آموزش php - قسمت نهم: روش کد نویسی   و برنامه نویسی با while

آموزش php - قسمت نهم: روش کد نویسی و برنامه نویسی با while


در قسمت های قبلی در مورد if و switch  در php صحبت شد و آموزش روش استفاده‌ی آن نیز بیان شد. در این مطلب به بیان حلقه‌ها در php می‌پردازیم. در این جلسه به بررسی دستور های while  پرداخته خواهد شد. در صورتی که نیاز به یادگیری قسمت های قبلی این مجموعه آموزشی را دارید می توانید از این لینک بقیه ی آموزش ها را ببنید. با کلاس من همراه باشید.
 

LOOPS یا حلقه ها در زبان PHP برای بیان تکرار ساختاری است که بر اساس شروطی باید انجام شود. حلقه ها در PHP می توانند دارای دو مرحله و یا سطح باشند، مرحله اول ورودی ( شروط به محض ورود بررسی شوند) و مرحله دوم خروجی ( شروط در لحظه خروجی بررسی شود ) . در زبان PHP برای حلقه از دو دستور مرسوم while loop و for loop برای بازگویی ساختار استفاده می شود.  


شما برای آشنایی بیشتر با حلقه های while loop، for loop و foreach loop می توانید در مقاله ای که به زودی در همین سایت ارائه خواهد شد، استفاده نمایید.

روش کدنویسی while


حلقه ها برای انجام یک کد برای یک تا چندین مرتبه استفاده می شوند. آنها همیشه در حال دوباره خوانده شدن و تکرار هستند تا طبق شروط و دستور در خروجی چاپ شوند. در صورتی که شروط حلقه اول را نداشت، سریعا از حلقه خارج می شود و به سراغ حلقه بعدی می رود و همانطور پشت سر هم تکرار می شود تا شروط حلقه مورد نظر اجرا شود و خروجی مورد نظر بدست آید.


در زبان php چهار حلقه داریم. در این مقاله آموزش php به 2 حلقه از 4 حلقه موجود خواهیم پرداخت و 2 حلقه دیگر را در گام بعدی توضیح خواهیم داد.

 حلقه While
 

در حلقه while loop ابتدا شروط بررسی خواهند شد. اگر شروط رعایت شده باشد، داده به حلقه وارد می شود. پس اجرای کد داخل حلقه، باز شروط بررسی می شوند و این شرایط حلقه به حلقه ادامه خواهد داشت، تا زمانی که شروط در حلقه رعایت نشود و به عبارتی false شود.

نحوه نوشتن حلقه  While loop :

while(شرط برای برقرار بودن)

{

فرمان و کد های مورد نظر

}

 

مثال :

 

$a=1;

 

while($a<5)

 

{

 

echo “Value of a is $a”;

 

echo “
”;

 

$a++;

 

}

 

?>

خروجی :

 

نتایج while

 

حلقه Do…while  
 

do while

شرایط در پایان "حلقه" نوشته شده است، بنابراین ابتدا کد داخل حلقه اجرا می شود و سپس شرایط برای تکرار دوم بررسی می شود. اگر شرط درست باشد، کد حلقه دوباره اجرا خواهد شد، در غیر این صورت داده، حلقه را ترک می کند. بنابراین در حلقه Do…while Loop با هر شرط و یا شروطی، یک بار کد اجرا خواهد شد.

نحوه نوشتن حلقه Do…while Loop :

Do

{

دستوراتی که برای اولین بار بدون قید و شرط اجرا شده و برای موارد بعدی شرط بررسی می شود.

}while(شرطی که پس از یک مرتبه اجرا بررسی می شود);

دقت داشته باشید در حلقه do…while سمیکلون بعد از شروط while آورده می شود.

مثال :

 

$a=1;

 

do

 

{

 

echo “Value of a is $a”;

 

echo “
”;

 

}while($a>1)

 

?>

خروجی :

نتایج do while


 
مشاهده می کنید که شرط رعایت نمی شود و اشتباه است، اما کد یک بار اجرا می شود و سپس شرط مورد بررسی قرار میگیرد و از برنامه به اتمام می رسد. 


در گام نهم از آموزش php، گام به گام در مورد 2 حلقه از 4 حلقه مورد استفاده در زبان php صحبت نمودیم و در گام بعدی از آموزش php قصد داریم دو حلقه باقی مانده را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
امیدوارم گام نهم از مقاله آموزش php مورد پسند شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد با کلاس من همراه باشید.

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی