آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت اول) | جزوات اناتومی پزشکی

آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت اول) | جزوات اناتومی پزشکی

آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت اول) | جزوات اناتومی پزشکی  آموزش آناتومی حواس ویژه : گوش | جزوات اناتومی پزشکی  : در این قسمت همراه شما هستیم تا با ادامه اموزش اناتومی به بخش حواس ویژه مروبط به گوش بپردازیم . با توجه به استقبال از اموزش اناتومی حواس ویژه چشم تصمیم گرفتیم تا با اموزش گوش همراه شما باشیم. در این قسمت سعی داریم تا از مهم ترین دستگاه های بدن با شما سخن بگوییمکه علاوه بر شنوایی در تعادل نیز تقش دارد. کلاس من قصد دارد تا ابتدا قسمت های گوش را برای شما برسی نماید و سپس به برسی جزء به جزء ان ها بپردازد.

گوش

همانطور که می دانید گوش یکی از اندام های حیاتی بوده تا بتوانیم از محیط اطراف خود درک کامل تری و بهتری داشته باشیم . این عضو از سه قسمت کلی تشکیل شده است ک عبارتند از :

  • گوش خارجی
  • گوش میانی
  • گوش داخلی

به طور کلی گوش خارجی در این نقش دارد که پیام های صوتی را به صورت کاملا شفاف و دقیق هدایت کند به بخش میانی و پرده صماخ . بخش میانی نیز وظیفه انتقال کامل پیام مکانیکی به گوش داخلی را دارد.و در اتنها نیز گوش داخلی وظیفه تبدیل پیام مکانیکی به پیام عصبی را دارد . در گوش داخلی وظیفه تعادلی نیز وجود دارد که در ادامه جلسات به ان اشاره می کنیم.

 

گوش خارجیآموزش آناتومی حواس ویژه : گوش (قسمت اول) | جزوات اناتومی پزشکی

گوش خارجی که یکی از اجزای گوش به حساب می اید خود دو جز تشکیل شده است .لاله گوش و مجرای خارجی گوش . لاله گوش خود که از غضروف تشکیل شده از لحاظ اناتومی ساختاری پیچیدگی و اجزا مختلف دارد که در زیر با یک دیگر برسی می نماییم . به تیغه غضروفی که به وسله عضلات و رباط ها به استخوان گیجگاهی و یا تمپورال متصل است .این تیغه غضروفی راپوست در بر میگیرد به گونه ای که صماخ و مجرای خارجی گوش را می پوشاند . وجود موهای ظریف و غدد چربی دربعضی از نقاط این لایه پوشتی نیز مشهود است . لاله گوش خودش سه سطح برای برسی دارد که عبارتند از : داخلی و خارجی و کناری .

 لاله گوش

سطح خارجی لاله گوش لبه ای محیطی دارد که مارپیچی شکل است  به این قسمت حلزون یا هلیکس می گوییم . بدانید که علاوه بر حلزون ، پیش حلزون نیز داریم .انتی هلیکس خطی برجسته است که به سمت بالا ادامه داشتهو دو شاخه می شود . این شاخه ها ، پایه یا کرورا نام دارند. حفره عمیقی که در سطح خارجی لاله گوش قرار دارد ، حفره ایست که در عمق ان سوراخ خارجی گوش است .این حفره نیز نامی دارد به عنوان صدقی شکل یا کونکا .

تراگوس یا زبانه نیز از قسمت های بارزی است که در لاله گوش می توان مشاهده کرد. همچون هلیکس که انتی هلیکس نیز داشتیم ، انتی تراگوس داریم که در عقب تراگوس قرار دارد. بریدیگی به نام اینتر تراجیک بین این دو برجستگی وجود دارد . در انتها نیز به قسمت پایین لاله گوش که نرم است و غضروف ندارد ، لوبول می گوییم .

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی