اصطکاک وجود دارد معروف است به اصطکاک جنبشی . در زمانی که جسم به علت زیاد بودن نیروی اصطکاک هنوز شرو به حرکت نکرده است را نیروی اصطکاک ایستایی می نامیم.

اصطکاک ایستایی

اگر جسمی بر روی سطحی افقی قرار گرفته باشد و با نیرویی مشخص به ان نیرو وارد سازیم اما جسم حرکت نکند ، به نیرویی که از حرکت جسم جلوگیری می کند نیروی اصطکاک ایستایی خواهیم گفت. برای محاسبه نیروی اصطکاک ایستایی می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم. ضریب اصطکاک ایستایی را ضرب در نیروی وارد شده به جسم. ضریب اصطکاک ایستایی به عواملی مانند جنس تماس دو جسم ، میزان صافی و زبری بستگی خواهد داشت. توجه داشته باشید که مقدار اصطکاک ایستایی متغیر بوده و مقدار ان از صفر تا اصطکاک ایستایی ماکس متغیر است. توجه شود که فرمول ذکر شده برای نیروی ماکس اصطکاک ایستایی است و در صورت کمتر بودن نیروی وارد شده ، نیروی اصطکاک برابرست با نیروی وارد شده در جهت خلاف.

 

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت هفتم)

اصطکاک جنبشی

 

اگر جسمی در حال حرکت باشد ، اصطکاکی که با سطح تماس داد از نوع جنبشی بوده و با اندازه نیروی عمودی سطح متناسب است. ضریب اصطکاک جنبشی نیز به عواملی چون جنس تماس بین دو جسم میزان صافی و زبری سطح بستگی دارد. این نکته هم باید بدانید که ضریب اصطکاک ایستایی بیشتر از اصطکاک جنبشی است.

هم اکنون برای مشاهده مطالب بیشتر در مورد دینامیک هشتگ های مربوط به فیزیک دوازدهم را دنبال کنید.

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی