آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت سوم) : ملکول های اطلاعاتی

آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت سوم) : ملکول های اطلاعاتی

آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت سوم) : ملکول های اطلاعاتی : در ادامه اموزش فصل اول زیست دوازدهم قصد داریم تا با برسی تاریخچه کامل تر از ان ، به کشف دی ان ای (دنا) بپردازیم در انتها نیز به مدل واتسون و کریک اشاره خواهیم کرد . کلاس من تمام تلاش خود را برای اموزش هرچه بهتر و هرچه ساده تر برای شما عزیزان گذاشته است. ما را از نظرات و پیشنهادات خود بی بهره نسازید.

کشف ساختار DNA (دنا)آموزش زیست دوازدهم | آموزش زیست شناسی فصل اول دوازدهم (قسمت سوم) : ملکول های اطلاعاتی

بعد از مدتی که نتوانستند ساختار قابل قبولی را برای دی ان ای ارائه کنند ، ساختار دی ان ای به خوبی توصیف شد به گونه ای که جایزه نوبل ان سال به این کشف اختصاص دادند. قبل از هرچیزی لازم است نکات اصلی و پایه ای ساختار دی ان ای را به خاطر بسپارید تا در انتها از مدل ارائه شده بیشتر سخن بگوییم.

در ابتدای راه نسبت 4 نوع نوکلئوتید را مساوی فرض می نمودند برای همین انتظار می رفت که تعداد باز های الی در دنا با هم برابر باشند اما چنین نبود. چارگاف زمانی که بر روی دنا طبیعی موجودات تحقیق نمود ، متوجه شد مقدار ادنین و مقدار تیمین همچون میزان گوانین با مقدار سیتوزین ،برابر است. در ان زمان چارگاف نتوانست برابری نوکلئوتید ها را توجیه کند اما تحقیقات بعدی نشان داد که به علت دو رشته بودن دنا و مقابل هم قرار داشتن ان ها این نتیجه به دست امده است.

نفرات بعدی که قدم های بزرگی را در توصیف دنا برداشتند ، ویلکینز و فرانکلین بودند که با استفاده از پرتو ایکس توانستند متوجه موارد زیر شوند:

  • مارپیچی بودن دنا
  • بیش از یک رشته بودن دنا
  • تشخیص ابعاد ملکول ها

مدلی که در نهایت تایید شد ، مدل واتسون و کریک است که با توجه به ازمایش های چارگاف و فراکلین و همراه با نتایجی که خود از تحقیقاتشان داشتند ، به دست امد.نتایجی که امروزه نیز مورد تایید است .این مدل یکسری نکات کلیدی دارد که در ادامه به ان خواهیم پرداخت. یکی از نکاتی که در مدل واتسون و کریک به وضوح قابل مشاهده است عبارت است از :هر ملکول دی ان ای از رشته پلی نوکلئوتیدی تشکیل شده است که مانند نردبانی است که دور یک محور فرضی پیچیده شده است .این ساختار مارپیچی بوده و دو رشته ای است .این نردبان را قند و فسفات و پله های ان را باز های الی تشکیل می دهند. با ما همراه باشید تا در ادامه به نکات بیشتری درباره این مورد با شما سخن بگوییم.

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی