16 نکته درباره مطالعه و تقویت حافظه |16 راهکار برای تقویت حافظه

16 نکته درباره مطالعه و تقویت حافظه |16 راهکار برای تقویت حافظه

1616 نکته درباره مطالعه و تقویت حافظه |16 راهکار برای تقویت حافظه نکته درباره مطالعه و تقویت حافظه |16 راهکار برای تقویت حافظه : با نام و یاد خدا . در این قسمت همراه شما هستیم تا در مورد یکی از مواردی که همگان خواهان تقویت ان بوده و از کم بودن ان شاکی هستن با شما صحبت کنیم. در این قسمت قرار است در مورد مطالعه و تقویت حافظه با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید . در ابتدا لازم است بدانید که حافظه نیز مانند ویژگی های دیگر که خدا دادی است ، دارای یکسری ابعاد مختلف در زمینه های مختلف است که نمی شود به تمامی ویژگی های ان پی برد .حافظه با توجه به پیچیدگی هایی که دارد باعث شده تا به طور طولانی مدت و برای همیشه فضایی برای به حافظه سپردن کار ها و فعالیت ها داشته باشد. به گونه ای که هیچ کس نمی تواند ادعا کند که برای مثال در سن و سال خاصی حافظه من دیگر فضایی برای ذخیره اطلاعات ندارد و یا اینکه دیگر توانایی به یاد اوردن مطالب را به صورت روتین ندارم . اری در تعدادی از عزیزانی که به مشکل الزایمر دچار می شوند این مشکلات به وفور یافت خواهد شد اما در افرادی که مغز ان ها بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هست نمی توان حرف از کم بودن فضای حافظه و یا عدم گنجایش و یا کمبود حافظه زد. حافظه نیز به گونه ایست که اگر بتوانید به طرز صحیح با ان برخورد کنید ، توانایی افزایش ان و گسترش ان وجود خواهد داشت. یکسری عوالم فیزیکی و روانی نیز در این تقویت نقش خواهند داشت. در ادامه قرار است تا به عوامل موثر در تقویت به یادسپاری مطالب بپردازیم.

1.فاصله چشمان با کتاب باید به طور دقیق تنظیم شود.

اینکه فاصله چشمان خود را با کتاب تنظیم کنید برای این است که میزان مدت مطالعه شما بالا رود و نهایت دقت و توجه را ب رروی مطالب داشته باشید. اگر مطالب خیلی نزدیک باشند ، چشمان شما خسته شده و کیفیت لازم برای مطالعه را نخواهید داشت. فاصله تنظیمی که باید برای خود بین کتاب و چشمان داشته باشید ، 30 سانتی متر است.

2.وضعیت نشستن خود را به بهترین شکل تنظیم کنید.

یکی دیگر از شرایطی که برای بهبود کیفیت مطالعه نیاز است ، وضعیتی است که در ان به مطالعه می پردازیم. بهترین وضعیتی که می توان در ان بهترین مطالعه را داشت، حالت نشسته پشت یک میز استاندارد است.

3.انگیزه خواندن مطالب را در خودمان ایجاد کنیم.

بسیاری از اوقات پیش خواهد امد که ما میلی به مطالعه کتاب های مختلف نداریم اما می توانیم با برنامه ریزی و با هدف گذاری دقیق ، انگیزه کافی برای خواندن مطالب را ایجاد کنیم.

4.تمرین برای افزایش سرعت مطالعه

اگر سرعت خوبی در مطالعه نداشته باشیم نمی توانیم بسیاری از کتاب ها را برای بار دوم یا استحکام حافظه مطالعه کنیم. البته بسیاری دور اول مطالعه خود را نیز تمام نخواهند کرد چه برسد به دور مطالعه. علاوه بر این اکر سرع شما بیش از اندازه باشد از دقت و توجه شما به مطلب خواهد کاست و نمی توانید به خوبی مطالب را به خاطر بسپارید. پس تعادل را با تمرین به دست اورید.

5.بعد از خواندن هر پاراگراف ان را برای دیگری توضیح دهیم

یکی از مهم ترین اصول اموزشی و یادگیری اموزش به دیگران است به گونه ای که بتوانیم مطالبی را که خوانده ایم و به اصطلاح یادگرفته ایم را به دیگران اموزش دهیم . با این کار می توان بهترین نتایج را به دست اورد . اما مشکل اصلی در این روش نبود فرصت کافی باری توضیح به افراد است . در این صورت می توانید برای خود توضیح دهید و یا در دفترچه ای ان ها را یادداشت کنید و به خود اموزش دهید.

6.زیر مطالب مهم خط کشیده و در هنگام دوباره خوانی فقط ان ها را بخوانید.

باید توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید مطالب را به خوبی به حافظه بسپارید ینزا دارید تا حجم ان ها را به شدت کم کنید تا در دور دوم فقط ان ها را مطالعه کنید و سرعت مطالعه شما افزایش یابد. پس خط کشیدن زیر مطالب مهم یکی از اقداماتی است که نمی توان از ان ها چشم پوشی کرد.

7.هر مطلبی که خواندید ان را برسی کنید و خلاصه ای از ان را بنویسید.

خلاصه کردن مطالب ان هم بدون نگاه کردن مطلب اصلی می تواند دو ویژگی منحصر به فرد را برای ما به ازمغان اورد. اول انکه باعث می شود مطالب را به خود اموزش دهید و مورد دومی که نصیب شما خواهد شد ، خلاصه مفیدی است از مطالب که می تواند به شدت به شما کمک کند. پس خلاصه کردن را تا انجا که فرصت و وقت شما به شما اجازه می دهد ، فراموش نکنید.

8.مطالب را به صورت پیوسته و مرتبط با یک دیگر مطالعه نمایید.

سعی کنید مطالب مرتبط با هم را کنار هم مطالعه کنید و بعد از به خاطر سپردن ان ها به یادگیری مطالب دیگر بپردازید. پس همیشه سعی کنید که مطالب مرتبط به هم را کنار یک دیگر مطالعه کنید تا حافظه شما کاری ساده تر در پیش داشته باشد .

9.اگر در قسمتی از مطالب اگر مطلب مرتبطی مشاهده کردید ادرس دقیق ان را یادداشت نمایید.

یادداشت کردن مطالب مرتبط و ادرس های ان باعث خواهد شد تا به صورت تریکبی درس بخوانیم و در ازمون های مختلف تمامی گزینه ها را به خوبی به یاد اوریم.

10.مطالب را تجسم کنیم و ان ها را در ذهن خود تبدیل به رمزی اشنا کنید.

تجسم مطالب و رمز گذاری بر روی مطالب باعث خواهد شد تا ذهن شما فعال تر و با پویایی بیشتر به مطالعه بپردازید. خیلی از مطالب متاسفانه قرار بوده

1116 نکته درباره مطالعه و تقویت حافظه |16 راهکار برای تقویت حافظه.سعی کنید ابتدا مطلب را یادبگیرید و سپس ان را به حافظه بسپارید.

این نکته نیز قابل توجه خواهد بود. ابتدا سعی کنید تا مطالب را یاد بگیرید و پس از ان به حافظه سپردن ان بیاندیشید . برای همین تا مطلبی را یاد نگرفته اید ان را حفط نکنید. چرا که مدت زمان کمتری در ذهن شما خواهد ماند.مهم ترین مشکل در کاهش توان حافظه نداشتن دلیلی منطقی برای به خاطر سپردن مطالب استو فکر کنید شما باید چیزی را بدون دلیل بپذرید در حالی که معنی ان را نمی دانید. یکسری جملات نامفهومی که حفظ کردن ان ها به مراتب سخت از از حفظ کردن چندیدن صفحه مطلب با فهم دقیق است.

12.سعی کنید در حین مطالعه سوالات متنوعی را طراحی کنید .

باید بدانید که طراحی سوال در حین مطالعه باعث خواهد شد که شما تمامی جوانب بحث را شناسایی کنید و به طور عمقی ان را به خاطر بسپارید. به خاطر شپردن سوالات و جواب های ان ها به شدت ساده تر از به خاطر سپردن خطوط غیر روان کتاب های حجیم است. ذهن ادمی نیز زمانی که برایش سوالی پیش اید باعث می شود تا ذهن اندکی بر روی سوال متمرکز شود و بعد از اندکی تفکر به دنبال برترین جواب باشد.

13.سعی کنیم در مطالعه خستگی بر ما چیره نشود.

توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود ما کیفیت مطالعه خود را نداشته باشیم ، ایجاد خستگی است. سعی کنید تا اندکی احساس نیاز استراحت داشتید درس را رها کنید و به استراحت بپردازید. خستگی روانی و جسمی با یک دیگر مرتبط بوده و بر روی هم تاثیر گذارند.

1416 نکته درباره مطالعه و تقویت حافظه |16 راهکار برای تقویت حافظه.اعتماد به نفس داشته باشیم و خودمان را سرزنش نکنیم.

باورتان نمی شود که بسیاری از افراد در زمان ناتوانی خود را سرزنش می کنند و با ناامیدی وسیعی به دنبال رهایی از مطالعه هستند. به این نکته اشاره می کنند که حافظه خوبی نداریم و نمی توانیم مطالب را به خاطر بسپاریم. همین ذکر کردن نتوانستن شما را در کار ها به سستی خواهد کشانید.حتی اگر واقعا ضریب هوشی و یا هر چیز دیگر شما پایین بود ان را نباید برای خود ثابت کنید . چرا که ذکر کلمات منفی جز شکست ، نتیجه دیگری برای شما به ارمغان نخواهد اورد.

15.کنجکاو ، جوینده و علاقه مند باشیم.

کنجکاو بودن باعث خواهد شد تا ما با علاقه زیاد به مطالعه بپردازیم و بدون هیچ کوتاهی تمامی مطالب را با دقت واکاوی کنیم. اینکه علاقه به کشف علوم جدید داشته باشیم باعث خواهد شد تا مطالب را هرچند سخت و هرچند طولانی تا انتها مطالعه کنیم. پس اینگونه شوق به درس خواندن و پذیرش مطب را در خود ایجاد کنید.

16.در مدت مشخص مرور را در در برنامه خود قرار دهیم.

باید بدانید که حتما نیاز نیست تا یک دور شما تمام شود تا به مرور بپردازید.مرور باید حداقل و حداکثری داشته باشد به گونه ای که حداقل یک صفحه یا چند صفحه یک بار و یا حداکثر نصف فصل یکبار . پس سعی کنید مرور را در برنامه خود قرار دهید. برنامه مروری که ثابت شده و نیاز است تا ان را اجرایی کنیم بسیار مفید است اما باید بدانید که بسیار اندک هستند کسانی که بتوانند این برنامه را اجرا کنند. اما اگر شما فردی قانون مند هستید که بعد از سه روز و 7 روز و یک ماه و دو ماه می توانیدمطالب خاصی را مرور کنید به شما توصیه می شود که از این قانون پیروی کنید . در غیر این صورت حداقل توصیه این است که بر روی مرور چندروزه تمرکز کنید تا بهترین ها نصیب شما گردد.

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی