آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت چهارم) | جزوات اناتومی پزشکی

آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت چهارم) | جزوات اناتومی پزشکی

آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت چهارم) | جزوات اناتومی پزشکی : در این قسمت با شما همراهیم تا با دو سطح از مهم ترین سطح های گوش میانی با شم سخن بگوییم. کلاس من سعی دارد در این قسمت به طور کامل این سطوح را ساده سازی نموده و به شما اموزش دهیم. همراه ما باشید.

سطح خارجیآموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت چهارم) | جزوات اناتومی پزشکی

بزرگترین بخش این قسمت مربوط است به پرده صماخی . پرده ای که به صورت مورب قرار داشته و زاویه 55 درجه با کف مجرای خارجی گوش ایجاد می کند. قطر این پرده یک سانتی متر است. پرده صماخی از سه لایه تشکیل شده است که لایه داخلی از مخاط بوده و لایه خارجی از پوست. لایه میانی از بافت فیبروزی یا رشته ای تشکیل شده است. رشته های میانی ارایش خاصی دارند به گونه ای که در قسمت وسط شعاعی بوده و در بخش محیطی به صورت حلقوی قرار دارند. اگر پرده مخاطی را به شش قسمت تقسیم نماییم ، بالاترین قسمت ان رشته های فیبروزی نداشته و به پرده سست (Flaccid membrane)معروف است. 5 قسمت پایینی که درای رشته های فیبروزی است ، پرده قابل کشش (Tensible membrane)نامیده می شود.

انتهای دسته استخوان چکشی در پایین تر از قسمت میانی پرده صماخی قرار دارد و به ان می چسبد به گونه ای که ناحیه فرورفته به نام ناف ایجاد می کند.از قسمت بالای سطح داخلی پرده گوش ، و کنار استخوان چکشی عصب کورداتیمپانیک گذر می کند. عصبی که غدد ساب مندیبولار و ساب لینگوال را عصب دهی می کند.

سطح داخلی

ابتدا لازم است تا شمای کلی از سطح داخلی گوش میانی برای شما شرح دهیم.در نمای ابتدایی که مشاهده می کنیم ، دو سوراخ ، یک برامدگی استخوانی به نام پرومونتوری و دو برجستگی در بالا به صورت مورب می بینم.  روی برجستگی پرومونتوری شبکه عصبی می بینیم. هر کدام از موارد را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پرومونتوری یا برجستگی استخوانی پرومونتوری ، برامدگی حاصل از حلزون گوش است. شبکه عصبی که بر روی ان دیده می شود ،شبکه عصبی تیمپانیک است که از عصب زوج هفتم و نهم و عصب سمپاتیک ساخته شده است. در زیر پرومونتوری سوراخ گرد وجود دارد که با پرده نازکی پوشیده می شود.در بالای پومونتوری سوراخی بیضی وجود دارد که به ان پنجره دهلیزی می گوییم. پنجره دهلیزی یا سوراخ بیضی توسط استخوان رکابی پوشیده شده است. دو برجستگی که در قسمت بالا قرار داشته و محل عبور عصب فیشیال یا صورتی می باشد .برجستگی بالاتری وجود دارد که ناشی از مجاری نیم دایره خارجی است. در عمل های جراحی باید دقت شود که به برجستگی مربوط به عصب فیشیال صدمه وارد نشود. زیرا این برجستگی استخوانی نازک بوده و اسیب میبیند. و با اسیب ان عضلات صورت از کار خواهند افتاد.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی