آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت ششم) : ملکول های اطلاعاتی

آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت ششم) : ملکول های اطلاعاتی

آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت ششم) : ملکول های اطلاعاتی : در این قسمت کلاس من قصد دارد تا ابتدا به طور کامل همانند سازی را به شما اموزش دهد و سپس از نتایج ازمایش های مختلف با شما صحبت کنیم. در این قسمت و قسمت بعدی همراه ما باشید تا همانند سازی را به طور کامل شرح دهم. منتظر نظرات شما عزیزان هستیم تا بتوامیم هرچه بهتر ، موضوعات مختلف را به شما اموزش دهیم.

آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت ششم) : ملکول های اطلاعاتیهمانندسازی و تعیین طرح اصلی

در قسمت قبلی به انواع همانندسازی ها پرداختیم و در این قسمت سعی داریم تا ابتدا به ازمایش های مربوط به تعیین طرح اصلی همانندسازی بپردازیم. از دانشمندانی که در این زمینه فعالیت داشتند ، میتوان به مزلسون و استال اشاره کرد. ان ها در ابتدا با نشانه گذاری کردن ملکول دنای ابتدایی و یا مادر با استفاده از ایزوتوپ های سنگین نیتروژن (نیتروژن 15) و به باکتری ایکولای اجازه دادند تا برای چندین نسل رشد و تکثیر انجام دهند.

علت استفاده از نیتروژن 15 برمیگردد به جداسازی راحت تر در سانتریفیوژ با سرعت بالا (فراگریزانه) به گونه ای که در دی ان ای نیتروژن های 14 وجود داشته ولی با چگالی بیشتر .پس مدتی که از تکثیر گذشت ، باکتری ایی را در اختیار داریم که دنای سنگین تری نسبت به باکتری های اولی دارند .این باکتری ها را به محیط کشتی که نوکلئوتیدهای 14 دارد منتقل می کنیم. باتوجه به رشد و تکثیر 20 دقیقه ای باکتری ، در فاصله های زمانی 20 دقیقه باکتری ها را جدا و برسی کردند. در انتها بری برسی چگالی دی ان ای ها در هر فاصله زمانی دی ان ای را استخراج کرده و در محلولی از سزیم کلرید با سرعتی بالا سانتریفیوژ می کردند. این نکته هم بدانید که مواد با چگالی بیشتر در سانتریفیوژ با سرعت بالاتری نسبت به مواد دیگر خواهند چرخید. با توجه به این نکته ، نوع دی ان ای ها را مشخص کردند.

 

نتایج ازمایش تعیین طرح همانندسازی

 

دی ان ای باکتری اولیه پس از سانتریفیوژ تشکیل نواری در انتهای لوله می دهد.این اتفاق به دلیل چگالی سنگین نیتروژن 15 می باشد. دنای حاصل از اولین دور همانندسازی ، بعد از بیست دقیقه پس از سانتریفیوژ در میانه لوله نواری تشکیل می دهد . این نشانه دنا با چگالی متوسط است. و در انتها  دنای حاصل بعد از 40 دقه همانند سازی ، دو نوار یکی در میانه و دیگری در بالای لوله تشکیل می دهد . این دو نوار تشکیل شده ، نشان از ان است که نیمی از ان ها چگالی متوسط داشته و نیمی دیگر چگالی سبک . دی ان ای با نیتروژن 15 سنگین بوده و دی ان ای با نیتروژن 14 سبک به حساب می اید . چگالی متوسط نیز مربوط به دی ان ای هست که هم نیتروژن 14 و هم نیتروزن 15 دارد .

با کلاس من همراه باشید تا بیشتر در مورد همانند سازی در ادامه صحبت نماییم . همچنین می توانید با دنبال کردن هشتگ های مرتبط با موضوع مورد نظر به تمامی مطالب در ان زمینه دسترسی پیدا کنید.

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی