آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت دوم) | جزوات اناتومی پزشکی

آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت دوم) | جزوات اناتومی پزشکی

آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت دوم) | جزوات اناتومی پزشکیآموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت دوم) | جزوات اناتومی پزشکی : در ادامه اموزش اناتومی حواس ویژه و در ادامه اموزش اناتومی گوش در این قسمت سعی داریم تا ابتدا به عضلات گوش خارجی بپردازیم و در ادامه به مجرای خارجی گوش . در انتها با برسی عروق و اعصاب مربوط به گوش خارجی ، بخش گوش خارجی را می بندیم . با ما همراه باشید .کلاس من تمام تلاش خود را در جهت یادگیری بدون دغدغه شما کرده است. ما را ازنظرات خود بی بهره نسازید.

عضلات لاله گوش

در لاله گوش دو سری عضلات داریم با عنوان های اکسترنسیک و ایترنسیک . عضلاتی که فقط در لاله گوش قرار دارند اینتنسیک و عضلاتی که علاوه بر لاله گوش به قسمت های غیر از لاله گوش متصل می شوند اکسترنسیک می گوییم . عضلات گوشلالایی و جلویی و عقبی از دسته عضلاتی است که که اکستنسیک نامیده می شوند . عضلات بالایی و جلویی از نیام کلاه خودی (Galea aponeurotica) شروع شده و به لاله گوش ختم می شوند .در حالی که عضله گوش عقبی از زائده ماستویید استخوان تمپرال شروع شده و به لاله ختم می شود . این عضلات وظیفه تغییر جهت گوش را به عهده دارند که این عمل در انسان ضعیف شده است و در حیوانات بسیار کارایی دارد . جال است بدانید که عصب تمامی این عضلات را عصب صورتی وی ا فیشیال تامین می کند . عصب زوج هفتم !

عضلات اینترنسیک لاله گوش عبارتند از : گوشی مایل ، گوشی عرضی ، ماژور هلیکال ، مینور هلیکال ، تراجل ، انتی تراجل . که دو تای ان ها مربوط به پشت گوش و 4 تای ان ها مربوط به جلوی گوش .محل اتصال عضلات اکسترنسیک را نیز یاد بگیرید .

مجرای خارجی گوش

لوله ایست که پیچ و خم زیادی دارد و شروع ان از لاله گوش بوده و به پرده صماخ گوش می رسد. طولی حدود دو نیم سانتی متر داشته و یک سوم خارجی ان غضروفی بوده و دو سوم داخلی ان استخوانی می باشد . مجرای خارجی گوش را پوست در بر می گیرد . باید بدانید که قسمت غضروفی غده سرومن (Ceruminous) برای ترشح ماده مخصوص موم مانند مشهود است .

عروق و لنف و اعصاب گوش خارجیآموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت دوم) | جزوات اناتومی پزشکی

شریان های گوش خارجی شامل : شریان گوش عقبی ، شریان گوشی جلویی و شریان گوشی عمقی . این سه شریان هر کدام از شریان های دیگر منشا گرفته اند که به ان ها خواهیم پرداخت . شریان گوش عقبی از شریان کاروتید خارجی جدا شده در حالی که شریان گوشی جلویی از شریان گیجگاهی سطحی و شریان عمقی از دو شریان منشا می گیرد که عبارتند از : شریان ماگزیلاری و اکسیپیتال . توجه کنید که قسمت اول شریان ماگزیلاری شاخه ای به نام (دیپ اوریکولار) دارد . وردی های مروبط به گوش نیز به همین منوال قرار دارند . فقط توجه داشته باشید که شریان گوشی جلو که از شریان گیجگاهی سطحی منشا می گیرد به شه قسمت تبدیل می شود و به گوش می رود . پایینی و میانی و بالایی.

لنف گوش خارجی نیز به سه لنف تخلیه می شد که عبارتند از : گوش جلویی و گوش عقبی و پاروتید سطحی  .

اعصاب گوش خارجی عبارتند از 4 عصب که به شرح زیر است .عصب کوچک اکسیپیتال ، عصب بزرگ گوشی ، عصب اوریکولوتمپورال و شاخه ای از عصب واگ . عصب کوچک اکسیپیتال و عصب گوشی بزرگ از شبکه گردنی منشا می گیرند.عصب اوریکولوتمپورال از عصب مندیبولار می باشد. به تصویر ارائه شده نیز دقت کنید . به طور کلی اعصابی که با گوش خارجی مرتبط هستند عبارتند از : عصب واگ ، عصب تریجمینال ، عصب فیشیال ، عصب گردنی زوج دو و سه .

 

 

 

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی