10روش برای بهبود حافظه و افزایش ان | روش های افزایش حافظه

10روش برای بهبود حافظه و افزایش ان | روش های افزایش حافظه

10روش برای بهبود حافظه و افزایش ان | روش های افزایش حافظه : به نام خدا. شاید برای شما هم پیش امده باشد که ارزوی حافظه بهتری را داشته باشید اما ندانسته اید که چه کاری باید بکنید و دائم نیز حسرت ان را می خورید. برای مثال فراموش کرده اید صبح زود چه کاری را انجام داده اید  یا چیزی روی گاز خاموش کرده اید یا نه و هزاران کار دیگر که ان ها را از یاد برده اید. بسیاری راضی به همین حافظه اندک نیز قانع هستند و ان را ناشی از مسائل ژنتیکی و مسائل غیر قابل تغییر می دانند و برای بهتر نمودن ان تلاشی نمی کنند. اما باید بدانید که این تفکر بسیار اشتباه بوده چراکه ما می توانیمبا رعایت یکسری متد ، عملکرد خود را بهبود ببخشیم. که شامل یکسری مسائل تغذیه ای ، یکسری توجهات و یکسری تمرین هایی است که باید داشته باشیم. همراه ما باشید تا بش از پیش در مورد بهبود عملکرد حافظه خود و چگونگی ان بدانید. در ادامه روش هایی را که پذیرفته شده ارائه می شود که می تواند بازیاداوری مطالب را بسیار ساده تر نماید.

1.توجه و تمرکز در امور

اولین معیاری که می توان در حافظه و بازگردانی اطلاعات موثر دانست ، تمرکز و توجه کافی در امور است. در تمامی امور اگر تمرکز کافی نداشته باشید ، نمی توانید ان را به خوبی انجام دهید. سعی کنید که بهترین خودتان را در زمینه تمرکز و توجه پیاده نمایید. برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت لازم است تا در ارامش قرار بگیرید و توجه کاملی به امور داشته باشید. تلاش خود را برای پیدا کردن مکان مناسب جهت تمرکز داشته باشید به گونه ای که محیطی به دور از تلوزیون و پخش موسیقی باشد. بعضی ها هم اکنون گلایه خواهند داشت سر این نکته که پیدا کردن مکانی که سکوت مطلق داشته باشد بسیار سخت بوده به خصوص برایب خوابگاهیان و یا کسانی که چند نفری درون یک اتاق هستند. برای اینکه با این شرایط نیز بتوانید نهایت تمرکز خود را داشته باشید لازم است تا به کتابخانه های مختلف رفته و هر کدام از ان ها را امتحان کنید. اگر به عنوان مادر یا پدر در حال تحصیل هستین از همسر خود بخواهید تا فرزند شما را برای مدتی به بیرون از خانه برده تا شما زمانی اندک برای تمرکز روی دروس خود داشته باشید.


2.کار های مستمر را به ماراتن یک روزه تعویق نیندازید.

در زمینه بهبود حافظه و عملکرد خود لازم است بدانید که نمی شود کار هایی که مدت طولانی می توان انجام داد را در یک شب انجام داد. تحقیقات مکررا ثابت کرده است که اگر مکررا درس بخوانید نتیجه ای به مراتب بهتر از درس خواندن یک شبه برای امتحان خواهد بود. مدت بیشتری مطالب در ذهن شما نقش خواهد بست و به شیوه بهتری می توانید ان ها را به یاد اورید. پس همیشه سعی کنید مطالب اموزشی را در بازه بلند مدت مطالعه کنید تا مجبور نشوید در شب امتحان تند تند حجم زیادی از مطالب را بخوانید بی ان که چیزی از ان متوجه شوید . حاقظه شما نمی تواند حجم زیادی از مطالب را بی ان که یک بار ان ها را لمس کرده باشد به خاطر بسپارد . برای همین نیاز به بازه زمانی طولانی دارد تا بتواند بهترین نتیجه را به دست اورد.

3. اطلاعات را سازماندهی کنید.

باید بدانید که مغز ما به گونه ای عمل خواهد کرد که مطالب را به صورت جزیره ای به یاد اورده و اگر مطالب را با یک دیگر مرتبط کنیم زودتر از هر چیزی ان ها به یاد ما خواهند امد. اگر بتوانید مطالب را به صورت طبقه بندی اصولی دسته بندی کنید برای مدت طولانی ان ها را به خاطر خواهید سپرد. سعی کنید موارد مشابه را دسته بندی کنید .روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از ان استفاده کنید.روش های مختلفی برای افزایش یاداوری و افزیاش حافظه وجود دارد که از قدیم تا اکنون رایج بوده است. به عنوان مثال زمانی که شما نیاز به حفظ کردن یکسری دسته های کلماتی هستین می توانید ابتدای هر کدام از ان ها را با یک دیگر متصل کرده و یک کلمه معنی دار بسازید که با یاد اوری ان کلمه تمامی دسته کلمات به یاد شما اید. پس سعی کنید تا به بهترین روش به کمک حافظه خود بیاید . و یا یکی دیگر از روش ها اینکه جمله ای بسازید با کلماتی که در اختیار دارید. جمله ای طنز که یادتان بماند. نه انکه هر جمله ای .و یا استفاده از یاد اوری تصاویر مروبط به هر قسمت. به عنوان مثال بگوید چمن سبز و یا خورشید زرد که بعدا با دیدن کلمه زرد یاد خورشید در ذهن شما تداعی شود.

4.درگیر شدن با مطالب و تمرین را فراموش نکنید.

یکی از مهم ترین روش هایی که باید در زمینه مطالعه استفاده کنید همین تکرار و تمرین و درگیر شدن با مطالب است. به عنوان مثال اگر در حال مطالعه بخشی از سیستم انسان هستید ، هر قسمت را با رنگی مجزا مطالعه کنید. سپس بعد از اتمام مطالعه سعی کنید ده سوال مطرح کنید و ان ها را حل کنید. و یا سعی کنید در خواندن تعریف یک کلمه کلیدی ، ابتدا ان را حفظ کنید و سپس به دنبال توضیحات مفصل در باره ان بروید. مطالبی را که نمی توانید حفظ کنید را با زبان خود بنویسید و به طور جذاب تر ترجمه کنید. درگیر شوید و از این کار لذت ببرید.

5. مطالب را در ذهن خود تجسم کنید.

باید بدانید که کتاب هایی که امروزه به چاپ می رسد حداقل در هر ده صفحه ای چند تا عکس وجود دارد . این عکس ها برای اضافه کردن مطالب نیست بلکه این عکس ها و نمودار ها خلاصه شده ای از مطالب حجیم کتاب است که می تواند به شما برای به راحت به خاطر سپردن مطالب کمک کند. اگر کتابی را مطالعه کردید و مشاهده کردید که نمی توانید از نمودار ها و عکس های ان نکته ای را دریافت کنید ، در جهت رسم تصاویر و نمودار ها اقدام کنید. استفاده از تصاویر بیش از هرچیزی می تواند به شما در جهت تقویت حافظه کمک کند. اگر در حال خواندن یک بیماری با چندین علائم هستید، فردی را رسم کنید که تمامی علائم در ان رعایت شده باشد و در کنار صفحه کتاب خود ان را بکشید. مطالب مهم را برجسته کنید و دوباره ان ها را بنویسید. اینگونه تجسم خوبی را خواهید داشت.

6. مطالب جدید را به مطالب گذشته ربط دهید.

باید یاد بگیرید که مطالب را به هم مرتبط کنید. اگر مطالب را به یک دیگر مرتبط نکنید نمی توانید سریع ان ها را به یاد اورید. اینکه وقت زیادی را صرف ارتباط مطالب نا اشنا با مطالب قبلی بکنید به هیچ وجه تلف کردن وقت نیست. تا می توانید مطالب را به هم مرتبط کنید. مطالبی که تازه شروع به یادگیری می کنید اگر به خاطره ای و یا اتفاقی ربطش دهید به طرز شگفت انگیزی ان را یاد اوری خواهید کرد. مطالب را به عنوان جزیره ای در نظر بگیرید که اگر مطالب جدید را به جزیره متصل نکنید ، به بد ترین شکل ممکن اسیب خواهید خورد. فکر کنید که شما در دریای رها شده اید و قرار است تا یک مطلب خاص را پیدا کنید. اگر جزیره های را گسترش نداده باشید باید برای مدت طولانی به دنبال مورد خاص خود بگردید و احتمال خیلی زیادی به چیز مفیدی نیز نخواهید رسید. اما اگر تمامی جزیره ها مرتب باشد به راحتی با رفتن به یک جزیزه می توانید مطالب را یاد اوری کنید.

 

7.با صدای بلند درس بخوانید .

تحقیقات نشان داده که اگر درس ها را با صدای بلند مطالعه کنید تاثیر چشم گیری در افزایش خافظه شما خواهد داشت. حتی این امر بدون تحقیقات قابل درک بود چرا که در روش خواندن با صدای بلند علاوه بر چشم گوش و زبان شما نیز درگیر می شوند که باعث می شود مقدار بیشتری از مطلب را به خاطر بسپارید. برای افزایش کارایی این روش یکی از دوستان خود را پیدا کرده و به او اموزش دهید. این اقدامات می تواند برای تثبیت امور در ذهن شما نقش به سزایی ایفا می کند.

8. به مطالب حجیم تر و سخت تر توجه بیشتری داشته باشید.

باید دانید که نمی شود به تمام مطالب با یک نگاه برخورد نمود بلکه باید به مطالب سخت تر باید وقت بیشتری اختصاص داد. برای این کار نیاز است تا در زمانی که مطالب سختی را باید مطالعه کنید بیش از پیش وقت بگذارید و با توجه بیشتری مطالب را مطالعه کنید. مطالبی که فرار هستند را علامت زده و برای چندین بار ان ها را تکرار کنید تا ملکه ذهن شما شوند.

9. طبق روشی تکراری درس نخوانید.

باید بدانید که علاوه بر تاکید های فراوان برای درس خواندن در یک مکان ثابت ، نمی توان تمرکز زیادی را برای افزایش حافظه با کار تکراری و ملال اور داشت. گهگداری تغییری در روش درس خواندن و یا مکانی که درس می خوانید ایجاد کنید تا مطالب را ساده تر به خاطر بسپارید. یا به عنوان مثال اگر هر روز در ساعت خاصی مطالعه داشتید ، خارج از ان ساعت نیز مطالعه کنید تا اثر ان را خود لمس کنید.

10.در روند خواب خود اختلال ایجاد نکنید.

باید بدانید که یکی از اموری که باعث می شود شما شوق بیشتری را برای یادگیری بیشتر داشته باشید ، همین روند خواب مناسب است که می تواند عامل موفقیت شما به حساب اید. این نکته را نیز به خاطر بسپارید که بعد از مطالعه جدی حتما به خواب بروید تا اطلاعات به درستی در مغز جای بگیرند. تحقیقات نشان دهده که یک استراحت مناسب و یا یک خواب بعد از مطالعه ، به یاد اوری سریعتر و بهتر مطالب کمک کند.

 

 

برگزاری کلاس آنلاین و کسب درآمد
رایگان
× پزشکی و بهداشت توسعه فردی و اجتماعی دانش آموزی و کنکور
کنکور
رسانه زبان های خارجی
زبان انگلیسی
کسب و کار
کارآفرینی مدیریت
گردشگری مهندسی
ریاضی کامپیوتر مکانیک
هنر و موسیقی
عکاسی موسیقی
ورزشی
ورزش های گروهی