آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت ششم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت ششم)

آموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت ششم) : در قسمت همای قبلی به نیروی مقاومت شاره اشاره کردیم به گونه ای که ابتدا به نیروی گرانش پرداختیم و در قسمت قبلی به طور کامل به نیروی مقاومت شاره اشاره نمودیم.در این قسمت نیز می خواهیم به مهم ترین نیرویی که در بسیاری از سوالات به ان نیاز داریم بپردازیم. نیرویی که به نیروی عمودی تکیه گاه معروف است.

نیروی عمودی تکیه گاهفصل-دوم-فیزیک-دوازدهم

اگر جسمی را روی میزی تصور کنید ، علت نیوفتادن ان جسم باز می گردد به نیروی عمودی تکیه گاه که از طرف میز به جسم وارد شده است. برای بهتر مشاهده کردن این نیرو باید تغییر شکل ایجاد شده در اجسام را مشاهده کنید. برای این کار یک جسم سنگین را روی یک سطح اسفنجی قرار دهید تا اثرات این نیرو را مشاهده نمایید. یکی از مسائلی که در این بخش سیار زیاد مطرح می شود مربوط به اسانسور بوده و حرکت های شتاب دار ان . با ما در ادامه همراه باشید.

 

 

اسانسور و نیروی عمودی تکیه گاهآموزش فیزیک دوازدهم : دینامیک فیزیک دوازدهم | فصل دوم فیزیک دوازدهم (قسمت ششم)

برای ابتدا راه این نکته را یادبگیرید که برای محاسبه نیروی عمودی وارد شده باید از فرمول روبرو استفاده کنیم. استفاده از فرمول روبرو را با شرایطی که در ادامه مطرح می کنیم پیشنهاد می کنیم. علامت مثبت نشان از حرکتی تند شونده و روبه بالا و یا کند شونده رو به پایین است. علامت منفی حرکتی کند شونده رو به بالا و یا تند شونده رو به پایین را نشان می دهد. این نکته را بدانید اگر جسمی به صورت سقوط ازاد رها شد ، شتاب ان مساوی با شتاب گرانش است.

در مورد حل سوالات اسانسور و مسائل مروبط به ان باید از نکته های زیر استفاده کنید. اگر اسانسور با شتابی ثابت و تند شونده رو به بالا و یا کند شونده رو به پایین در حال حرکت بود نیروی عمودی تکیه گاه بیشتر از نیروی وزن جسم است. اگر اسانسور با شتابی ثابت در حال حرکت بود و با حرکتی کند شونده رو به بالا و یا تند شونده رو به پایی در حال حرکت بود ، نیروی عمودی تکیه گاه کمتر از نیروی وزن جسم است.

هم اکنون می توانید تمامی مطالب مرتبط با بحث دینامیک فیزیک دوازدهم را با دنبال کردن هشتگ مربوط به ان مطالعه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی