12 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس

12 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس

12روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس : با نام و یاد خدا . در این قسمت با توجه به درخواست های بسیار شما برای اموزش نحوه تمرکز در کلاس های درس همراه شما هستیم تا به طور کامل به تمامی موارد اشاره کنیم و تمامی المان هایی که باعث می شوند تا تمرکز شما در کلاس درس کاهش یابد صحبت کنیم . همراه ما باشید.

همه ما می دانیم که تمرکز در کلاس درس و یا تمرکز به صورت کلی در روند اموزشی ما تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما بسیار از دانش اموزان و دانشجویان از نداشتن تمرکز کافی در کلاس درس شاکی هستد و در اواخر ترم و یا اواخر سال تحصیلی با حجم زیادی از دروس مواجه خواهند شد که نمی توانند ان ها را برای به دست اوردن نمرات بالا مطالعه کنند. برای همین از شما می خواهیم که به تک تک مواردی که در ادامه اشاره می کنیم نهایت دقت را به کار گیرید که نتیجه درخشانی را از مطالعه این بخش بگیرید. همه ما برای مدتی نیز تجربه اموزش عالی ان هم سر کلاس را داشته ایم و از اموزش ان لذت برده ایم اما متاسفانه عوامل خارجی و یکسری عوامل باعث خواهد شد تا ما دقت کافی را به کار نگیریم و کمترین بازدهی را در امر اموزش انی داشته باشیم. برای همین بسیاری از دانش اموزان و دانشجویان تبدیل شده اند به ربات های از پیش پا افتاده که توانایی چندانی نداشته و فقط برای حضور و غیاب در سر کلاس ها حضور دارند. فارغ از اینکه دانش اموزان باید خود را برای اموزش جدید و یادگیری بهتر اماده نموده و استاد خود را سر شوق اورند تا روز به روز تدریس بهتری را به ان ها ارائه کند اما متاسفانه همه ما تجربه خواب سر کلاس و یا دیدن افرادی که سر کلاس تدریس اساتید خواب رفته اند و یا با موبایل همراه خود سرگرم شده اند را داریم. در این قسمت قرار است به ... روش افزایش تمرکز ان هم در سر کلاس درسی اشاره کنیم که می تواند برای شما بسیار مفید باشد. قبل از هرچیزی بیاید با فرمولی در این زمینه شما را اشنا کنیم تا حداقل زمانی که می توانید تمرکز داشته باشید را بدانید و از حداقل توانایی های خود با خبر باشید. افراد در هر سنی با توجه به 2 تا 5 برابر سنشان بر حسب دقیقه می توانند تمرکز بر روی مباحث داشته باشند. خب سریع سنتون رو 2 تا 5 برابر کنید تا حدامثر توانایی و حداقل توانایی خود را بتوانید شناسایی کنید و اعتماد به نفس خود را به اشتباه نکاهید. برای افزایش و یا بهبود تمرکز خود به ده موردی که در ادامه به ان خواهیم پرداخت توجه داشته باشید.

1. پارت استراحت مناسبی را در نظر بگیرید.12 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس

با توجه به اینکه تمرکز همه ما تا حدودی مشکلات خاص خود را دارد باید توجه داشته باشید که با توجه به سن خود ، و زمانی که می توانید تمرکز کنید ، زمانی را برای استراحت در خواست کنید تا با عملکرد ابتدایی خود را به دست اورید. البته توجه کنید که اگر اساتیدی دارید که با پارت استراحت موافق نیستند قبل از کلاس با ان ها صحبت کنید و یا هنگام بیرون رفتن از ان ها اجازه بگیرید.

 

212 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس .توجه کامل را به اساتید داشته باشید.

اگر توجه کنید و دقت کافی را داشته باشید معلمان و اساتید با علاقه بسیار و به خاطر مشکلاتی ایستاده به شما درس نمی دهند بلکه ان ها به علت ایجاد تمرکز و جلوگیری از یکنواختی در کلاس حدود دو ساعت سر پا به شما اموزش می دهند. برای اینکه بتوانید تمرکز خود را افزایش دهید سعی کنید که در طول ساعت استاد و رفتار و حرکات او را دنبال کنید. به هیچ وجه چشمان خود را دور از استاید نبرید. به هیچ وجه به دانش اموزان دیگر و یا دانشجویان دیگر توجه نکنید و تمام حواس خود را به اساتید بدهید.

3.در ابتدای کلاس روند اموزشی و اهدافی که استاد مطرح می کند را درک کنید.

اگر توجه داشته باشید اساتید در ابتدای شروع کلاس از اهداف کلاس خود سخن خواهند گفت. علاوه بر ان چندین سوال مطرح خواهند کرد تا شما را بیش از بیش به مطالب اموزشی مشتاق کنند. برای همین در این لحظه شا باید توجه کامل به این امور داشته باشید. چرا که با در نظر داشتن این سوالات و اهداف تا انتهای کلاس باید ان ها را مرور کنید که ایا این مفاهیم رو متوجه شدید یا نه . پس همیسه دفترچه ای همراه خود داشته باشید و اهداف کلی را یادداشت کنید و هر کدام را تا متوجه نشدید ان را از استاد خود طلب کنید.

4. یادداشت برداری در سر کلاس12 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس

باید توجه داته باشید که یادداشت برداری می تواند تمرکز از دست رفته شما را به کلاس را بازگرداند . علاوه بر ان باید توجه داشته باشید که بسیاری از نکات مبهم و نکات مهم نیز را می توان با یادداشت برداری متوجه شد. در یادداشت برداری وقت بیهوده ای را صرف کامل کردن جزوه دستنویس خود نکنید و نکات مهم را یادداشت کنید. یادداشت کردن به دقیق گوش دادن شما نیز منجر خواهد شد. نکات کلیدی و سر دسته مباحث را یادداشت کنید تا زمینه بسیار مناسبی از موضوع بحث شده در ذهن شما نقش بگیرد.یکی از بزرگترین اشتباهات عدم یادداشت برداری نکات مهم است. را که دانش اموز در سر کلاس علاوه بر فهم یکسری مطالب نیاز دارد تا در هر موقع مبحثی مهم را فراموش کرد با یک نگاه ارتباط بین ان ها را به بهترین شکل برقرار کند. پس همیشه و در هر کلاسی یک دفترچه و یک خودکار همراه خود داشته باشید.

 

5. شرکت در بحث های کلاسی

12 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس متاسفانه خیلی از دانش اموزان و یا دانشجویان از شرکت در بحث های کلاسی خودداری می کنند. ان هم به دلیل ناتوانی در پاسخگویی به سوالات و یا ندانستن صحیح ترین جواب . برای همین همیشه سکوت می کنند و قصد شرکت در مباحث را ندارند. اگر دنبال تبدیل شدن به دانش اموز یا دانشجوی موفق تر هستین می توانید با به کار گیری این مورد و تمرین و ممارست در اندیشیدن دقیق تر در زمینه تحصیلی به موفقیت های گوناگون دست پیدا کنید. زمانی که در کلاس ها به گفت و گو بپردازید و در بحث ها شرکت کنید ، نشان دهنده گوش دادن دقیق به تمامی صحبت های اساتید است که ان ها را بیش از پیش به خود نزدیک خواهید ساخت .

 

612 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس . از پرسیدن سوال درمورد مفاهیمی که متوجه نشده اید دوری نکنید.

اینکه بسیاری در سر کلاس به حرف اساتید گوش نمی دهند یک طرف قضیه از بین رفتن تمرکز است ، از طرف دیگر نپرسیدن سوالاتی است که در ذهن شما پیش می اید.هر چیزی که درک نکردید را بپرسید چراکه اساتید از پرسیدن سوال به جا خوشحال نیز خواهند شد و امیدوار به تدریس خود ادامه می دهند. این نکته را برای همیشه از ذهنتان بیرون کنید که بعد از کلاس نکات مورد نظر را میخوانم و ان ها را خواهم خواند . چرا که به طور کلی همه مطالب فراموش خواهند شد بدون انکه بعد از کلاس ان ها را مطالعه کنید.

7. تمام تلاش خود را انجام دهید تا بهترین خود باشید.

در همه شرایط باید با خوش اخلاقی در کلاس ها حاضر شوید. قبل از کلاس لبخند بر لب داشته باشید و بهترین خود را در هر کلاس پیاده کنید. اعتماد به نفس خود را در ابتدای ورود کلاس رو افزایش دهید تا با دیدی باز به مطالب توجه کنید. این نکته نیز بدانید که هر مشکلی تا قبل از کلاس برای شما پیش امده بود را پشت درب بگذارید و بدون هیچ فکر دیگر و هیچ دغدغه دیگر به سمت جایگاه خود بروید. برای اینکه بتوانید بهترین نتایج را در تمامی زمینه ها به دست اورید لازم است که با تمام قوا به فعالیت بپردازید و بهترین ها را تحت هر شرایطی انتخاب کنید. اگر خسته شدید و کیفیت شما کاهش یافت یاد بگیرید که استراحت کنید نه انکه به طور کلی جا بزنید.

8. در جلو ترین صندلی بنشینید.

شاید این نکته را از قبل می دانسته اید و یا شاید اصلن توجهی به ان نداشته بودید. اما باید بدانید که صندلی جلو نشستن یکی از مهم ترین قدم هایی است که باید بردارید. علاوهبر جلوگیری از حواس پرتی ، درک جملات اساتید در جلوترین مکان بهتر صورت میگیرد. توجه داشته بشید که حتی در کلاس 15 نفره اگر در ردیف اخر بنشینید، 14 نفر دیگر با رفتار های متفاوت شما را درگیر خواهند کرد. حتی اندک . پس سعی کنید که افراد کمتر در جلوی دید شما وجود داشته باشند. شاید فکر کنید که اگر در جلو بنشینید ، توجه بسیاری به سمت شما جلب خواهد شد و یا تعداد افکار نابه جایی که به سمت شما روانه می شود. در اینجا لازم است تا در مورد نکته اصلی که باید در تمام زندگی خود پیاده کنید صحبت کنیم. اگر دائم به دنبال حرف دیگران باشید ، نتیجه ای جز زیان نخواهید دید. چرا که تمرکز کافی باری رفتار های خود نخواهید داشت و دائم در تکاپوی راضی کردن افراد هستید . همیشه در نظر داشته باشید که زندگی فقط یکبار به شما داده شده و بیش از یک بار نمی توانید ان را برای خود داشته باشید. پس هرچه در توان دارید بگذارید تا بهترین ها را در زندگی تجربه کنید بدون توجه به صحبت های افراد. اینچنین است که پیشرفت در زندگی را مشاهده خواهید کرد.

9.دوستی های خود را برای چندین ساعت کنترل کنید و از نشستن کنار دوستان دوری کنید.

درست است که دوستی با دیگران و نشستن کنار ان ها لذت بخش است اما باید در نظر داشته باشید که ی از عوامل حواس پرتی شما همین دوستانی هستند که صمیمت زیادی با ان ها دارید . اگر میبیند که دوستان شما این نکته را درک نمی کنند قبل از کلاس از ان ها عذر خواهی کنید و علت دقیق این کار را به ان ها توضیح دهید تا سوئ تفاهمی نا بجا برای ان ها ایجاد نشود. اگر با هر شرایطی نتوانستید دوستان خود را کنترل کنید در جواب صحبت هایشان به سرعت به ان ها پاسخ دهید و سریعا حرف های اساتید خود را دنبال کنید تا مطلب مهمی را از دست ندهید. حتی می توانید صحبت های ان ها را با عباراتی همچون : چند لحظه صبر کن این نکته رو بفهمم ، یا این نکته مهم است دقت کن ، قطع کنید. سعی کنید که در روابط خود با دوستان این نکته را تذکر بدهید که سر کلاس درس نمی توانم خوب تمرکز کنم و اگر اشکالی نیست تنها باشم و از چنین جملاتی.


10. عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید.

حواس پرتی مهم ترین عامل از دست رفتن تمرکز است. سعی کنید از تمامی عوامل حواس پرتی دوری کنید و هرچه قرار است شما را ازار دهد را حذف کنید. حداقل برای یک ساعت. حتی اگر بطری اب حو12 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس اس شما را پرت کرده است ان را از دیدتان دور کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید. همچنان برخی از صداها و یا اتفاقات ما را نیز درگیر خود می کنند پس مواظب باشید تا از این عوامل هرچه بیشتر دوری کنید.

11. شب خوبی را پشت سر بگذارید و استراحت کامل را قبل از کلاس داشته باشید.

استراحت کافی همره با خواب کافی از مهم ترین عواملی هستند که در روند کیفی شما اثر گذار باشند. برای همین سعی کنید تا بهترین خود را با گذراندن شبی ارام در کلاس داشته باشید. برای اینکار شب ها را به موقع استراحت کنید و کمتر از 6 الی 7 ساعت خواب را نداشته باشید. علاوه بر ان اگر کلاس های مهمی را فردای ان روز دارید ، از غذاهای سبک و قابل هضم استفاده کنید تا مشکل جدی برای شما پیش نیاید.علاوه بر استفاده از مواد مغذی و ساده باید بدانید که حتی اگر اندکی زمان تا برگزاری کلاس بیشتر باقی نمانده ، باید با استراحت کامل به سمت کلاس بروید چرا که قصد ما افزایش تمرکز و افزایش گیرایی شماست. موادی که برای هضم ساده تر پیشنهاد می شوند عبارتند از :

  • جوجه و مرغ : مرغ گوشت سفید بدوده که اگر به صورت جوجه در بیارید ، بدون فیبر بوده و برای اختلالات گوارشی نیز مفید است. کم چربی بوده و به بازسازی بدن شما کمک می کند.
  • ژلاتین: ماده ای مفید برای جلوگیری از از دست دادن اب بدن با هضمی ساده و مغزی .
  • موز : سرشار از کربوهیدرات بوده و به سادگی قابل هضم است. به گونه ای که اکثر افراد با ان مشکلی نداشته و انرژی زیادی را از ان به دست می اورند. موز ماده ای مفید دارد که می تواند برای افراد با بیرون روی فراوان که پتاسیم زیادی را از دست داده اند ، مفید باشد.
  • نان تست : باید بدانید که اگر دنبال مواد با نمک کمتر هستید نان تست انتخاب خوبی برای شما می باشد.نان تست هضمی اسان داشته و به راحتی می تواند حالت تهوع شما را کاهش دهد.

1212 روش برای افزایش تمرکز در کلاس | تمرکز در کلاس درس .ده دقیقه قبل از شروع کلاس خود ، در کلاس نشسته باشید.

اگر تا کنون دانش اموز بی نظمی بوده اید و یا دیر از خانه خارج می شدید ، از امروز به گونه ای شوق و اشتیاق داشته باشید که کلاس ها را ده دقیقه زودتر حاضر شوید. باید بدانید که بسیاری از ما که با تاخیر در سر کلاس حاضر می شویم ، دیگر تمایلی به گوش دادن به اساتید نداشته و تمرکز ما به شدت افت پیدا می کند. اولین علت ان باز می گردد به استرس بیهوده ی که برای حضور در کلاس کشیده ایم. این استرس موجب می شود که ضربان قلب شما بی شاز حد زده و به حالت بر اشفته در کلاس حاضر شوید. برای اینکه به حالت نرمال بازگردید حداقل ده دقیقه زمان لازم است. فکر کنید که نیم ساعت صحبت های اصلی یک درس را متوجه نشده اید. پس دیگر چیزی برای یادگرفتن شما را به خود جلب نخواهد کرد و تا انتهای کلاس به بدترین شکل ممکن حواسی غیرمتمرکز خواهید داشت.

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی